Republica Moldova riscă să piardă accesul la mare după revânzarea portului Giurgiulești (opoziţia)

Autor: Meilă Emilia-Alexandra

Publicat: 09-05-2025 10:50

Actualizat: 09-05-2025 13:50

Article thumbnail

Sursă foto: Europa Libera Moldova

Republica Moldova ar putea pierde accesul la mare din cauza deciziei Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) de a vinde drepturile de administrare a portului Giurgiulești de la Dunăre, a declarat vicepreședintele Parlamentului, liderul fracțiunii Blocului Comuniștilor și Socialiștilor, Vlad Batrîncea, care a cerut invitarea Guvernului în parlament pentru a prezenta un raport în acest sens.

"Asistăm la un proces penal, în urma căruia Republica Moldova pierde controlul asupra singurului său port maritim - mândria țării. /.../ Cerem ca guvernul să fie audiat în Parlament, să dea explicații clare și să răspundă la întrebările noastre" - a declarat Batrîncea, în cadrul unei ședințe parlamentare.

De asemenea, acesta a acuzat autoritățile că au falimentat în mod deliberat întreprinderi precum "Căile Ferate Moldovene", "Moldtelecom", "Poșta Moldovenească" și Aeroportul Internațional Chișinău. Reprezentanții Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), aflat la guvernare, au acuzat opoziția de manipulare și au declarat că portul are nevoie de investiții suplimentare.

Ca răspuns la aceasta, fostul președinte al Republicii Moldova și liderul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova, Vladimir Voronin, a amintit că în timpul construcției portului, autoritățile moldovene s-au confruntat cu opoziția din partea României și Ucrainei.

Potrivit acestuia, aceste țări au promis Republicii Moldova condiții preferențiale pentru livrarea mărfurilor prin porturile lor în cazul în care republica va renunţa să-și construiască propriul port. La începutul lunii aprilie, BERD a declarat că procesul se desfășoară "în deplină coordonare" cu Guvernul moldovean, iar grupul bancar austriac Raiffeisen Bank International acționează în calitate de consultant. Portul Giurgiulești este situat la 133 de kilometri de Marea Neagră, la confluența râurilor Prut și Dunăre.

A fost construit în 2006, după ce Republica Moldova a câștigat transferul a 430 de metri de fâșie de coastă din partea Ucrainei în schimbul unei secțiuni de drum din apropierea satului de graniță Palanca. În 2021, BERD a achiziționat 100% din capitalul companiei Danube Logistics, care opera portul.

 

Sursa: tass.ru preluat de RADOR RADIO ROMÂNIA

 

 

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri