Reprezentant BRD: „Vedem uşoare semne de deteriorare în zona creditului de consum, mai ales la clienţi cu venituri lunare de aproximativ 3.000 de lei, afectaţi de scumpirile la utilităţi”

Autor: Mihai Cistelican

Publicat: 05-11-2025 17:08

Actualizat: 05-11-2025 17:10

Article thumbnail

Sursă foto: Pinterest

Zona creditului de consum înregistrează ”uşoare semne de deteriorare”, mai ales în rândul clienţilor cu venituri lunare de aproximativ 3.000 de lei, afectaţi de creşterile facturilor la utilităţi, a declarat Mădălina Teodorescu, vicepreşedinte retail, BRD Groupe Societe Generale, în cadrul unei conferinţe, relatează News.ro.

Banca a îndrumat clienţii spre produse mai predictibile, cu un grad de îndatorare mai mic. Aceasta subliniază însă că nu se întâlneşte niciun fel de deteriorare în zona de credite ipotecare, care înregistrează o temperare.

”Nu aş spune în momentul de faţă că sunt dificultăţi majore, este o conjunctură în care se schimbă raportul venituri-cheltuieli, oricare factor care ar influenţa lucrul acesta. Ce observăm este, într-adevăr, că impactul mai mare este în zona clienţilor cu venituri sub medie, clienţi cu venituri în zona de 3.000 de lei, pe persoană, pentru care impactul creşterii la utilităţi poate fi diferit de cei care au venituri mai mari.

E evident că cei care au venituri sub medie au o dificultate mai mare în momentul în care intervine creşterea cheltuielilor, independentă de ei. În principal, sunt clienţii cu credite de nevoi personale. În zona creditelor ipotecare, sunt dobânzi fixe, ideal pe o perioadă mai lungă, şi acolo nu se resimte neapărat, dar, sigur, există un potenţial de a se resimţi inclusiv în acea zonă.

În momentul de faţă, nu vedem niciun fel de deteriorare în zona ipotecară, vedem uşoare semne de deteriorare în zona creditului de consum, acolo unde mergem proactiv către clienţi şi să găsim soluţii să depăşească momentele respective”, a declarat Mădălina Teodorescu, vicepreşedinte retail, BRD Groupe Societe Generale.

Potrivit acesteia, au crescut facturile, iar românii au manifestat prudenţă.

”Am observat la nivelul lunilor iulie-august-septembrie, pe zona creditelor de consum, o încetinire faţă de anul anterior, în contextul în care în prima parte a anului a fost o creştere de 40%. Această încetinire a revenit în octombrie, surprinzător. Nu aş spune spune că a existat o scădere agrevisă, de genul celei din pandemie. Zona de credit ipotecar este contra-trend, ea a continuat să fie peste anul anterior. În anul 2024, a fost cu mult peste anul 2023, cu 40-50%. Ne raportăm la un an care venea pe creştere.

Există o temperare şi în zona de credite ipotecare în momentul de faţă, dar nici pe departe o scădere dramatică. Suntem la nivelul anului 2024, în luna octombrie, pentru creditul de consum, din perspectiva volumelor noi generate, deci a apetitului consumatorului. Noi avem însă o creştere a cotei de piaţă şi s-ar putea să fim peste dinamica pieţei. Dar vedem o temperare a creditului ipotecar.

Există uşoare întârzieri în zona de plăţi, de replată a ratelor, dar nu este în acest moment nimic îngrijorător. Nu consider că este un moment de îngrijorare pentru industria bancară. Există prudenţă, există reglementări istorice, gradul maxim de îndatorare a fost 40% pentru clienţi cu venituri mai mici şi a ajuns  chiar la 30%. În momentul în care rata îţi acoperă 20-30%, sigur, e consistentă, dar nu e ceva care să pericliteze stabilitatea unui sistem”, a spus ea.

Aceasta mai spune că BRD a sfătuit clienţii spre un grad de îndatorare mai mic şi i-a îndrumat spre produse mai predictibile, să nu ajungă la gradul maxim de îndatorare.

BRD a anunţat miercuri că introduce opţiunea Multicurrency pentru cardurile de debit, o funcţionalitate care aduce un plus de flexibilitate şi control în gestionarea plăţilor cu cardul. Disponibilă direct în aplicaţia YOU BRD, această opţiune le permite clienţilor să asocieze mai multe conturi în valute diferite – euro, dolari şi lire sterline – unui singur card de debit în lei.

”Prin lansarea opţiunii Multicurrency ne respectăm promisiunea de a oferi soluţii digitale performante şi inovative, care răspund cerinţelor actuale ale clienţilor noştri şi le facilitează gestionarea eficientă a fondurilor în mai multe valute”, a spus Mădălina Teodorescu, director general adjunct, BRD Groupe Societe Generale.

Clienţii pot deschide conturi noi în valută sau asocia conturile existente cardului în lei şi pot stabili, din aplicaţia de mobile banking, ordinea de prioritate pentru debitare.

Schimbul valutar se realizează la curs preferenţial direct în YOU BRD, pentru a asigura fondurile necesare în conturile în valută.

”Activând opţiunea Multicurrency, utilizatorii beneficiază de avantaje semnificative: eliminarea conversiei valutare pentru plăţile internaţionale şi retragerile de numerar şi posibilitatea de a efectua până la opt retrageri gratuite pe lună (câte două pentru fiecare cont asociat / valută). În plus, Multicurrency oferă un control sporit asupra modului în care sunt utilizate conturile, simplitatea utilizării unui singur card pentru toate tranzacţiile – fizic, contactless sau prin Apple Pay şi Google Pay – şi siguranţa gestionării complete a opţiunii direct din YOU BRD”, precizează BRD.

BRD Groupe Société Générale operează o reţea de 356 de unităţi. La finalul lunii septembrie 2025, activele totale ale băncii se ridicau la 94 miliarde lei.

BRD face parte din Société Générale. Grupul Société Générale are 119.000 de angajaţi care servesc peste 26 de milioane de clienţi în 62 de ţări din întreaga lume şi operează prin trei linii de business complementare, care integrează oferte ESG pentru toţi clienţii săi: Retail banking în Franţa; Private Banking şi Asigurări, Global banking şi soluţii pentru investitori, Mobilitate, retail banking internaţional şi servicii financiare.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri