România absurdului: Oradea 'modernizată' de Bolojan obligă magazinele online să aibă 'program cu publicul'

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 28-11-2025 15:45

Actualizat: 28-11-2025 15:56

Article thumbnail

Sursă foto: Verified.org

Comerțul electronic ajunge pe masa instanței, după ce Primăria Oradea a aplicat reguli de magazin fizic unor afaceri care există doar pe internet. O firmă sancționată a dat în judecată municipalitatea, acuzând un abuz administrativ fără precedent.

România birocratică atinge un nou nivel: Magazinele online sunt obligate de primărie să funcționeze… ca și cum ar avea vitrină stradală. Și asta se petrece chiar la Oradea, fosta primărie condusă de actualul premier Ilie Bolojan, arătată drept un exemplu pozitiv în administrație.

Un antreprenor din Oradea a fost sancționat de Poliția Locală pentru că magazinul său online nu avea „program cu publicul” și acord de funcționare de la primărie — document cerut, conform legii, doar unităților comerciale fizice, cu acces direct al clienților.

Control într-un magazin… care nu există fizic

Totul a început la finalul lunii septembrie, când agenții Poliției Locale au descins la sediul firmei (care este doar punct de lucru și depozit logistic) și au aplicat un avertisment.

Motivul? Firma nu avea acord de funcționare de la primărie, program cu publicul aprobat sau afișaj de orar, ca într-un magazin stradal

Antreprenorul a avut la dispoziție 15 zile pentru „intrarea în legalitate”. În caz contrar, risca amendă.

Legea spune una, primăria face alta

Conform OG 99/2000, obligația de a avea program cu publicul este impusă exclusiv magazinelor fizice: restaurante, baruri, supermarketuri, saloane etc.

Magazinul sancționat este încadrat la codul CAEN 4791 – comerț online, cod care nu se află în lista activităților ce necesită acord de funcționare.

Cu toate acestea, prin hotărâri de Consiliu Local, Primăria Oradea a introdus arbitrar și comerțul online pe lista activităților obligate să se autorizeze.

„Primăria extinde legea după bunul plac. Un magazin online nu are ușă, vitrină, casă de marcat la intrare și… nici clienți care să vină între anumite ore”, spune administratoarea firmei pentru Bihoreanul.

„Declarați orice orar, doar să fie trecut”

Antreprenoarea susține că i s-a cerut explicit să declare un program fictiv, doar pentru a bifa cerința administrativă.

„Mi s-a spus să scriu orice. Două ore pe zi, de exemplu. Am refuzat. Nu voi face o declarație falsă doar ca să mulțumesc primăria.”

Alte magazine online din Oradea au cedat și și-au declarat program… de formă.

Acord fără orar, sancțiune pentru „nerespectarea orelor”

Paradoxul absolut: primăria i-a eliberat acord de funcționare în care: recunoaște că magazinul NU are program cu publicul, dar o avertizează că poate fi amendată dacă NU respectă programul

„E un document absurd. Practic sunt amenințată pentru că nu respect ceva ce nu există.”

Proces cu miză națională

Șeful Poliției Locale Oradea susține că și magazinele online ar trebui să aibă program pentru „depunere de reclamații”.

Afirmația este contrazisă de lege: magazinele online sunt obligate doar să afișeze date de contact pe site. Reclamațiile se fac electronic sau la ANPC.

Într-o declarație surprinzătoare, acesta recunoaște: „Eliberarea unui acord fără orar este o greșeală.”

Antreprenoarea a atacat în instanță sancțiunea și cere anularea avertismentului, eliminarea comerțului online din lista activităților ce necesită program cu publicul și clarificarea legală a regimului e-commerce-ului în România.

Cazul riscă să creeze precedent și să afecteze mii de magazine online din toată țara.

Internet non-stop, primărie „cu orar scurt”

România încearcă să digitalizeze statul, dar Oradea tratează internetul ca pe o tarabă.

În timp ce comenzile se fac 24/7, plățile sunt automate, iar livrările sunt logistice.

Primăria cere: ușă deschisă, orar scris pe perete și... birocrație în epoca cloudului.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri