DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Preşedinţia a sesizat CNA în cazul mai multor emisiuni de la Antena 3

antena 3
Consiliul Naţional al Audioviziualului a fost sesizat de Administraţia Prezidenţială Preşedinţia în legătură cu mai multe emisiuni difuzate de Antena 3, în care "au fost lansate mai multe acuzaţii defăimătoare şi neadevărate" la adresa şefului statului, însă majoritatea membrilor Consiliului au votat, joi, împotriva aplicării unei sancţiuni în acest caz, informează Mediafax. Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, mai multe emisiuni de la Antena 3, după ce a primit o serie de sesizări cu privire la aceste programe, între care şi unele de la Administraţia Prezidenţială. Şedinţa CNA a fost presărată cu ameninţări de chemare în judecată şi acuzaţii de partizanat politic. Totodată, singura propunere făcută în cazul Antena 3 - o amendă de 70.000 de lei (Narcisa Iorga) - nu a întrunit numărul minim necesar de voturi (şase) pentru a putea fi aplicată. "Pentru" aplicarea acestei sancţiuni au votat Narcisa Iorga şi Florin Gabrea, în timp ce "împotrivă" au votat Lorand Turos, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea. Preşedinţia a sesizat CNA cu privire la emisiunea "Sinteza Zilei" difuzată de Antena 3 pe 6 ianuarie, începând cu ora 21.30. Potrivit CNA, în ediţia din 6 ianuarie a emisiunii "Sinteza Zilei" au fost dezbătute două dintre subiectele de actualitate ale zilei: sentinţa în cazul lui Adrian Năstase (acesta a fost condamnat definitiv în dosarul Zambaccian la 4 ani de închisoare cu executare) şi faptul că preşedintele Traian Băsescu, la intrarea în sediul Consiliului Superior al Magistraturii, a fost aşteptat în faţa instituţiei de un grup de persoane aflate la intrare. În emisiune au fost invitaţi: Pavel Abraham - general în rezervă, Sorin Roşca Stănescu - senator, Răzvan Savaliuc - jurnalist, Mugur Ciuvică - preşedintele Grupului de Investigaţii Politice şi Adrian Ursu - jurnalist. "În cadrul emisiunii menţionate au fost lansate mai multe acuzaţii defăimătoare şi neadevărate la adresa preşedintelui Rormâniei, domnul Traian Băsescu", se spune în sesizarea primită de CNA. Administraţia Prezidenţială face referire în sesizare la mai multe "acuzaţii defăimatoare şi neadevărate" făcute în respectiva emisiune atât de moderatorul Mihai Gâdea, cât şi de invitaţii Mugur Ciuvică şi Adrian Ursu. Astfel, Mihai Gâdea a afirmat: "Pe de altă parte, ne aducem aminte că în momentul în care Traian Băsescu loveşte pe cineva are şi justificări, chiar şi atunci când loveşte un copil este pus faţă în faţă cu realitatea, cu imaginile, poate a înjurat copilul, poate a spus ceva copilul, poate a înjurat femeia. Probabil că, într-o zi, nu ar fi de mirare ca Traian Băsescu să spună «m-a înjurat Năstase când era prim-ministru, mi-a făcut nasoale, ar trebui să îl bag şi eu după aia la închisoare»". Mugur Ciuvică a făcut afirmaţii precum: "Toată propaganda băsistă prezintă în astea câteva zile din anul acesta zi de zi, prezintă viitoarele victime ale lui Traian Băsescu şi ale justiţiei lui Traian Băsescu. Adrian Năstase s-a consumat deja astăzi, victime care urmează să fie înfrânte de justiţia lui Traian Băsescu anul acesta, în 2014, apropo de preziceri, Voiculescu de care aţi vorbit, Fenechiu, că trebuie cineva mai măricel aşa şi de la liberali, Dragnea şi parcă mai era cineva pe care l-am uitat eu (...)". În aceeaşi emisiune, Adrian Ursu a făcut afirmaţii precum: "Păi, măi, spălare de bani în formă continuată ca la neamul Băsescu eu nu cred că există undeva (...)". De asemenea, Administraţia Prezidenţială a solicitat CNA să analizeze dacă emisiunea respectivă respectă "principiile unei informări corecte, precum şi legislaţia în vigoare". Pe de altă parte, CNA a analizat şi emisiunea "Esenţial" difuzată pe 16 ianuarie. Şi în cazul acestei emisiuni, CNA a primit o sesizare de la Preşedinţie. "În cadrul emisiunii menţionate s-a afirmat, în mod eronat, că întâlnirea de lucru dintre preşedintele României, domnul Traian Băsescu, şi preşedintele Consiliului European, domnul Herman van Rompuy, de joi, 16 ianuarie a.c., de la Bruxelles, nu a fost anunţată de reprezentanţii Administraţiei Prezidenţiale. Administraţia Prezidenţială a făcut public pe websiteul www.presidency.ro, programul domnului preşedinte Traian Băsescu conţinând această întâlnire cu o zi înainte, de la ora 18.45. Mai manţionăm că, imediat după ce această afirmaţie a fost făcută pe post, purtătorul de cuvânt al preşedintelui României, domnul Bogdan Oprea, de la ora 16.33, a sunat jurnalistul postului Antena 3 acreditat la Administraţia Prezidenţială cerându-i ca această rectificare să fie prezentată în cadrul emisiunii. Până la finalul emisiunii 'Esenţial' rectificarea purtătorului de cuvânt al preşedintelui României nu a fost făcută", se spune în sesizarea Administraţiei Prezidenţiale. Pe de altă parte, în şedinţa de joi, CNA a anlizat mai multe spoturi difuzate de Antena 3 sub titlul "Mandatele lui Băsescu, 10 ani de sclavie". Aceste spoturi au fost difuzate pe 28 ianuarie, respectiv 3,4,7 şi 11 februarie. În urma difuzării acestor montaje, CNA a primit mai multe sesizări, între care şi unele de la Administraţia Prezidenţială. În şedinţa CNA de joi, Mirela Bomboe, reprezentanta televiziunii Antena 3, a spus că în emisiunea "Sinteza zilei" din 6 ianuarie a fost analizată sentinţa dată în cazul fostului premier Adrian Năstase. "A fost emisiunea care a avut loc la momentul pronunţării condamnării fostului prim ministru. A fost o ocazie pentru invitaţi de a comenta, de a-şi exprima opiniile şi părerile cu privire la anumite aspecte, inclusiv de ordin legal, reţinute în cadrul acelui proces şi exprimate cu ocazia pronunţării sentinţei respective", a spus Mirela Bomboe. În ceea ce priveşte spoturile difuzate de Antena 3, Mirela Bomboe a spus că acestea au cuprins informaţii cronologice despre mai multe evenimente. "Niciunul din aceste evenimente nu este pentru prima dată adus în atenţia publicului", a spus Bomboe. "Faptele prezentate reprezintă un demers jurnalistic de interes public. Dreptul la liberă exprimare este un drept fundamental (...) Nu suntem în prezenţa unor acuzaţii. Avem de-a face cu nişte opinii, perfect justificate, pe baza unor fapte existente în spaţiul public cu mult înainte ca această emisiune să aibă loc", a spus Mirela Bomboe. În ceea ce priveşte termenul "sclavie", Mirela Bomboe a citit definiţia din DEX a cuvântului, subliniind sensul figurat al acestuia, respectiv "Stare de totală dependenţă politică, socială şi economică în care este ţinută o ţară, o categorie socială, un individ". "Ca urmare, noi considerăm aceste reclamaţii complet nejustificate", a mai spus Mirela Bomboe. Membrul CNA Narcisa Iorga a spus că în aceste emisiuni au fost încălcate mai multe articole ale legislaţiei audiovizualului, între care şi articolul 3 din Legea audiovizualului, potrivit căruia "(1) Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului. (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor". Narcisa Iorga a mai spus că Antena 3 a încălcat şi articolul 67 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizualului, potrivit căruia "În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii", şi articolul 40, alineatul 3 din Cod - "Moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă". "Având în vedere că, în 6 februarie, CNA a sancţionat cu 70.000 de lei B1, un post cu o audienţă mai mică şi pentru acuzaţii şi atacuri mai puţin numeroase, la adresa unor persoane şi a statului român, eu propun aceeaşi amendă, 70.000 de lei", a spus Narcisa Iorga. Ea a spus că propune aplicarea acestei sancţiuni pentru opt emisiuni de la Antena 3 şi pentru spoturile difuzate. "Într-un spot există nişte imagini pentru care CNA i-a impus Antenei 3 să intre în legalitate de trei ori", a mai spus Iorga. În schimb, Laura Georgescu, preşedintele CNA, a spus că, din punctul său de vedere, respectivele spoturi sunt corect făcute. "Personal, consider că sunt corect făcute jurnalistic, în timp, şi găseşte resurse să facă aşa ceva. De obicei, vedeam aceste retrospective exclusiv la trecerea dintre ani la postul public. Mi-am amintit vizionând aceste seriale de momentul lui 2005, când pentru prima oară m-am felicitat că am părăsit profesia de jurnalist TV, în condiţiile în care în acea seară vizionam pentru prima oară în dezbatere, la acelaşi Mihai Gâdea, doar că era în studioul vechi, o variantă de budoar, de nimic ce aduce cu jurnalismul, a deconspirării unui bileţel roz trimis de premier preşedintelui. În acea seară mi-am făcut cruce, eram proaspăt mămică, şi m-am felicitat că am avut puterea să părăsesc la timp ceea ce avea să se numească ulterior orice vreţi dumneavoatră numai jurnalism nu. Public îl felicit pe producătorul acestor episoade. Într-adevăr, aceste retrospective erau făcute doar în televiziunea publică. (...) Vă spun tot public că, în 2010, întoarsă, după ce făcusem doi copii, la serviciu, am primit cadou minus 25% din salariu. Realmente mă asociez tot public cu sclavul acestei ţări, nu am altă sursă de venit decât salariul (...) Personal, am toată consideraţia pentru serial, m-aş bucura să continue, pentru că el face parte şi din viaţa noastră (...)", a spus Laura Georgescu, precizând că nu va vota propunerea susţinută de Narcisa Iorga. Totodată, Laura Georgescu a spus că unii membri ai CNA produc "procese de intenţie", folosindu-se de anumite speţe despre care scriu anumiţi jurnalişti prezenţi la şedinţele Consiliului. Laura Georgescu a mai spus că citeşte "cu foarte multă admiraţie" cum relatează unii oameni care participă la fiecare şedinţă a CNA. "E acelaşi gen de interpretare, de scoatere din context şi de încercare de proces de intenţie, fără nicio dovadă palpabilă, motiv pentru care, personal, nu voi vota propunerea doamnei Iorga", a spus Laura Georgescu. "Politica editorială ţi-o asumi tu în primul rând ca moralitate individuală, ulterior coordonatorul editorial, care întotdeauna îmi spune că «Da, n-am fost în sală, dacă omul meu asta a înţeles în sală, ce să-i fac?» şi se termină la colegi care special folosesc speţe ca să producă procese de intenţie", a mai spus Georgescu. În schimb, Narcisa Iorga i-a spus Laurei Georgescu: "Mi se pare grav că dumneavoastră sunaţi responsabilii editoriali de la publicaţiile care-şi trimit ziarişti în sală, dar e treaba dumneavoastră (...) Eu nu neg demersul jurnalistic în sine (de la Antena 3, n.r.), acela al retrospectivei la finalul celor două mandate ale preşedintelui României. Eu am făcut referire la informaţii incorecte, la amestecarea faptelor cu opiniile şi la limbajul injurios. Nu voi felicita niciodată un radiodifuzor care încalcă legislaţia audiovizualului prin astfel de produse aşa-zis jurnalistice", a spus Iorga. De cealaltă parte, Laura Georgescu i-a spus că nu se referea la o situaţie din 2009, relatată de jurnalistul Cătălin Tolontan. "Asta s-a întâmplat în 2009, când Tolontan reproducea că un membru al CNA sună la televiziuni ca reprezentant al staff-ului politic al unui candidat (...) Aţi greşit persoana, e vorba despre o membră a CNA, dar nu eu", i-a spus Laura Georgescu Narcisei Iorga. Pe 1 decembrie 2009, Cătălin Tolontan a scris pe blogul său: "Narcisa Iorga, membru în conducerea CNA, sună la televiziuni ca parte a staff-ului preşedintelui Traian Băsescu, acolo unde funcţionează, de fapt, între două şedinte CNA!!! Ca membru al CNA, Iorga are funcţie de secretar de stat şi este demnitar al statului român". La momentul respectiv, Narcisa Iorga a spus: "Nu funcţionez în staff-ul domnului Băsescu şi nu sun la televiziuni în această calitate. Îmi pare rău că nu aţi relatat şi subiectul conversaţiei noastre din sediul candidatului". Pe de altă parte, în şedinţa CNA de joi, Narcisa Iorga a întrebat-o pe Laura Georgescu: "Puteţi să vă asumaţi public faptul că eu am sunat la televiziuni?". "Din respect şi din prietenie pentru Cătălin Tolontan, da, mi-o asum public", i-a răspuns Laura Georgescu. "În şedinţă publică, v-aţi asumat public tot ce a spus Tolontan despre mine. Mulţumesc frumos, o să vă chem în instanţă", i-a spus Narcisa Iorga Laurei Georgescu. Laura Georgescu i-a răspuns Narcisei Iorga: "Asta e viaţa, trebuie să plăteşti pentru prietenii şi pentru valori morale. Nu sunt nici prima, nici ultima". Ulterior, în discuţie a intervenit şi membrul CNA Florin Gabrea, care i-a spus Laurei Georgescu că afirmaţiile sale referitoare la spoturile de la Antena 3 sunt "afirmaţii politice" "(...) Mă asociez cu termenul de sclav care nu face altceva decât să fixeze lipsa de libertate în raport cu economicul (...) Noi am trăit aceste lucruri",. a spus Laura Georgescu. Pe de altă parte, membrul CNA Radu Călin Cristea a spus că remarcă "o degradare" a modului în care se discută în cadrul Consiliului. "Mă simt extrem de stânjenit să văd că, încetul cu încetul, comunicăm prin executori judecătoreşti sau suntem ameninţaţi cu instanţa (...) Mă tem că, într-o bună zi, în locul fiecăruia va sta avocatul care să ne reprezinte", a spus Radu Călin Cristea. "Şi eu am mari dezamăgiri, mai ales după venirea dumneavoastră în Consiliu", i-a răspuns Narcisa Iorga. Ea a precizat că membrul CNA Radu Călin Cristea a participat la emisiuni de televiziune la care a exprimat opinii politice. La rândul său, Radu Călin Cristea i-a spus Narcisei Iorga că ea a încălcat Codul etic al CNA, întrucât a participat la o emisiune de televiziune. Însă, Iorga a spus că a participat la o emisiune în care şi-a explicat votul dat în cadrul CNA într-o anumită speţă. După ce propunerea de amendare a televiziunii Antena 3 cu 70.000 de lei nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi aplicată, Florin Gabrea le-a reproşat membrilor CNA care au votat împotrivă că nu au făcut nici măcar o contra-propunere. "Astăzi se pleacă de la această şedinţă a CNA după un morman, un noian, un munte, un Ceahlău de enormităţi şi de injurii. Dacă aşa credeţi că este corect, nu mai am nimic de spus", a spus Gabrea.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.