Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

România, de acord cu soluția propusă de Austria! Eugen Teodorovici: 'Sprijinim soluția pentru taxarea inversă a TVA, dar este lipsită de viziune'

romanialibera.ro
Eugen Teodorovici

România este de acord și sprijină soluția propusă de președenția austriacă în privința mecanismului de taxare inversă a TVA, dar apreciază că este caracterizată de lipsă de curaj și viziune, a declarat la reuniunea ECOFIN ministrul Finanțelor Eugen Teodorovici.

Mediafax reproduce discursul ministrului Teodorovici:

„După cum cunoașteți, poziția noastră în ședințele ECOFIN a fost de la bun început una clară și constructivă.

Eu însumi am prezentat de nenumărate ori îngrijorările pe care le avem, predecesorii mei au făcut același lucru în mai multe rânduri, însă, în decursul celor trei ani, discuțiile au avansat într-un ritm atât de scăzut, încât ajungerea la un consens părea imposibilă.

Totuși, astăzi contextul este foarte diferit, fiind clar faptul că suntem foarte aproape de ajungerea la o înțelegere.

Prin urmare, voi face doar câteva comentarii.

În primul rând, trebuie să vă spun că am fost extrem de surprinși de propunerea de compromis avansată de către președinția austriacă.

CEDO, lovitură pentru România - Lui Bivolaru i-a fost încălcat dreptul la o judecată într-un termen rezonabil. Statul român, obligat să plătească daune morale

Aceasta a fost formulată astfel, încât permite aplicarea mecanismului de către un singur stat.

Aș putea spune că această abordare a pus la încercare limitele capacității noastre de a înțelege motivele care ar sta la baza unei poziționări ce se remarcă prin atât de multă lipsă de curaj și de viziune.

Așa cum am spus-o de mai multe ori, implementarea mecanismului generalizat de taxare inversă a TVA-ului poate contribui semnificativ la reducerea incidenței fraudelor în domeniul TVA și la creșterea gradului de conformare.

În unele situații, decalajul TVA este atât de mare, încât acest mecanism este printre puținele opțiuni de politică fiscală care ar putea genera rezultate pe termen mediu.

Cu toții cunoașteți faptul că România a propus o abordare mai incluzivă, bazată pe înțelegerea faptului că succesul Uniunii Europene este posibil doar dacă toate statele membre au de câștigat, precum și a faptului că atunci când un grup de state se confruntă cu probleme grave, instituțiile UE trebuie să se manifeste drept un partener activ și flexibil în ceea ce privește identificarea celor mai bune soluții.

Suntem convinși că o abordare mai incluzivă ar fi servit mai bine interesele și obiectivele majore ale Uniunii Europene și, cu toate că deja avem suficiente dovezi care să susțină implementarea taxării inverse la o scară mai largă, România va susține implementarea unui pilot mai întâi, cu extinderea ulterioară și către alte entități.

Previziunea noastră este că rezultatele acestui pilot vor depăși chiar și cele mai optimiste așteptări. De aceea, avem convingerea că în fața dovezilor și datelor concrete, un nou consens va fi găsit și o politică mai înțeleaptă va fi implementată.

În final, vreau să vă atrag atenția asupra câtorva aspecte privind interacțiunea noastră în decursul acestui proces.

Un Europarlamentar PSD trage un semnal de alarmă: Transformarea României în instrument de campanie electorală e inacceptabilă!

De multe ori, România a fost tratată nedrept, criticată nejustificat de unele guverne prietene și chiar certată public cu privire la serie de teme care, de regulă, sunt abordate exclusiv în contextul unui dialog bilateral derulat în spațiul regulilor diplomatice.

Însă, cu toate acestea, când a fost confruntată cu derapajele anterior amintite, România nu a sacrificat niciodată interesele fundamentale ale Uniunii Europene, de dragul provocării unui breaking news sau pentru sancționarea impoliteței unui partener. (Pentru astfel de cazuri, avem diplomați de carieră care pot gestiona mult mai eficient aceste provocări.)

Așa cum am arătat-o de fiecare dată, așa cum vom face și astăzi, atunci cât este nevoie de un compromis pentru a ajunge la consens, noi întotdeauna suntem alături de prietenii noștri.

În final, concluzionând cele spuse anterior, noi suntem de acord și sprijinim cu soluția de compromis propusă de către președinția austriacă și sperăm că implementarea acestui mecanism va fi mult mai rapidă decât parcursul din ultimii trei ani pe acest subiect”.

Ministrul finanțelor publice Eugen Teodorovici participă în perioada 1-2 octombrie la reuniunea de la Luxembourg a Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) și la reuniunea Eurogrup în format extins. Pe agenda reuniunii ECOFIN figurează teme precum soluții de îmbunătățire a sistemului actual de TVA pe termen scurt, mecanismul generalizat de taxare inversă, combaterea spălării banilor și supravegherea prudențială, Semestrul European 2018. La reuniunea Eurogrup în format extins se va discuta despre reforma Mecanismului European pentru Stabilitate (ESM).

În marja reuniunii ECOFIN, ministrul Eugen Teodorovici va avea o întâlnire cu Pierre Moscovici, comisar european pentru afaceri economice și financiare, impozitare și vămi.

Consiliul lucrează la o propunere de directivă care urmărește să permită aplicarea unui mecanism generalizat de taxare inversă a TVA-ului la tranzacțiile interne între întreprinderi care implică servicii sau bunuri cu o factură în valoare mai mare de 10 000 de euro. Aplicarea mecanismului ar urma să fie permisă în anumite condiții.

Mecanismul de taxare inversă transferă răspunderea pentru raportarea unei tranzacții grevate de TVA de la vânzător la cumpărătorul de bunuri sau servicii.

Aplicarea unui astfel de mecanism ar constitui o derogare de la principalele principii generale ale actualului sistem al TVA-ului din UE și, prin urmare, necesită modificarea legislative. În conformitate cu propunerea, derogarea ar fi acordată pentru o perioadă limitată de timp și ar fi facultativă pentru statele membre care îndeplinesc condițiile stabilite în propunerea de directivă.

Obiectivul este acela de a ajuta unele state membre care sunt afectate în mod deosebit de frauda în materie de TVA și nu dispun de suficiente măsuri de combatere a acesteia, de exemplu în cazul mecanismelor de fraudă în materie de TVA precum frauda de tip „carusel” sau frauda cu firme fantomă.

Directiva propusă ar oferi o soluție limitată în timp, potrivit căreia bunurile și serviciile livrate ar fi impozitate în țara de destinație.

Propunerea a fost făcută în urma unei cereri adresate de către statele membre ale UE care sunt afectate în mod deosebit de pierderi de venituri ca urmare a fraudei în materie de TVA, în special a fraudei de tip „carusel”.

Potrivit Comisiei Europene, deficitul de încasare a TVA-ului (diferența dintre veniturile din TVA preconizate și veniturile din TVA efectiv colectate de către autoritățile fiscale) în UE a atins aproape 160 de miliarde de euro, din care aproximativ 50 de miliarde de euro se pot atribui fraudei transfrontaliere (în 2013).

În UE, frauda de tip „carusel” presupune de obicei tranzacții transfrontaliere între întreprinderi. În cadrul actualului sistem al TVA-ului din UE, livrările transfrontaliere în interiorul UE de la o întreprindere la alta (B2B) sunt scutite de TVA, în timp ce obligația de a plăti TVA la bugetul de stat îi revine vânzătorului bunurilor și serviciilor pe piața de destinație (vânzătorul este colectorul TVA-ului).

În esență, circulația transfrontalieră a bunurilor în UE este împărțită în două tranzacții: livrările de bunuri în interiorul UE sunt scutite de la plata TVA-ului; achiziția de bunuri în interiorul UE se supune TVA-ului în țara de destinație, unde colectorul TVA-ului este vânzătorul.

Mecanism de fraudă cu firme fantomă sau de tip „carusel” implică mai multe întreprinderi care își vând reciproc pe o piață internă bunuri sau servicii importate cu scutire de TVA de la un furnizor (așa-numita firmă intermediară) din altă țară din UE. Una dintre întreprinderile din lanț, de obicei cea care importă bunurile, nu plătește TVA-ul la bugetul de stat deși îl percepe de la următorul cumpărător, comițând astfel o fraudă. Această întreprindere dispare de obicei foarte rapid fără urmă după efectuarea tranzacției (de unde și numele de firmă fantomă). Aceasta face ca, în statul în care sunt consumate bunurile sau serviciile, colectarea taxei să fie imposibilă. Între timp, ceilalți cumpărători din lanț își răscumpără TVA-ul de la bugetul de stat după ce vând bunurile mai departe. În realitate se poate ca bunurile sau serviciile să nu se deplaseze deloc sau să existe doar pe hârtie. „Caruselul” începe să se învârtă din nou atunci când cumpărătorul final din lanț de pe piața internă revinde bunurile primului furnizor, respectiv întreprinderii care a adus bunurile în țară, permițând reluarea întregului proces. Această ultimă tranzacție, fiind una cu caracter transfrontalier, ar fi din nou scutită de la plata TVA-ului.

Mecanismul poate funcționa și numai pe piața internă.

Mecanismul de taxare inversă este o măsură care transferă răspunderea pentru plata finală a TVA-ului la bugetul de stat de la vânzător la client. În acest fel, se urmărește reducerea riscului de fraudă în materie de TVA.

Adoptarea proiectului de directivă necesită o procedură legislativă specială: un vot în unanimitate în Consiliu, după consultarea Parlamentului European. Consiliul nu este obligat, din punct de vedere juridic, să țină seama de avizul Parlamentului, dar, potrivit jurisprudenței Curții de Justiție, nu trebuie să decidă înainte de a fi primit acest aviz.

Potrivit propunerii, condițiile pe care un stat membru trebuie să le îndeplinească pentru a fi în măsură să aplice mecanismul generalizat de taxare inversă ar trebui să fie următoarele: deficitul de încasare a TVA-ului în statul membru ar trebui să fie cu cinci puncte procentuale peste deficitul median de încasare a TVA-ului la nivel european; nivelul fraudei de tip „carusel” în statul membru ar trebui să reprezinte peste 25% din deficitul său de încasare a TVA-ului; statul membru ar trebui să dovedească faptul că măsurile convenționale nu sunt suficiente pentru combaterea acestui tip de fraudă.

Propunerea prevede în plus că, în funcție de îndeplinirea cerințelor, Comisia Europeană dispune de trei luni pentru a autoriza sau a respinge cererea unui stat membru de a aplica mecanismul.

Proiectul de directivă propune ca, în cazul în care se produce un impact negativ considerabil asupra schimburilor comerciale pe piața internă a UE după introducerea mecanismului, acesta ar trebui să fie abrogat, fără efect retroactiv, după o perioadă de șase luni.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.