Semnal de alarmă! A apărut versiunea `camuflată` a variantei Omicron, despre care oamenii de știință spun că e mai greu de diferențiat de alte tulpini

Berita Harian
Omicron

Oamenii de știință britanici spun că au identificat o versiune „camuflată” a Omicron care nu poate fi distinsă de alte variante folosind testele PCR, pe care oficialii din sănătate publică le fac pentru a obține o imagine rapidă a răspândirii sale în întreaga lume, relatează The Guardian. Acestei variante îi lipsește o trăsătură care îi permite diferențierea în urma testelor pozitive PCR.

Această versiunea ascunsă are multe mutații în comun cu Omicron standard, dar îi lipsește o modificare genetică specială care să permită testelor PCR de laborator să fie folosite ca mijloc brut de semnalare a cazurilor probabile.

Varianta este încă detectată ca coronavirus prin toate testele obișnuite și poate fi identificată ca variantă Omicron prin teste genomice, dar cazurile probabile nu sunt semnalate prin teste PCR de rutină care dau rezultate mai rapide.

Cercetătorii spun că este prea devreme pentru a ști dacă noua formă de Omicron se va răspândi în același mod ca varianta standard de Omicron, dar că versiunea „ascunsă” este distinctă genetic și, prin urmare, se poate comporta diferit.

Varianta camuflată a fost observată pentru prima dată printre genomurile coronavirusului trimise în ultimele zile din Africa de Sud, Australia și Canada, dar este posibil să se fi răspândit deja pe mai scară largă. Dintre cele câteva zeci de cazuri identificate până acum, niciunul nu se află în Marea Britanie.

Descoperirea a venit în momentul în care premierul Boris Johnson a spus cabinetului său că varianta Omicron pare mai transmisibilă și oficialii au recunoscut că acest lucru ar avea consecințe asupra posibilității introducerii unor restricții suplimentare.

Marea Britanie a confirmat marţi încă 101 cazuri de COVID-19 cu varianta Omicron şi are astfel în total până în prezent 437 de infectări confirmate cu această nouă variantă a coronavirusului, a anunţat marţi Agenţia britanică de securitate sanitară.

La ședința cabinetului de marți dimineață, la care au participat și consilierul științific al guvernului, Patrick Vallance, și directorul medical al Angliei, Chris Whitty, Johnson le-a spus miniștrilor că există „indiciile timpurii” că Omicron este mai transmisibilă decât varianta dominantă existentă, Delta.

Descoperirea noii forme de Omicron i-a determinat pe cercetători să împartă filiația B.1.1.529 în Omicron standard, cunoscut sub numele de BA.1, și varianta mai nouă, cunoscută sub numele de BA.2. Profesorul Francois Balloux, director al University College London Genetics Institute, a spus că 42 sau aproximativ 6% din cei 709 genomi Omicron trimiși bazei de date Gisaid au fost BA.2.

„Există două filiații în Omicron, BA.1 și BA.2, care sunt destul de diferențiate genetic”, a spus el. „Cele două descendențe se pot comporta diferit.”

Oamenii de știință folosesc analiza întregului genom pentru a confirma care variantă a cauzat o infecție cu Covid, dar testele PCR pot oferi uneori o indicație.

Omicron, ca și Alfa, are o modificare genetică numită deleție în gena „S” sau spike. Testele PCR care afișează așa-numita deleție sunt foarte sugestive pentru infecții cu Omicron.

În mod informal, unii cercetători numesc noua variantă „Omicron camuflată”, deoarece nu are această deleție care permite testelor PCR să o detecteze.

O necunoscută majoră este modul în care a apărut noua variantă. Deși se încadrează în Omicron, este atât de distinctă genetic încât se poate califica ca o nouă „variantă de îngrijorare” dacă se răspândește rapid.

Să ai două variante, BA.1 și BA.2, care apar rapid una după alta cu mutații comune este „îngrijorătoare”, potrivit unui cercetător care sugerează că monitorizarea pe care o face Sănătatea Publică nu are o mare piesă a „ puzzle-ului”.