Prețul hidrogenului verde pune în pericol tranziția energetică industrială a Germaniei

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 09-09-2025 06:46

Actualizat: 09-09-2025 06:49

Article thumbnail

Sursă foto: constructconnect.com

Directorii din industriile de producție și energie de top din Germania trag un semnal de alarmă, avertizând că hidrogenul „verde” este încă prea scump în comparație cu alți combustibili, ridicând îndoieli cu privire la un element cheie al eforturilor țării de a reduce emisiile de carbon, scrie energypress.gr.

Miguel Angel Lopez Borrego, directorul general al producătorului german de oțel Thyssenkrupp, a avertizat că, dacă nu scade costul hidrogenului produs din surse regenerabile de energie, compania va trebui să recurgă la combustibili fosili pentru a opera o oțelărie, care urma să fie fabrica emblematică a unității sale verzi din orașul industrial Duisburg.

Germania, o putere industrială și cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din UE, și-a stabilit o serie de obiective ambițioase pentru producția și importul acestui combustibil, susținute de zeci de miliarde de dolari în subvenții și împrumuturi. Însă, confruntată cu o creștere economică lentă și cu concurența comercială din partea Chinei, cea mai mare economie a Europei se alătură unei încetiniri globale mai ample a adoptării acestuia.

Arderea cărbunelui

Furnalele pe cărbune produc aproximativ 7% din totalul emisiilor Germaniei, iar cea mai populată națiune a UE s-a aflat în prima linie a unei campanii la nivel de bloc pentru hidrogen verde, în încercarea de a-și atinge obiectivul de reducere a emisiilor cu aproape 90% până în 2040.

Cu toate acestea, hidrogenul verde costă aproximativ 6 euro pe kilogram — aproape dublu față de costul hidrogenului „gri” produs din gaze naturale. Reprezentanții industriei energetice spun că se așteaptă ca prețul hidrogenului verde să crească la aproximativ 10 euro pe kilogram până în 2030, din cauza creșterii costurilor de reglementare și investiții, de aproximativ patru ori mai mare decât prețul actual al gazelor naturale.

Lopez a declarat pentru Financial Times că ar „prefera să înceapă reducerea emisiilor de CO₂, nu știu, în 2028 cu gaz [metan], decât să aștepte hidrogenul verde”.

Deși utilizarea gazului metan produce mai puține emisii de dioxid de carbon decât generarea de energie din cărbune, molecula de metan a combustibilului fosil are un potențial termic de 80 de ori mai mare pe o perioadă de două decenii decât dioxidul de carbon.

Planurile care au eșuat

Avertismentul din partea celui mai mare producător de oțel din Germania vine după ce ArcelorMittal, cel mai mare producător de oțel din Europa, a abandonat în iunie planurile de a converti două fabrici germane la producție ecologică și a respins subvenții publice de 1,3 miliarde de euro destinate sprijinirii acestei schimbări.

Producătorul de vehicule grele Daimler a anunțat, de asemenea, în iulie că amână planurile de a produce camioane pe bază de hidrogen cu câțiva ani din cauza progresului lent în construirea stațiilor de alimentare cu combustibil.

„Pot avea cel mai bun produs din lume, dar dacă nu există cerere, nu contează”, spune Jan Taschenberger, director general al diviziei de energie verde și gaze naturale de la grupul naționalizat de gaze naturale Uniper.

Sopna Suri, director general pentru hidrogen la compania energetică RWE, a declarat că o serie de reglementări europene privind ce califică un combustibil drept hidrogen verde îl fac prea scump.

Cadrul strict

Există reguli stricte pentru ca produsul final să fie clasificat drept hidrogen verde în UE. Bruxelles-ul stipulează că energia utilizată trebuie să provină de la o parcă eoliană sau solară înființată în ultimii trei ani și situată în aceeași țară ca și electrolizorul care produce hidrogenul. Există, de asemenea, limite de timp privind cât de repede trebuie utilizată energia electrică după ce este produsă.

„Dacă eliminăm toate aceste restricții... atunci am putea reduce costul hidrogenului verde cu cel puțin 2 euro pe kilogram”, explică Suri.

Mesaje contradictorii

Pesimismul industriei a fost exacerbat de mesajele contradictorii transmise de noul guvern german. Acesta a promis să accelereze dezvoltarea hidrogenului, dar a redus și subvențiile menite să încurajeze companiile să adopte hidrogenul verde.

Cancelarul Friedrich Merz și ministrul de finanțe Katharina Reiche, care au făcut din relansarea creșterii economice o prioritate absolută, și-au asumat angajamente publice modeste față de politica lor anterioară privind schimbările climatice.

Guvernul anterior, o coaliție tripartită care includea și Partidul Verde, a plasat hidrogenul verde în centrul planurilor sale de a scăpa de emisiile de carbon ale industriei sale grele, care este mare și dificil de electrificat.

Procesele pentru noua rețea

Lucrările au început anul acesta la construirea unei „rețele centrale” de hidrogen, în valoare de aproape 20 de miliarde de euro, constând în principal din conducte de gaze naturale convertite, lungi de 9.000 de kilometri, și care se așteaptă să fie finalizată până în 2032.

Berlinul a încheiat, de asemenea, parteneriate internaționale care vizează pregătirea terenului pentru importuri la scară largă, precum și stabilirea obiectivului de a avea o capacitate electrolitică de 10 GW pentru producerea de hidrogen în Germania până în 2030.

Totuși, deocamdată, țara este departe de acest obiectiv - cu o capacitate instalată de doar 0,1 GW, potrivit unui raport recent al IEA.

Optimiștii subliniază faptul că încă 1,3 GW sunt în construcție — aproximativ jumătate din toate proiectele actuale din Europa.

Actorii industriali și energetici au salutat, în general, promisiunea noului guvern german de a sprijini utilizarea hidrogenului gri sau albastru produs din combustibili fosili.

Petele negre

„Există încă puncte întunecate, dar dacă te uiți puțin mai în jos, se întâmplă lucruri bune”, a declarat Nils Aldag, CEO al companiei germane Sunfire, care produce electroliți pentru hidrogen.

Există, însă, dezamăgire față de reducerea finanțării guvernamentale pentru adoptarea industrială a hidrogenului verde în proiectul de buget prezentat cabinetului în iunie.

„Am văzut unele semne că hidrogenul nu se află probabil în fruntea agendei acestui guvern”, a declarat Barbara Fisher, șefa FNB Gas, o asociație care reprezintă companiile responsabile de rețelele de transport al gazelor naturale care construiesc rețeaua de hidrogen.

Un purtător de cuvânt al Ministerului Energiei a declarat că fondurile alocate pentru subvențiile industriale de scutire de emisii de carbon în acest an au fost reduse deoarece Berlinul a dorit să angajeze doar o sumă care ar putea fi aprobată în mod realist în acest an.

Guvernul german a luat „în serios preocupările comunității de afaceri”, adăugând că dorește să se asigure că dezvoltarea unei economii bazate pe hidrogen „este accelerată și planificată într-un mod mai realist”.

Mathias Koch, director de proiect pentru hidrogen la grupul de experți în schimbări climatice Agora Industry, cu sediul la Berlin, a declarat că achizițiile publice reprezintă „un punct de plecare evident” pentru creșterea cererii de hidrogen verde.

Investiții cu un orizont de 1 an

Guvernul Merz intenționează să investească 500 de miliarde de euro în infrastructură în următorii 10 ani.

Koch a spus că proiectele ar trebui să utilizeze oțel verde sau ciment verde „astfel încât producătorii de oțel verde și furnizorii lor să aibă certitudinea că această [cerere] va apărea”.

Însă Michael Liebreich, care conduce o firmă de consultanță în energie curată și este de mult timp profund sceptic față de hidrogenul verde, a declarat că constrângerile legate de cerere nu au fost cauza problemei lentului de utilizare a acestuia. „Principalul motiv este că este scump... și nu numai că este scump acum, dar va rămâne scump”, a adăugat el.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri