Scandal pe E-Sigur - Cătălin Predoiu (MAI) respinge acuzațiile lui Cătălin Drulă (USR) și explică de ce camerele nu pot fi conectate peste noapte: 'Nu vom sacrifica legalitatea pentru declaraţii politice'

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor

Publicat: 20-11-2025 11:30

Article thumbnail

Sursă foto: Credit: SOEREN STACHE / AFP / Profimedia

Ministerul Afacerilor Interne condus de Cătălin Predoiu a transmis joi un punct de vedere privind funcționarea sistemului E-Sigur, după criticile dure formulate de deputatul USR Cătălin Drulă, care a acuzat instituția că „se preface” că pune în funcțiune rețeaua de monitorizare automată a traficului. MAI respinge ferm acuzațiile că „lipsește doar voința politică” și explică faptul că sistemul se află în etapa esențială de integrare tehnică, omogenizare și testare, proces obligatoriu pentru funcționarea unui sistem național de sancționare automată.

„Afirmaţiile conform cărora «camerele există, legea există, primăriile sunt pregătite, lipseşte doar voinţa MAI» sunt profund eronate şi ignoră realitatea tehnică, juridică şi operaţională care guvernează implementarea unui sistem automatizat la scară naţională”, au transmis oficialii MAI.

Instituția subliniază că Sistemul E-Sigur nu este blocat, ci „se află în etapa de integrare şi omogenizare tehnică”. „Aşa cum monitorul nu este calculatorul, camera nu este sistemul E-Sigur”, precizează ministerul, explicând că un sistem viabil necesită infrastructură complexă: procesare video, algoritmi ANPR, baze de date securizate și fluxuri digitale certificate.

MAI explică faptul că autoritățile locale au instalat în ultimii ani camere complet diferite ca tehnologie, standarde și performanță, astfel că acestea trebuie omologate, testate și validate înainte de a fi conectate la hub-ul național. În caz contrar, sistemul ar produce erori care ar putea duce la anulări masive ale proceselor verbale în instanță.

Potrivit ministerului, proiectul de OUG inițiat de Cătălin Predoiu reprezintă „fundamentul care permite funcţionarea completă a sistemului”. „Cadrul legislativ actual permite doar un volum limitat de procesări automate”, precizează MAI, explicând că, în prezent, multe proceduri trebuie validate manual de polițiști, iar primăriile trebuie să gestioneze tipărirea și comunicarea documentelor.

Noua ordonanță permite pentru prima dată procesarea masivă și complet automată a abaterilor, digitalizarea interacțiunii cu contravenientul, eliminarea duplicărilor birocratice și definirea unui cadru probatoriu digital complet.

Ministerul subliniază că România ajunge, astfel, la un standard utilizat deja în Franța, Olanda, Belgia sau Marea Britanie. De altfel, MAI anunță că au fost aplicate deja sancțiuni automate: „Din ianuarie 2025 au fost procesate peste 30.000 de abateri, folosind aproximativ 700 de camere operative. Sistemul funcţionează şi evoluează, nu este blocat”.

În replică la presiunile publice de „accelerare”, ministerul atrage atenția asupra riscurilor: „Un sistem lansat neomologat ar genera erori, anulări masive în instanţă şi ar compromite încrederea publicului. MAI nu poate şi nu va sacrifica legalitatea pentru declaraţii politice”.

Reprezentanții MAI resping și afirmația că E-Sigur ar crea un mecanism de supraveghere excesivă: „Nu este vorba de «Big Brother», ci de un scut digital de protecţie şi de siguranţă”.

Potrivit instituției, sistemul are un rol crucial: permite ca polițiștii rutieri să fie prezenți în teren, acolo unde tehnologia nu poate înlocui acțiunea umană – testarea consumului de alcool și droguri, identificarea șoferilor agresivi sau intervențiile rapide la accidente.

Ministerul insistă că proiectul se află în procedură de transparență decizională, iar consultarea publică este deschisă încă 10 zile. „MAI nu amână nimic, implementează, etapizat şi responsabil, în limita fondurilor disponibile, cel mai modern sistem rutier din România. MAI va continua implementarea sistemului în ritm responsabil, tehnic şi legal, nu în ritm electoral”, se arată în comunicat.

Acuzațiile lui Cătălin Drulă

Deputatul USR Cătălin Drulă acuzase miercuri că MAI întârzie nejustificat punerea în funcțiune a sistemului automat de monitorizare a traficului. „Așteptăm cu toții ziua în care domnul Predoiu va anunța prima amendă dată automat de o cameră de trafic. Camerele există, legea există, primăriile sunt pregătite. Lipsește doar voința MAI”, a declarat Drulă, criticând ordonanța ca fiind „o clarificare minoră de formă”.

El a cerut ministerului „să înceteze amânările” și să pună sistemul în aplicare cât mai repede.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri