stiripesurse.ro prezintă principalele articole din zona economică:
Înghesuiți din toate părțile, în ciuda protecției de care au profitat până acum din partea Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară, în frunte cu chiar vicepreședintele Cristian Roșu, cel care de altfel și răspunde de piața asigurărilor, bulgarii de la Euroins caută soluții disperate de a mai liniști apele extrem de agitate după seria de dezvăluiri din ”Național”. Și după ce alături de grupul de firme AutoCar, tot mai mult alte service-uri auto, printre care și reprezentante Mercedes și BMW au solicitat falimentul Euorins.
Compania cu cele mai multe plângeri din partea șoferilor plătitori de polițe RCA și care a suferit o nouă lovitură de imagine prin recenta decizie a ASF, care l-a amendat pe Mihnea Tobescu, directorul general al Euroins și pe directorul general adjunct, Milena Guentcheva cu câte 100.000 lei și respectiv 50.000 lei. Motivul fiind ”neîndeplinirea la termenele scadente a unora dintre obligațiile prevăzute în planul de măsuri stabilit în sarcina societății în ultima decizie de sancționare”. Astfel că ”țeparii” de la Euroins au încercat, în disperare de cauză, să împuște doi iepuri dintr-o lovitură. Pe de o parte să mai repare din imaginea catastrofală pe care compania o are în acest moment în România, dar mai ales să le dea o nouă ”țeapă” și noilor ”victime” țintite, service-urile auto membre ale ACODAREN, care efectuează reparații pentru autovehicule Dacia, Renault și Nissan. Numai că, la doar câteva ore după ce anunțau triumfalist încheierea unui parteneriat pentru plata unor creanțe și mai ales stabilirea unor prețuri de referință la reparații, bulgarii de la Euroins și-au dat seama că astfel s-au ”autodenunțat”! Și au dat un nou comunicat, care îl neagă pe cel dintâi!
”Comportament de rău platnic”
Însă cea mai bună radiografie a noii tentative a celor de la Euroins de a scăpa din ”lațul” care se strânge oricum în jurul lor o face chiar vicepreședintele asociației de transportatori COTAR și totodată proprietarul grupului de service-uri auto AutoCar. Astfel, cu privire la anunțatul parteneriat dintre Euroins și concesionarii Dacia Renault, Florin Pandele susține că este vorba doar de către o nouă încercare disperată a bulgarilor de a găsi parteneri. În condițiile în care asiguratorul și-a pierdut deja credibilitatea în zona reparatorilor auto. Mai mult decât atât, ”asiguratorul bulgar nu va putea deveni un partener serios cu care să semnezi un contract, până nu își va schimba comportamentul de rău platnic”! Iar avertismentul vicepreședintelui COTAR cum că ”anunțul făcut de Euroins nu este unul credibil și reprezintă și o încercare a asiguratorului de a găsi noi mușterii pe care să îi îndatoreze” este unul cât se poate de tranșant. ”
După ce a cumulat datorii uriașe către service-urile independente, Euroins vrea să aplice aceeași tactică cu reprezentanțele Dacia Renault, curtând, în acest fel, cele mai ieftine unități reparatoare din România. De ce nu a încercat să ademenească în acest parteneriat reprezentanțele mari? Este simplu : cei mari le-au trântit de mult ușa în față și pentru multă vreme” a adăugat Florin Pandele. Cel care totodată a făcut și un apel public la conducerea sectorului asigurări din ASF să lămurească situația : ” Îl rugăm pe vicepreședintele ASF, Cristian Roșu să lămurească situația Euroins și să ne comunice inclusiv datele financiare reale. Adresez această rugăminte atât în numele firmelor mele, cât și al celor din cadrul COTAR”, unde se regăsesc peste 1.500 de service-uri auto. Mai ales că nu trebuie uitat că Euroins este de departe cea mai reclamată firmă de asigurări din România, fiind amendată de mai multe ori pentru problemele cu gestionarea și plata dosarelor de daună.
Consiliul Concurenței, trezește-te!
Iar după ce chiar bulgarii de la Euroins și-au dat cu stângul în dreptul prin comunicatele care anunță și apoi neagă negocierea privilegiată a unor tarife reparatorii de referință, Consiliul Concurenței trebuie să se trezească odată! Și să se autosesizeze de urgență, fiindcă discutăm aici de înțelegeri pe tarife și livrarea auto mai repede către consumatori dacă ai contract ”cu cine trebuie”. Ceea ce este cât se poate de anticoncurențial!
__
Programul ,,Noua Casă” are parte de noi modificări. Mai exact, programulpermite garantarea cu 80% a creditelor ipotecare contractate de persone cu venituri lunare de 2.500 de euro net. Aceasta permite împrumuturi de 140.000 de euro, ceea ce pune sub semnul întrebării destinația acestui program, garantat 80% de stat.
Creditele acordate prin programul guvernamental Noua Casă nu ar trebui să depășească un maximum de 40.000 de euro deoarece, potrivit regulililor bancare, valoarea maximă a unui credit ipotecar este în corelație directă cu suma veniturilor nete anuale pe o perioadă de 5 ani. În cel mai bun caz, valoarea acestuia poate ajunge la 60.000 – 70.000 de euro, echivalentul a 5 sau maxim 6 ani de venituri medii nete pe familie.
Metoda veniturilor nete anuale este o altă modalitate de reflectare a gradului de îndatorare al clientului, utilizat în special pe piețele imobiliare mature. De altfel, chiar dacă se utilizează cealaltă metodă, ponderea ratei în total venituri rezultatele sunt similare. Majorarea plafonului la 140.000 de euro va duce la creșterea artificială a prețurilor și chiar frânarea creditului ipotecar, atât timp cât el va putea fi accesat de de persoanele cu venituri peste medie. O rată de circa 3-4.000 de lei pe lună pe o durată de 30 de ani pentru creditul maxim de 140.000 nu o poate suporta orice fel de familie.
Propunerea lansată de Ministerul Finanțelor pentru programul Noua Casă indică transformarea acestuia într-un program destinat persoanelor cu venituri peste medie, care au fost totdeauna bancabili și nu au avut probleme cu achitarea ratelor, și nu într-unul social așa cum s-a discutat în Comitetul Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM). Mai mult, la sfârșitul săptămânii trecute, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu anunța că avansul minim va fi de 15%, ceea ce reorientează profund acest program.
---