Un accident teribil petrecut la Novi Beograd, soldat cu moartea unei familii, a determinat Serbia să ia măsuri radicale pentru creșterea siguranței rutiere. Țara va instala radare și camere inteligente capabile să detecteze automat șoferii care vorbesc la telefon, nu poartă centura de siguranță sau depășesc viteza, potrivit Blic.
Accidentul care a șocat Serbia

Sursă: Pink/Handout photo, Facebook
Un șofer aflat sub influența alcoolului și a substanțelor psihoactive a trecut pe culoarea roșie a semaforului, provocând moartea unei familii întregi în octombrie 2025.
Conform informațiilor neoficiale, cele trei victime, o femeie de 32 de ani, un bărbat de 36 de ani și fiul lor, în vârstă de 10 ani, se aflau într-un autoturism Hyundai când șoferul unui Audi cu numere de înmatriculare bosniace a intrat în ei. Conform martorilor oculari, acesta a trecut pe roșu și a lovit direct mașina în care se afla familia, care a murit pe loc din cauza rănilor suferite, scrie Libertatea.
Reacția autorităților
Directorul Agenției pentru Siguranța Rutieră (ABS), Branko Stamatović, a declarat pentru Blic că accidentul din Novi Beograd nu poate fi trecut cu vederea și trebuie să fie un punct de cotitură. Veljko Ćurčić, adjunctul directorului ABS, a anunțat că în curând vor fi instalate radare staționare și mobile pe drumurile din Serbia.
De asemenea, el a subliniat importanța introducerii toleranței zero la alcool pentru toți șoferii și a sistemelor de blocare a pornirii vehiculelor pentru cei care consumă alcool.
Veljko Ćurčić a făcut un apel către toți participanții la trafic să respecte regulile de circulație pentru a preveni tragedii similare celei din Novi Beograd.
„De la începutul acestui an, 390 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din Serbia, iar 15.320 au fost rănite în accidente rutiere. În spatele acestor cifre se află nume, prenume, oameni care, din păcate, nu mai sunt printre noi”, a declarat Ćurčić.
Radare și camere care detectează cele mai frecvente încălcări ale regulilor de circulație
Sursă foto: MUP
Agenția pentru Siguranța Rutieră, împreună cu Ministerul Afacerilor Interne și Poliția Rutieră din Serbia, lucrează la implementarea unor radare staționare și mobile. Aceste dispozitive vor înregistra depășirea vitezei, utilizarea telefoanelor mobile în timpul șofatului și nepurtarea centurii de siguranță.
„Aceste radare mobile nu necesită prezența fizică a unui polițist la fața locului. Ele pot fi mutate, astfel încât șoferii să nu știe unde se află. Scopul este să identificăm cât mai multe încălcări și, în același timp, să îmbunătățim siguranța rutieră”, a explicat Ćurčić pentru Blic.
Amenzi fără avertisment și supraveghere extinsă
Branko Stamatović, directorul ABS, a confirmat că echipamentele necesare au fost deja achiziționate, iar implementarea lor este iminentă. „Fac un apel către toți participanții la trafic – respectați regulile, deoarece amenzile vor fi emise și fără prezența poliției! Respectați regulile pentru siguranța voastră și a celorlalți. Vom milita pentru modificarea legii, astfel încât șoferii care conduc sub influența alcoolului să fie sancționați mai sever, iar amenzile să fie considerabil mai mari. Nu există nicio justificare pentru a conduce după ce ați consumat chiar și un pahar de alcool. Misiunea noastră este clară – toleranță zero față de comportamentul iresponsabil și amenzi mult mai mari pentru încălcările rutiere”, a subliniat Stamatović.
Sistemul "alko-brave" la pornirea mașinii
Sursă foto: avaz.ba / Ringier
O altă măsură propusă de ABS este introducerea sistemelor cunoscute sub denumirea de „alko-brave”.
„Acestea vor fi destinate inițial șoferilor recidiviști, care comit frecvent încălcări ale regulilor de trafic. Sistemul funcționează astfel: șoferul trebuie să se testeze înainte de a porni vehiculul. Dacă se detectează o anumită cantitate de alcool în organism, vehiculul nu va porni. Sistemul poate, de asemenea, să reamintească șoferului să se oprească pentru o nouă verificare după o anumită perioadă. Este interconectat și alertează imediat poliția și alte autorități dacă este detectată o încălcare”, a explicat Ćurčić.
Actuala legislație privind siguranța rutieră prevede toleranță zero la alcool pentru șoferii cu permis de conducere provizoriu, ceea ce înseamnă că aceștia nu au voie să conducă dacă au consumat chiar și o cantitate minimă de alcool.
„Alcoolul amplifică comportamentele pe care în mod normal nu le-am avea. Una dintre propuneri este introducerea toleranței zero la alcool pentru toți șoferii. Ne așteptăm ca proiectul noii legi privind siguranța rutieră să fie finalizat până la sfârșitul acestui an, iar anul viitor să fie adoptat”, a declarat Ćurčić.































Comentează