Un nou afiș marca PSD circulă în mediile online. Afișul în sine este puternic și incoerent. Puternic pentru că, odată ce te-ai uitat la el, îți este greu să îl uiți. Incoerent, pentru că PSD este un partid parlamentar - de fapt, cel mai puternic partid parlamentar. A-l identifica cu un participant la o rebeliune este cel puțin bizar. Înțeleg că de fapt ni se spune că PSD acceptă cererile celor cu mască de gaze, dar totuși ...
În spatele afișului stă o campanie locală. Iar campania locală, se pare, a intrat în atenția Comitetului Național Executiv al PSD. Iar CExN ar vrea să generalizeze această campanie. Merită, deci, să ne uităm mai îndeaproape.
Să începem cu începutul...
PSD îți dă puterea este o campanie prin care cetățenii ajută PSD să recruteze personalități importante în plan local. Este important să menționez asta din start pentru că, pe măsură ce vom înainta în documentul descriptiv, va deveni din ce în ce mai puțin evident ce se dorește.
Dincolo de orice confuzie, este important să menționăm că PSD Neamț, inițiatorul propunerii, chiar are un formular online unde puteți sugera posibili consilieri (locali și județeni, presupun).
De aici devine interesant, pentru că acel cetățean ce ar dori să ajute PSD se vede obligat să livreze o serie de date personale. Formularul arată cam așa:
- Numele (obligatoriu)
- Adresa ta (obligatoriu)
- Numar de telefon (obligatoriu)
- Adresa de email (obligatoriu)
- Propun consilier pe (obligatoriu):
- Pentru că:
Observați că motivația este opțională, dar este nevoie să spuneți adresa, telefonul și adresa de email. Ne putem întreba, chiar, dacă nu cumva PSD Neamț caută mai degrabă o bază de date cu oameni dornici să ajute PSD, decât o listă de consilieri. De asemenea, nu este clar dacă PSD Neamț este sau nu operator autorizat pentru protecția datelor personale.
Prezentarea oficială
Am făcut prezentarea campaniei după ceea ce pare a fi documentul oficial al PSD Piatra Neamț. Aceeași filială PSD spune că „iniţiativa (...) a fost preluată şi de celelalte organizaţii ale PSD”. Dacă la nivel central au existat rafinări ulterioare nu am cum să știu.
Să analizăm, deci, ce avem.
[two_third][/two_third][one_third_last]Domnul președinte dorește neapărat să se știe că el este inițiatorul. În altă ordine de idei, ce este aceasta inițiativă, o campanie de recrutare sau de comunicare? Nu este chiar același lucru.[/one_third_last]
[two_third]
Oamenii nu mai așteaptă să privească debate-uri, ei caută locuri unde pot face voluntariat. Au opinii despre orice subiect social și vor să schimbe lumea în timpul liber. Vor să fie implicați și luptă pentru cauze care promit schimbarea. Autonomia românului ca actor politic este o dimensiune organică. Românul pasiv este un instrument pentru actorii din afara cercului lui (curente politice la posturile tv, curente sociale de tip activism, lideri politici sau cancan), în timp ce românul activ este cu totul participant de drept, modelând, interpretând, propunând și contribuind la subiectele politice
[/two_third][one_third_last]Sincer, nu știu ce vor să spună aceste paragrafe. Dar știu așa. Nu este tocmai adevărat că românii caută locuri unde să facă voluntariat. Apoi, "autonomia ca actor politic" este un concept de inspirație iluministă iar "dimensiunea organică" are o puternică aromă de conservatorism politic. Cele două concepte sunt dificil de combinat din punct de vedere filosofic. Și, în plus, de ce facem filosofie politică?[/one_third_last]
[two_third]
[/two_third][one_third_last]Prezentarea nu explică nicăieri diferența între politicienii angajați și cei implicați.[/one_third_last]
[two_third]
[/two_third][one_third_last]Prezentarea nu explică nici diferența între alegătorii pasivi și cei participativi.[/one_third_last]
[two_third]
[/two_third][one_third_last]Pentru mine orice declarație făcută sub lumina eternității trebuie să treacă un test simplu. În cazul de față testul sună așa: Ce i-a spus Dumnezeu lui Moise despre Angajament vs. implicare? A, nimic? Păi mai ușor cu eternitatea, atunci.[/one_third_last]
[two_third]
[/two_third][one_third_last]Privind la al doilea punct, rămânem cu impresia că cineva a văzut prea multe reclame cu Mega Image. [/one_third_last]
[two_third]
Am înțeles, este hipster. [/one_third_last]
[two_third]
[/two_third][one_third_last]La baza acestei afirmații nu stă nici o specie de studiu sau argumentație logică[/one_third_last]
Trecem peste citate (De Gaulle și Ghandi) și peste manifestul campanei și ajungem la lucruri ai practice.
[two_third]
[/two_third][one_third_last]Lucrul cel mai puțin clar din acest slide este cum pot cetățenii invitați să răspundă invitației[/one_third_last]
Cu ce rămânem?
În ciuda criticilor de mai sus, trebuie să admit că ideea inițială este extrem de solidă. PSD are nevoie să își apropie electoratul tânăr, urban, educat și cu neliniști civice. Chiar și ideea de a face discret o bază de date cu aceștia este excelentă.
Aplicarea, însă, lasă de dorit. Întâi, prezentarea din care am preluat copios imagini este extrem de nefericită. Apoi, formularul trebuie făcut cu mai mult respect pentru intimitatea cetățeanului. În sfârșit, dar cel mai important, trebuie să existe un fel de angajament și din partea PSD. Consultarea cetățenilor sună foarte frumos. Dar în ce măsură se va și ține cont de ele? Cum va dovedi partidul că a ținut cont? sunt niște întrebări la care încă momentan nu există un răspuns.
Comentează