Prioritățile Guvernului pentru piața auto, pe model francez - Mașini electrice aproape gratis, dar doar închiriate

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 25-11-2025 06:45

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Haosul de la Guvern privind continuarea Programului Rabla au adus inițiativa într-un blocaj în care Ministerul Mediului și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene își pasează responsabilitatea. Noua idee vehiculată de cele două instituții este introducerea unei forme de subvenționare printr-un sistem de leasing social, finanțat din fonduri europene. Modelul ar urma să fie inspirat din schema implementată în Franța, unde achiziția este înlocuită de un contract de închiriere cu rată lunară subvenționată și opțiune de cumpărare la final.

Potrivit discuțiilor în desfășurare, românii ar putea accesa mașini electrice printr-un program de leasing operațional cu costuri reduse, susținut de Ministerul Fondurilor Europene. Practic, beneficiarii nu ar cumpăra efectiv mașina, ci ar plăti o rată lunară diminuată semnificativ prin subvenție, urmând să decidă la finalul perioadei contractuale dacă achiziționează vehiculul. Programul ar urma să fie lansat în 2026 sau, mai probabil, 2027.

Surse din cele două ministere au declarat pentru Profit.ro că se caută cea mai eficientă formulă de implementare, incluzând sume de peste 10.000 de euro per vehicul, pentru a reduce rata lunară la nivelul dorit. Pentru atingerea unui prag scăzut al ratei, ar fi necesar ca și firmele de leasing și producătorii auto să ofere reduceri suplimentare.

Eligibilitate limitată și pragul dorit de 100 de euro pe lună

Ținta discutată în acest moment este o rată lunară de aproximativ 100 de euro, aplicabilă unor automobile cu un preț maxim prestabilit. Programul ar urma să fie destinat exclusiv persoanelor cu venituri reduse, iar veniturile prea mari ar exclude aplicanții. O sursă implicată în discuții a explicat pentru Profit.ro că fondurile europene disponibile sunt destinate categoriilor vulnerabile, iar o alocare în zona transportului nepoluant ar fi posibilă doar dacă beneficiarii sunt familii cu venituri mici. În același timp, autoritățile analizează dacă persoanele cu venituri reduse pot susține o rată de 100 de euro pe parcursul mai multor ani.

Sursele spun că se discută limitarea veniturilor familiale la circa 1.000 de euro pe lună, adică 12.000 de euro anual, nivel aflat mult sub pragul considerat necesar pentru un trai decent. În aceste condiții, autoritățile se tem că interesul real al românilor pentru un astfel de program va fi redus, mai ales în condițiile în care persoanele cu venituri mici ar putea continua să prefere achiziția de vehicule second-hand. MIPE analizează chiar posibilitatea finanțării cumpărării de mașini electrice second-hand, inclusiv importate, o variantă care riscă să genereze tensiuni în industria auto locală, opozantă tradițională a importurilor de vehicule rulate.

Un alt obstacol major ține de faptul că piața de leasing operațional pentru persoane fizice este foarte redusă în România, sistemul fiind utilizat aproape exclusiv de companii. Lipsa de popularitate a acestui instrument financiar ridică semne de întrebare privind impactul real al programului și capacitatea lui de a satisface obiectivele guvernului.

Guvernul ia în calcul păstrarea Rabla în paralel cu noul sistem

Primele informații obținute de Profit.ro arată că autoritățile nu exclud menținerea unui program de finanțare separat, similar Rabla, în paralel cu noul sistem de leasing social. Modelul ar urma exemplul Franței, care a derulat simultan două scheme distincte de susținere a achiziției de vehicule electrice. Totuși, leasingul social presupune mecanisme mult mai complexe decât subvenționarea unei achiziții directe, incluzând calculul dobânzilor, finanțarea acestora și stabilirea valorii reziduale ce va permite cumpărarea mașinii la finalul contractului.

Programul francez prevede o rată maximă de 200 de euro pe lună și veniturile anuale ale aplicanților de cel mult 16.300 de euro, cu contracte pe o durată minimă de trei ani. Beneficiarii trebuie să parcurgă anual cel puțin 12.000 de kilometri sau, în cazul navetiștilor, minimum 8.000 de kilometri pentru deplasarea la locul de muncă, dacă domiciliul este la peste 15 kilometri distanță. Prețul vehiculelor eligibile nu poate depăși 47.000 de euro, TVA inclus, iar statul francez subvenționează până la 7.000 de euro pentru a menține ratele în limitele stabilite.

La finalul contractului, beneficiarii pot cumpăra vehiculul la valoarea reziduală sau îl pot returna fără costuri suplimentare. Franța a introdus și criterii ecologice stricte, care exclud implicit mașinile produse în China din cauza emisiilor ridicate generate de utilizarea cărbunelui în procesul de producție. Din acest motiv, modele precum Dacia Spring și alte vehicule fabricate în China nu sunt eligibile pentru leasingul social din Franța.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri