DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Premieră judiciară în România, cu Consiliul Concurenței și Ministerul Justiției

justitie

Într-o tăcere, pe cât de discretă, pe-atât de ciudată, s-a derulat litigiul în fața instanței de judecată dintre Consiliul Concurenței și Ministerul Justiției. Cum așa? Exact cum spunem! Aflăm de pe portalul instanțelor de judecată din România de existența unui litigiu între două instituții „grele” ale Statului român – Consiliul Concurenței și Ministerul Justiției (http://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000389416&id_inst=2). Mai exact, Ministerul Justiției a contestat la Curtea de Apel București - Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal, Decizia nr. 32 din 17 iunie 2020, emisă de Consiliul Concurenței. Prin respectiva decizie, s-a stabilit „constatarea încălcării de către Ministerul Justiției a prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea concurenței pe piața serviciilor de înregistrare/înscriere a avizelor de ipotecă/alte garanții mobiliare în arhivă” (http://www.consiliulconcurentei.ro/wp-content/uploads/2020/11/Decizie_MJ_neconfidentiala_site.pdf). Portalul instanțelor de judecată consemnează sec rezultatul litigiului dintre reclamant (Ministerul Justiției) și pârât (Consiliul Concurenței) – „Respinge cererea de chemare în judecată, ca neîntemeiată. Definitivă. Pronunțată prin punerea soluției la dispoziția părților de către grefa instanței, azi, 07.05.2021.” (Decizia nr. 732/2021). La aproape o lună și jumătate de la această situație bizară, nimeni din cei implicați nu are nimic de spus pe acest subiect.

Cercetând documentele, începem să înțelegem ce e cu discreția asupra acestei întâmplări fără precedent. Nu este o premieră doar faptul că Ministerul Justiției s-a judecat cu Consiliul Concurenței (și a pierdut procesul!), ci și faptul că Ministerul Justiției a fost găsit în culpă pentru încălcarea Legii concurenței! Este vorba de activitatea derulată între 2003 și 2018 pe piața serviciilor specifice Arhivei Electronice de Garanții Reale Mobiliare (AEGRM), unde Ministerul Justiției are, potrivit legii, statut de Autoritate de supraveghere. Pe scurt, în acești 15 ani, în principal prin emiterea și, mai ales, prin aplicarea măsurilor prevăzute în Instrucțiunile ministrului justiției nr. 3128/C/2003 privind criteriile de autorizare a operatorilor de arhivă, dar și prin inacțiune cvasi-totală ca Autoritate de Supraveghere, Ministerul Justiției a determinat încălcarea Legii concurenței nr. 21/1996 (art. 8 alin. (1) – „Sunt interzise orice acțiuni sau inacțiuni ale autorităților și instituțiilor administrației publice centrale ori locale și ale entităților către care acestea își deleagă atribuțiile, care restrâng, împiedică sau denaturează concurența, precum: (...) b) stabilirea de condiții discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor”).

În perioada analizată, unul dintre operatorii autorizați, Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a ajuns să dețină aproape 85% din cota de piață a acestor servicii. O piață de câteva milioane de euro, anual! Se vorbește în raportul Consiliului Concurenței, între cunoscători, de practici anti-concurențiale grave, de piață de oligopol (tip Stackelberg), adică de practici specifice abuzului de poziție dominantă și cartelizării pieței! Deocamdată, Consiliul Concurenței a constat doar culpa Ministerului Justiției, în calitate de Autoritate de supraveghere. Iar prin Decizia Curții de Apel București, s-a consacrat definitiv concluzia potrivit căreia „Se constată încălcarea prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea concurenței de către Ministerul Justiției […]”! Cine a determinat apariția și extinderea acestei situații, în ce condiții s-au produs dereglările de piață, cine au fost beneficiarii și despre ce sume e vorba în toți acești 15 ani, abia urmează să se afle. Consiliul Concurenței trebuie să meargă până la capăt cu investigațiile. E vorba de bani mulți și de încălcarea legii!

Încă o precizare. Consiliul Concurenței a constatat și faptul că, după 2018, în piața specifică, situația s-a modificat în sensul reducerii practicilor anti-concurențiale ilegale, dar nu prin diligențele Ministerului Justiției, ci ca urmare a adoptării de către Parlament a Legii nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară!

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.