SpaÅ£iile aferente imobilelor deÅ£inute de statul român în străinătate pentru personalul diplomatic nu sunt gestionate cu "economicitate, eficienţă ÅŸi eficacitate", întrucât nu există "o corelare a suprafeÅ£elor libere aflate în imobilele proprietatea statului cu necesarul real de spaÅ£ii de închiriat", se arată într-un raport al CurÅ£ii de Conturi referitor la Ministerul Afacerilor Externe (MAE).Â
Auditul efectuat a arătat că o mare parte din bugetul MAE este alocată finanţării serviciului extern ÅŸi a furnizat indicii că la nivelul serviciului exterior se manifestă "o slabă performanţă managerială ÅŸi un mediu de control intern vulnerabil".Â
"Evaluarea modului de administrare a clădirilor ÅŸi terenurilor aflate în domeniul public ÅŸi privat al statului de către MAE a evidenÅ£iat faptul că imobilele aflate în străinatate nu sunt evidenÅ£iate în contabilitate la valoarea justă, rezultată ca urmare a reevaluării, precum ÅŸi faptul că acestea nu sunt utilizate în condiÅ£ii de eficacitate ÅŸi eficienţă economică. (...) Pentru un eÅŸantion de numai 7 reprezentanÅ£e diplomatice ale României în străinătate, în perioada 2012 - 2014, s-a constatat utilizarea de fonduri de la bugetul de stat în suma de 835.620 euro pentru închirierea de pe piaÅ£a locală a unor imobile cu destinaÅ£ia de locuinţă, în condiÅ£iile în care exista spaÅ£iu cu aceeaÅŸi destinaÅ£ie disponibil ÅŸi neutilizat în imobilele proprietate publică ÅŸi privată a statului român", se precizează în raportul CurÅ£ii de Conturi.Â
Auditul mai relevă că spaÅ£iile disponibile în sediul reprezentanÅ£elor diplomatice ale României în străinătate nu sunt valorificate în vederea generării de venituri, ci mai mult, ca urmare a necesităţii de întreÅ£inere a lor, generează cheltuieli pe seama fondurilor publice.Â
Potrivit sursei citate, închirierea imobilelor folosite de reprezentanÅ£ele diplomatice nu s-a făcut cu respectarea cerinÅ£elor de economicitate, eficienţă ÅŸi eficacitate impuse de legea finanÅ£elor publice ÅŸi de strategia fiscal-bugetară.Â
"DeÅŸi ÅŸefilor de misiuni diplomatice li s-a delegat calitatea de ordonatori de credite, nu a existat o preocupare a acestora în vederea fundamentării bugetului în cadrul misiunilor diplomatice pe care le conduc, cu respectarea criteriilor de economicitate, eficienţă ÅŸi eficacitate economică", se arată în raport.Â
Conform Curţii de Conturi, MAE gestionează anual, în medie, derularea unui număr de aproximativ 650 de contracte de închiriere, având ca obiect închirierea de spaţii pentru activitatea misiunilor diplomatice sau locuinţe de serviciu pentru personalul diplomatic şi familiile acestora.