Proiectul CNAIR de montare a 400 de radare fixe pe drumurile naționale, drumurile expres și autostrăzile din România, anunțat cu surle și trâmbițe pentru vara acestui an, a intrat în impas. Deși măsura ar fi trebuit să crească siguranța rutieră, Guvernul nu a alocat banii necesari, iar licitația pentru achiziția camerelor nici măcar nu a fost lansată. Bugetul estimat se ridică la 79 de milioane de lei, fără TVA, iar implementarea ar putea dura până la un an și jumătate de la demararea procedurilor, ceea ce împinge termenul realist pentru funcționarea radarelor cel mai devreme în 2027.
În prezent, România nu are niciun radar fix. Poliția Rutieră lucrează cu 1.186 de radare mobile, dintre care 700 sunt de tip pistol, montabile pe trepied, iar restul sunt instalate pe autospeciale. În paralel, sistemul național e-SIGUR, operațional din martie 2025, a înregistrat deja peste 15.500 de posibile abateri de viteză și a dus la aplicarea a 350.000 de amenzi și suspendarea a 33.000 de permise de conducere în doar șase luni.
Proiectul CNAIR de montare a 400 de radare fixe pe drumurile naționale, expres și autostrăzile din România, programat inițial să fie finalizat în vara acestui an, se află în impas. Motivul: Guvernul nu a alocat finanțarea necesară, iar licitația pentru achiziția camerelor video nu a fost lansată.
„CNAIR nu poate demara procedura de achiziție a celor 400 de camere de supraveghere în acest moment, deoarece nu există o sursă concretă de finanțare. Odată ce aceasta va fi stabilită, vom putea lansa licitația și implementarea sistemului”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, după cum relatează vineri ProMotor.
Bugetul necesar pentru proiect este estimat la 79 milioane de lei fără TVA
Din experiențele anterioare, finalizarea unui astfel de proiect poate dura chiar și un an și jumătate de la lansarea licitației, ceea ce înseamnă că radarele ar putea deveni funcționale cel mai devreme în 2027.
În prezent, România nu are radare fixe. Poliția Rutieră dispune de 1.186 de radare mobile, dintre care 700 tip pistol montabile pe trepied, iar restul pe autospeciale.
Sistemul automat e-SIGUR, implementat la nivel național din martie 2025, a înregistrat în primele șase luni peste 15.500 de posibile abateri privind viteza.
În aceeași perioadă, autoritățile au aplicat aproximativ 350.000 de amenzi și au suspendat aproape 33.000 de permise de conducere pentru depășirea limitei legale de viteză.
Unde urmau să fie montate radarele
➡️ CNAIR anunțase că primele radare fixe vor fi instalate pe autostrăzile București-Pitești, București-Constanța, București-Ploiești, dar și pe drumurile naționale cu risc ridicat de accidente: DN1, DN2, DN6 și DN7. Acestea vor fi integrate în sistemul e-SIGUR și vor trimite automat Poliției informații atunci când este depășită limita legală de viteză, urmând ca ofițerii să emită sancțiunile.
De asemenea, oficialii au precizat că a fost deja concepută o hartă interactivă a drumurilor, care va permite monitorizarea traficului în timp real: accidentele, blocajele sau alte incidente vor apărea automat pe platformă. Licitația pentru actualizarea softului de rovinietă a fost lansată, iar CNAIR susține că din 2026 ar putea fi funcționale cele 400 de radare fixe, care, împreună cu cele 700 de radare pe trepied și cele 300 mobile, ar asigura o monitorizare totală a traficului din România. La acestea se adaugă radarele de pe autospecialele Poliției și chiar un elicopter MAI echipat cu cameră radar de înaltă performanță.































Comentează