Se închide CFR Călători? Compania riscă să intre în incapacitate de plată, potrivit unei scrisori oficiale transmise ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, de către directorul general al societății, Traian Preoteasa. Documentul, semnat și de directorul financiar, Aida Hanganu, avertizează că, în lipsa unei finanțări suplimentare, există riscul iminent al opririi traficului feroviar de călători și al anulării trenurilor, în special pe secțiile neelectrificate. „În lipsa unor măsuri rapide, România riscă paralizarea circulației feroviare de călători”, avertizează directorii companiei.
Datoriile totale ale companiei au ajuns la 510 milioane de lei. Printre cele mai mari restanțe se numără sumele datorate către compania de infrastructură feroviară CFR SA (110 milioane lei), furnizorii de motorină (95 milioane lei), reparații (70 milioane lei), energie electrică (53 milioane lei), salubritate (40 milioane lei), precum și alți furnizori de servicii esențiale (142 milioane lei).
Situația este atât de gravă încât principalul furnizor de motorină a notificat deja compania că va opri livrările de carburant din cauza facturilor restante. În acest context, CFR Călători a suspendat temporar vânzarea biletelor cu anticipație, invocând incertitudinea privind circulația trenurilor în perioada următoare.
Pentru anul 2025, compania va primi din bugetul de stat o compensație de doar 1,73 miliarde lei – cu 20% mai puțin decât în 2024. Potrivit conducerii, această sumă nu acoperă cheltuielile de operare, care se ridică la aproximativ 365 milioane lei pe lună. În comparație, veniturile din vânzarea de bilete sunt de doar 50 milioane lei lunar.
Pe fondul sezonului estival, necesarul suplimentar de material rulant este estimat la 150 de vagoane și 40 de locomotive. Subfinanțarea cronică și lipsa resurselor financiare fac imposibilă acoperirea acestui deficit.
Conducerea CFR Călători solicită autorităților o intervenție de urgență pentru creșterea nivelului compensației și pentru soluționarea crizei financiare, avertizând că, în caz contrar, România riscă paralizarea transportului feroviar de călători.
Vă prezentăm scrisoarea integral:
Către:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
Domnului Ministru, Sorin Grindeanu
Doamnei Secretar General, Mariana Ioniță
Cabinet Secretar de Stat, Domnului Ionuț Săvoiu
Direcția de Transport Feroviar, Doamnei Mihaela Mocanu
Autoritatea de Reformă Feroviară, Domnului Președinte Barbu Mihai
Consiliul de Administrație SNTFC CFR Călători SA, Domnului Președinte Popa Gabriel
Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, Domnului Mare Grigore
Alianța Federațiilor Tehnice Feroviare, Domnului Manteșcu Iulică
Ref: Situație dificilă – CFR Călători SA
Pentru anul 2025, furnizarea serviciilor de transport feroviar de călători și obligațiile de serviciu public sunt stabilite prin contracte aprobate prin Hotărârile de Guvern nr. 1453/2022 și nr. 1328/2023.
Compensația alocată CFR Călători pentru anul 2025 este de 1.739.022 mii lei, reprezentând doar 80% din nivelul compensației alocate în 2024. Aceasta nu acoperă costurile curente de exploatare.
Obligațiile lunare de plată ale CFR Călători sunt de aproximativ 365.000 mii lei, în timp ce încasările din vânzarea de bilete se ridică în medie la doar 50.000 mii lei/lună.
La această dată, datoriile societății însumează 510.000 mii lei, din care principalele categorii sunt:
CN CFR SA: 110.000 mii lei
Furnizori de motorină: 95.000 mii lei
Electrificare: 53.000 mii lei
Furnizori de reparații: 70.000 mii lei
Salubrizatori: 40.000 mii lei
Alți furnizori (pază, mentenanță, utilități etc.): 142.000 mii lei
În sezonul estival, necesarul suplimentar de material rulant este de 150 vagoane și 40 locomotive. Din cauza subcompensării cronice și a datoriilor restante, asigurarea acestui parc este imposibilă.
CFR Călători avertizează că, în lipsa unei majorări a compensației și a unei intervenții rapide pentru rezolvarea situației financiare, există riscul real de oprire a traficului și de anulare a trenurilor pe secțiile neelectrificate.
Director General,
Preoteasa Traian
Director Financiar-Contabil,
Hanganu Aida































Comentează