Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

România are carburanți mai scumpi decât media din UE: Care e explicația

benzina, motorina, combustibil

Prețul fără taxe al carburanților comercializați în România continuă să fie mai mare decât media europeană, în timp ce taxele aplicate de stat sunt printre cele mai mici din spațiul comunitar, potrivit datelor publicate săptămânal de Comisia Europeană.

Astfel, ultimele date ale Comisiei, respectiv cele din 15 mai, arată că prețul motorinei fără taxe în România este de 499 de euro pentru 1.000 de litri, în timp ce media europeană este 486 de euro, scrie agerpres.ro.

Citește și: IMAGINI EXPLICITE Filme PORNO într-o instituție PUBLICĂ / VIDEO

În ceea ce privește benzina, decalajul este și mai mare. În România, benzina costă pe 512 de euro pe mia de litri, în timp ce media UE este de 497 de euro pe mia de litri.

În același timp, taxele aplicate de stat, respectiv TVA și acciză, sunt cele mai mici din UE în ceea ce privește benzina: 528 euro pe 1.000 de litri, sub media UE de 857 euro pe mia de litri.

Citește și: IMAGINI ȘOCANTE Primele fotografii cu Denisa Manelista

La motorină, taxele din România sunt cele mai mici, după Luxemburg: 494 euro pe mia de litri, față de media UE de 702 euro pe mia de litri.

Joi, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, declara că instituția pe care o reprezintă continuă investigația sectorială pe piața carburanților, pentru a analiza de ce prețurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană.

Citește și: Asta trebuie să faci dacă vrei să trăiești mult: Regulile de respectat

"Vedem că, de peste un an, față de prețurile din vestul Uniunii Europene, au crescut la noi, de unde noi de obicei eram sub media pe UE, acum suntem peste media UE și vrem să înțelegem ce s-a întâmplat, dacă este o problemă de legislație și dacă putem să o corectăm. Am discutat cu companiile. Raportul nu este încă finalizat, iar când o să îl avem gata în forma lui preliminară o să vi-l prezentăm", a arătat Chirițoiu.

El a mai spus că inițiativa Consiliului Concurenței privind înființarea unui monitor al prețurilor la carburanți este în lucru și va dura mai puțin decât cel privind prețurile alimentelor.

Citește și: De la Facebook pornesc majoritatea INFIDELITĂȚILOR: Cu cine își ÎNȘALĂ oamenii partenerii

"Avem această experiență în spate, iar la carburanți este și mai simplu, pentru că sunt mai puține sortimente, dar tot nu poate să apară peste noapte", a continuat oficialul Concurenței.

Pe de altă parte, Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, declara, la finele lunii februarie, că piața carburanților din România este concurențială, iar prețurile din țara noastră sunt printre cele mai mici din Europa.

Citește și: Prima țară din lume unde DEȚINEREA DE ANIMALE SĂLBATICE e INTERZISĂ

Ea a precizat că datele de pe site-ul Comisiei Europene privind prețurile la carburanți din diferite țări nu sunt tot timpul comparabile, întrucât conțin elemente diferite.

"La ora actuală avem prețurile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia poziție de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeană — am mai spus-o și o repetăm — nu sunt întotdeauna date foarte comparabile. În acele prețuri, fiecare țară poate să raporteze și raportează elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele țări nu includ în aceste cifre medii vânzările de pe autostrăzi. Acestea au prețurile cele mai mari, pentru că și traficul și cererea sunt mai mari pe autostrăzi. Alte țări, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezervă în taxe și nu în prețul produsului, la noi este inclus în prețul produsului. Și sunt și altfel de diferențieri care fac ca, deși este o bună referință prețul de la comunitatea europeană, nu este o reflectare exactă a unei comparabilități unu la unu", a explicat Gheorghe.

Citește și: Asta e cea mai PUTERNICĂ locomotivă din lume: La ce temperatură a fost testată

Ea a fost întrebată cum comentează un raport al Consiliului Concurenței de anul trecut, în care se arată că piața carburanților din România este una de tip oligopol.

"Noi credem că este o piață concurențială și funcțională, cu noi intrări de concurenți în ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de stații noi de către diverși operatori, iar noi nu am construit atât de mult. Concurența este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede în fiecare zi. Piața a crescut cu 4,9% în retail, iar noi am crescut cu 5,2%", a susținut oficialul Petrom.

Citește și: Prima țară din Europa în care prelevarea de organe se face automat

Gheorghe a mai spus că reprezentanții companiei vor conlucra cu cei ai autorității de concurență pentru a avea o imagine foarte clară a fenomenelor.

"Nu uitați că, în structura prețului nostru, jumătate din preț este taxarea, 30-35% este costul propriu-zis al produsului, respectiv producție și rafinare, și 10-15% sunt costuri legate de logistica, vânzarea și distribuția acestor produse, lucru care duce la diferențieri de la o țară la alta, în funcție de sistemul de distribuție, de sistemul de depozitare și de alte elemente de competitivitate de costuri", a adăugat Gheorghe.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.