Situație explozivă în Sahel - Jihadistii extind operațiunile și blochează rutele dintre Senagal și Mali

Autor: George Traicu

Publicat: 18-09-2025 18:42

Article thumbnail

Sursă foto: Alejandro Bernal / Alamy / Profimedia

Guvernul militar din Mali a încercat să calmeze furia cauzată de blocada impusă de militanții islamiști pe autostrăzile principale, unde șoferii de camion s-au confruntat cu ambuscade și atacuri incendiare, notează BBC.

 Într-o rară recunoaștere a gravității situației care afectează țara fără ieșire la mare, prim-ministrul Abdoulaye Maïga a declarat că autoritățile încearcă să îmbunătățească securitatea pe rute.

 Blocada - o escaladare potențial gravă a insurecției jihadiste de lungă durată din Mali - afectează în special aprovizionarea cu combustibil, ceea ce ar putea paraliza țara.

 Regiunea Sahel din Africa de Vest este cunoscută drept epicentrul terorismului global, reprezentând peste 50% din totalul deceselor legate de terorism.

 Mai mulți analiști spun că scopul militanților legați de al-Qaeda este de a impune o blocadă a capitalei, Bamako.

Când a început?

Blocada pare să fi început odată cu răpirea și eliberarea ulterioară a șase șoferi de camion senegalezi de-a lungul coridorului Dakar-Bamako la începutul lunii septembrie.

 Aceasta nu este o tactică nouă a filialei al-Qaeda din Sahel - Jama'at Nusrat al-Islam wal-Muslimin (JNIM) - dar amploarea este din ce în ce mai ambițioasă.

 Aceștia au impus o blocadă asupra a două locații cheie: regiunea Kayes - care servește drept poartă de acces pentru toate aprovizionarea cu alimente care intră din Senegal pe șosea și pe calea ferată, și Nioro-du-Sahel - care se află pe ruta principală care leagă Mali de Mauritania.

 Rapoartele spun că luptătorii islamiști au ridicat puncte de control pentru a restricționa fluxul de mărfuri și a extorca „taxe” de la comercianți.

 Se spune că au incendiat cisterne de combustibil, camioane și autobuze, au răpit șoferi străini și au atacat convoaie care transportau importuri de combustibil din Senegal și Mauritania.

 Se pare că sate întregi au fost aduse în impas economic, cu piețele închise, transportul oprit și serviciile publice perturbate.

 Militanți suspecți ai JNIM au atacat, de asemenea, camioane cu combustibil din Coasta de Fildeș în Bougouni, în regiunea Sikasso din sudul Maliului. Mai multe camioane au fost incendiate.

 „Asfixierea economică” este obiectivul militanților, a declarat pentru BBC Mamadou Bodian de la Universitatea Cheikh Anta Diop din Senegal.

El și alții indică o schimbare strategică a militanților, care nu se mai bazează exclusiv pe confruntarea militară pentru a-și afirma controlul teritorial.

 Analiștii se tem că, dacă va fi implementat cu succes, embargoul anunțat de JNIM asupra Kayes și Nioro-du-Sahel ar putea paraliza vestul Maliului.

 Până în prezent, nu există lipsă de combustibil în Bamako, însă prețurile au crescut cu aproximativ 10% în anumite locuri și s-a înregistrat o creștere a numărului de întreruperi de energie electrică.

 

Ce spune armata?

Armata maliană a minimalizat inițial blocada, purtătorul de cuvânt, colonelul Souleymane Dembélé, respingând rapoartele despre un asediu ca fiind un „război informațional orchestrat de mass-media străină”.

 Imaginile care circulă pe rețelele de socializare cu vehicule asediate pe coridorul Dakar-Bamako au fost scoase din context, a insistat el. „Videoclipul cu autobuzul incendiat datează din aprilie și nu are nicio legătură cu așa-numita blocadă.”

 Potrivit purtătorului de cuvânt al armatei, „nu a fost observată nicio întrerupere sistemică a transportului” în vestul Maliului, iar adevărata provocare cu care se confruntă oamenii din regiunea Kayes este „sezonul ploios și nu acțiunile grupurilor teroriste”.

Colonelul Dembélé a caracterizat, de asemenea, activitatea sporită a JNIM drept „ultimele suflări ale unui inamic aflat în retragere”. Este un refren folosit adesea de oficialii malieni de când junta a preluat puterea acum cinci ani.

 Săptămâna trecută, armata a declarat că a efectuat un atac aerian asupra unei tabere JNIM din Mousafa, în Kayes, ucigând „câteva zeci de militanți” și distrugând un loc despre care se presupune că este folosit pentru logistică și planificare.

 Întăriri au fost trimise în Kayes și Nioro-du-Sahel, a precizat acesta, armata anunțând „operațiuni de vânătoare și distrugere” de-a lungul drumurilor principale și o „ofensivă la scară largă” pe coridorul Diéma-Nioro.

 Mass-media de stat a relatat că ostaticii au fost eliberați în timpul operațiunilor, dar nu a precizat câți.

 Asemenea eforturi ale armatei nu par să fi diminuat temerile localnicilor și nici perturbarea vieții lor. Locuitorii raportează că punctele de control ale militanților rămân în vigoare, în timp ce companiile de transport și-au suspendat operațiunile, iar șoferii de camion continuă să se confrunte cu intimidări.

Importanța regiunii

Se spune că Kayes reprezintă aproximativ 80% din producția de aur a țării și este, de asemenea, considerată „poarta de acces către Senegal” a Maliului. Este un centru logistic unde converg rutele comerciale internaționale.

 Mali este o țară fără ieșire la mare, puternic dependentă de porturile vecine pentru combustibil, alimente și bunuri manufacturate, așa că controlul asupra orașului Kayes este esențial.

 Blocada nu numai că perturbă viața locală, dar amenință direct stabilitatea economică a orașului Bamako.

 „Regiunea Kayes a devenit o țintă strategică majoră pentru JNIM, care o consideră un spațiu vital”, spune Institutul Timbuktu, cu sediul la Dakar.

 „Jihadiștii intenționează să perturbe aprovizionarea țării, să destabilizeze sau chiar să sufoce economia maliană, să izoleze capitala Bamako și să crească presiunea economică asupra regimului de tranziție malian”, se arată în comunicat.

Blocada semnalează, de asemenea, extinderea geografică a insurecției JNIM.

 În mod tradițional, operațiunile grupării s-au concentrat în nordul și centrul Maliului - în Mopti, Segou și Timbuktu. Cu toate acestea, JNIM a făcut în ultimii ani incursiuni semnificative în sudul Maliului, inclusiv în regiunile Sikasso și Koulikoro.

 Îndreptându-și atenția către Kayes, gruparea nu numai că își lărgește amprenta, dar amenință să încercuiască Bamako.

 

Miza

Din 2012, Mali se află în mijlocul unei profunde crize de securitate, alimentată de violența din partea grupărilor afiliate cu al-Qaeda și organizația Statul Islamic (IS), precum și a altor miliții armate.

Mass-media locală și internațională avertizează că izolarea recentă de către JNIM a unor părți din sudul Maliului ar putea deschide calea pentru incursiuni similare în țările de coastă vecine.

Criza subliniază limitele dependenței Mali de forța militară, susținută de mercenarii Corpului African Rus, așa cum este cunoscut acum Grupul Wagner, al cărui rol în operațiuni nu este recunoscut oficial.

 Prin perturbarea rutelor comerciale din Senegal și Mauritania, JNIM a demonstrat că își poate proiecta influența spre vest, stârnind temeri cu privire la o extindere în aceste țări.

 Uniunea Camionilor Senegalieni (URS) a dat vina pe militanți și a descris recentele răpiri ale șoferilor de camion ca o amenințare la adresa comerțului regional.

 Mali este principalul partener comercial african al Senegalului, reprezentând peste 1,4 miliarde de dolari (1 miliard de lire sterline) în exporturi anul trecut. Ruta Bamako-Kayes transportă combustibil, ciment, alimente și bunuri manufacturate esențiale pentru ambele economii.

 Există riscul ca ceea ce a început ca o perturbare tactică să se transforme într-un asediu prelungit, erodând încrederea în instituțiile statului malian și expunând fragilitatea acestuia.

 „Alegerea JNIM de a viza autobuze și cisterne nu este nesemnificativă - aceasta își propune să lovească în inima mobilității sociale și economice a Maliului”, a relatat Bamada.net săptămâna trecută. Mai mult decât o izbucnire locală, asediul orașului Kayes este un semn de avertizare că insurgența jihadistă din Mali a intrat într-o nouă fază, repercusiunile sabotajului economic ajungând mult dincolo de granițele Maliului.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri