Proiectul expoziţional documentar "Revoluţia '89: Frecvenţa 36 / Perspective şi Fragmente", care explorează Revoluţia prin trei forme de mărturie distincte, vizuală, auditivă şi performativă, va fi prezentat, începând de marţi până pe 31 decembrie, la Institutul Cultural Român de la Budapesta.
Potrivit unui comunicat al ICR transmis, luni, AGERPRES, proiectul, al cărui vernisaj va avea loc marţi, de la ora 19:00, la Galeria ICR Budapesta, îşi propune depăşirea cadrului comemorării convenţionale, oferind publicului o imersiune directă în emoţia acelor zile decisive.
Expoziţia "Imagine. Sunet. '89", curatoriată de Mădălin Mărienuţ, funcţionează ca un fundal vizual şi auditiv, recreând atmosfera: de la vuietul mulţimii la tăcerea apăsătoare, de la imagini-simbol la instantanee uitate. Un alt segment îl reprezintă un act de recuperare istorică prin prezentarea înregistrărilor Annei Lengyel, jurnalistă la Radioul Naţional Ungar în 1989. Vocea sa este cea a martorului extern, a observatorului avizat care a transmis lumii pulsul evenimentelor în timp real.
Actorul Remusz Szicksai va susţine o lectură performativă în limba maghiară din volumul "Un diplomat român la Budapesta" de George Albuţ. Performance-ul va fi acompaniat sonor de reportajele originale ale jurnalistei Anna Lengyel.
Caracterul performativ al proiectului este construit în jurul istoriei locului unde se desfăşoară evenimentul, şi anume, în strada Izso nr. 5, actualmente adresa sediului ICR Budapesta. În 1989, pe această stradă se aflau ambasadele României şi Republicii Federale Germane. Tot aici locuia jurnalista Anna Lengyel, care a transmis timp de luni de zile despre drama refugiaţilor est-germani care săreau gardul Ambasadei RFG pentru a cere azil şi, ulterior, despre protestele din faţa Ambasadei României împotriva dictaturii lui Ceauşescu.
"Pe durata evenimentului, grădina şi clădirea ICR Budapesta redevin, simbolic, spaţiul recuceririi libertăţii. Proiectul propus nu caută să ofere răspunsuri definitive, ci să deschidă un spaţiu pentru întrebări esenţiale: Cum se construieşte memoria colectivă şi cum putem rămâne martori vigilenţi ai prezentului, ascultând pe frecvenţa corectă lecţiile trecutului?", se arată în comunicat.
Expoziţia de la sediul ICR Budapesta reuneşte lucrări semnate de Constantin Duma - martor ocular al evenimentelor din 1989, Andrei Pandele - arhitect şi fotograf, Gabi Stamate (1958-2020) - prezent cu o serie de fotografii documentare realizate pe 21 decembrie 1989 la Bucureşti (zona Bd. Magheru), lucrări din colecţia Mihai Zgondoiu, Anika Şandor - artistă emergentă care explorează participativ memoria comunismului, Carlos Permuy - fotograf spaniol, Camil Mihăescu - fotograf şi artist vizual, profesor universitar (UVT), specializat în tehnici de fotografie alternativă şi intervenţii critice asupra arhivelor istorice, Andreea Palade-Flondor - conf. dr. şi artistă vizuală preocupată de medierea artistică şi formarea tinerilor în contexte postsocialiste.
Titlul proiectului este o declaraţie de intenţie: "Frecvenţa 36" vorbeşte despre ecoul pe care Revoluţia îl are încă în conştiinţa colectivă după mai bine de trei decenii, dar şi despre rolul crucial al undelor radio în transmiterea informaţiei şi a speranţei într-o epocă a cenzurii.
36 era lungimea de undă în metri pe care Radio Europa Liberă emitea în limba română pe unde scurte în anii '80.






























Comentează