Uimitor! Minunea zburătoare de 100 de ani, care încă taie văzduhul ca în prima zi - VIDEO

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 27-06-2024

Actualizat: 28-06-2024

Article thumbnail

Sursă foto: wikipedia

Acum 120 de ani, pe 17 decembrie 1903, frații Wilbur și Orville Wright au făcut istorie devenind primii oameni recunoscuți oficial pentru realizarea unui zbor controlat. În acea zi memorabilă, avionul lor a reușit să parcurgă o distanță de 37 de metri, menținându-se în aer timp de 12 secunde. Acest eveniment a marcat începutul aviației moderne și a demonstrat că zborul uman era posibil, deschizând calea pentru dezvoltările ulterioare în domeniul aviației.

Chiar dacă pare un efort mic în comparație cu avansul tehnologic actual, în 1903, era considerat un miracol, scrie Slash Gear.

Frații Wright nu au fost primii care au experimentat cu avioane, dar au deschis poarta către o nouă industrie.

Cel mai vechi avion care încă zboară

Avansul tehnologic a fost rapid. Până în 1914, când a început Primul Război Mondial, avioanele erau create deja pentru uz militar. În 1914, a fost fondat și primul serviciu comercial de zbor. Călătoria dura doar 20 de minute și avea loc între Tampa și St. Petersburg, Florida.

În acest context a fost creat și cel mai vechi avion care încă zboară. Bleriot XI a fost numit după inginerul său, Louis Bleroit. Înainte de industria aeronautică, Bleroit construia elemente auto. Dar a început să experimenteze cu avioane în 1901.

Bleroit a creat mai multe astfel de vehicule, dar unul singur a putut sta în aer mai mult de 10 minute. Acest design a fost îmbunătățit cu ajutorul unui alt inginer, după care Bleroit a zburat peste Canalul Mânecii, pe 25 iulie 1909, timp de 36 de minute și 30 de secunde.

content-image

Cu această reușită, afacerea lui Bleroit a primit numeroase comenzi. Avionul original, numit Tipul XI, e expus în cadrul Conservatoire des Arts et Métiers, în Paris.

Inginerul Raymond Saulnier a contribuit semnificativ la design-ul avionului Bleroit XI, înainte să fondeze compania Morane-Saulnier în 1911.

Bleriot XI a fost construit din lemn de frasin, mai rezistent. În plus, structura a fost consolidată cu fir de metal. Avea un motor de 50 cai putere și avea o greutate de 326 de kilograme. Cu această structură a fost creat și cel mai vechi avion care încă zboară.

După reușita din 1909, modelul Bleroit XI a fost acceptat de forțele armate din Franța și Italia. Când a început Primul Război Mondial, avionul a fost folosit intens la început. Dar tehnologia a avansat, așa că modelul a fost folosit ulterior pentru antrenament.

Bleroit a construit și avioane la comandă

Printre persoanele care au vrut un Bleroit XI s-a numărat și John Domenjoz, un instructor de zbor din Elveția. După ce a cumpărat avionul, i-a schimbat structura, pentru a-l face mai puternic. Cu ajutorul său, în 1914, a făcut un tur al Europei. Ulterior, a ajuns cu avionul și în America de Sud și SUA.

După 17 ani, s-a întors în Statele Unite și a aflat că avionul său fusese vândut unui muzeu. În 1979, cel mai vechi avion care încă zboară a fost recondiționat complet, scrie useit.ro.

După mai bine de 100 de ani de când a fost construit, acel model Bleroit XI încă poate zbura. Design-ul avionului a avut un impact semnificativ asupra evoluției acestei industrii. În 2009, pilotul Hugh Schoelzel a zburat cu un Bleroit XI construit în 1909. Astfel, Bleroit a scris din nou istorie.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri