În septembrie, lucrurile se desfășoară atipic. Deși unii oameni pleacă în concediu la mare, magazine se pregătesc pentru Crăciun. Deja au înlocuit cremele de plajă și ochelarii de soare cu brazi și globuri. În acest an, atmosfera de Crăciun a apărut pe rafturi mult prea devreme, spre surprinderea clienților.
Pentru retaileri, strategia este una clară. Cu cât produsele sunt expuse mai devreme, cu atât cresc șansele de a atrage cumpărători și de a genera vânzări mai mari.
În plus, perioada extinsă până la sărbători le oferă comercianților timp pentru mai multe campanii promoționale.
Nu bucurăm, dar ne îmbolnăvim
Totuși, psihiatrii atrag atenția că această abordare poate avea și consecințe mai puțin vizibile, dar importante, asupra echilibrului emoțional al consumatorilor.
„Crăciunul își pierde farmecul atunci când pregătirile încep prea devreme. Parte din magia sărbătorilor vine din faptul că sunt așteptate și trăite într-un interval scurt, intens. Când totul se întinde pe luni întregi, ajungem să simțim mai degrabă presiune decât bucurie”, explică dr. Maria Radu, medic primar psihiatru pentru Ziarul de Iași.
Aceasta mai spune că entuziasmul inițial poate fi rapid înlocuit de o senzație de obligație, de „trebuie să cumpăr”, „trebuie să decorez”, „trebuie să fiu în spiritul Crăciunului”, chiar dacă nu simțim neapărat asta în mod autentic.
Tentația de a cumpăra
Un alt risc este cel al cheltuielilor neplanificate, generate de tentațiile comerciale amplificate de atmosfera festivă artificial creată în magazine și online.
„Reclamele sunt concepute să stimuleze dorințe, nu nevoi reale. E important să conștientizăm acest lucru și să ne protejăm de impulsul de a cumpăra doar pentru că vedem ceva frumos ambalat”, spune dr. Radu.
Comentează