Proiectul 'din altă lume' al Arabiei Saudite, un vis ce se spulberă pe zi ce trece

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 11-11-2025 16:57

Article thumbnail

Sursă foto: BBC

Proiectul grandios al prințului moștenitor Mohammed bin Salman, cunoscut sub numele The Line, un oraș de sticlă întins pe 170 de kilometri și înălțat la 500 de metri , pare să se destrame treptat, asemenea unui miraj în deșert.

Conceput ca simbol al viitorului și al transformării Arabiei Saudite într-un centru global al inovației și tehnologiei, proiectul se lovește acum de obstacole majore. Potrivit unor investigații realizate de Financial Times și The Times, după trei ani de lucrări și peste 50 de miliarde de dolari investiți, The Line se confruntă cu costuri uriașe, lipsă de finanțare externă și bariere dure impuse de realitățile fizicii și birocrației.

Ambițiile nu s-au potrivit cu realizările

The Line era menit să găzduiască 9 milioane de oameni într-o structură liniară, fără străzi sau mașini tradiționale, alimentată integral cu energie regenerabilă, denumită NEOM.

MBS, liderul de facto al regatului, sfida inițial criticii: „Se spune despre multe proiecte care au loc în Arabia Saudită că nu pot fi realizate… Pot să continue să spună asta și noi putem să continuăm să le demonstrăm că se înșeală.”

Realitatea de pe teren arată, însă, că până la finalul anului 2023, prima fază a proiectului a fost redusă de la 20 de module la doar trei.

Potrivit Financial Times, deși s-au cheltuit zeci de miliarde, peisajul este dominat de piloni de fundație și șanțuri adânci, fiind doar o umbră palidă a viziunii originale.

Un fost angajat al proiectului a mărturisit că toată lumea știe că proiectul nu va fi realizat în forma sa inițială, iar eforturile se concentrează acum pe găsirea unei modalități de a-l face pe MBS să înțeleagă acest lucru.

Costuri gigant și probleme logistice

Documentele analizate de Financial Times arată cum visul a fost învins de costurile astronomice. Bugetul total al megaproiectului Neom a fost estimat la un moment dat la circa 4,5 trilioane de dolari, echivalentul PIB-ului anual al Germaniei.

Un proiectant a estimat că pentru a finaliza doar primele 20 de module din The Line (16 km) ar fi fost nevoie anual de mai mult ciment decât produce Franța într-un an și de 60% din producția globală de oțel.

Lucrările au încetinit și la alte proiecte din Neom, inclusiv la stațiunea de schi Trojena și la stațiunea de lux Sindalah, ultima fiind închisă la scurt timp după deschidere din cauza „problemelor de design” și a banilor „risipiți”, stârnind furia lui MBS.

Legile fizicii: Drumul migrației păsărilor

În afară de problemele legate de bani și logistică, arhitecții s-au confruntat cu dileme de design imposibil de rezolvat, inclusiv cele legate de mediu.

The Line, care se întinde de la Golful Aqaba până la munții Hejaz, ar bloca calea de migrație a milioane de păsări care zboară din Europa și Asia către Africa.

„Dacă păsările nu vor fi tăiate în bucăți de turbinele eoliene, ele se vor lovi de un zid de 500 de metri înălțime”, a avertizat unul dintre proiectanți, scrie gadgetreport.ro.

Un expert în urbanistică din Arabia Saudită a concluzionat cinic: „The Line este un proiect grozav… ca un exercițiu de imaginație. Dar nu poți construi exerciții de imaginație.”

Proiectul utopic The Line riscă astfel să intre în categoria celor mai nebunești nereușite de inginerie urbană din istoria modernă.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri