DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Statul renunţă la 738 km de cale ferată, care vor fi închiriaţi privaţilor

sine tren
Această măsură va fi luată prin trecerea a opt secţii de cale ferată din infrastructura feroviară interoperabilă în cea neinteroperabilă, care poate fi scoasă astfel la mezat. Ministerul Transporturilor a întocmit un proiect de Hotărâre de Guvern privind închirierea, de către CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare, a opt secţii de circulaţie care însumează o lungime totală de 491 km exploatare, respectiv 738,28 km lungime desfăşurată. Potrivit proiectului, scopul închirierii infrastructurii feroviare neinteroperabile îl constituie eliminarea pierderilor înregistrate de CFR SA şi atragerea de capital privat pentru întreţinerea şi exploatarea acesteia. Totodată, Ministerul Transporturilor motivează măsura prin angajamentele asumate de România faţă de FMI care, prin acordul de împrumut, la capitolul infrastructură feroviară, stabileşte ca măsură, cu termen 31.03.2014, „închirierea a încă 1.500 km de cale ferată neinteroperabilă”. Nu în ultimul rând, în nota de motivare se menţionează „rezultatele obţinute până la această dată (n.r.- de către CFR SA) şi interesul manifestat de către operatorii economici pentru închirierea în continuare a altor secţii feroviare neinteroperabile”. Prin închirierea secţiilor respective, se speră că CFR SA va fi degrevată de o serie de cheltuieli pentru reparaţii şi întreţinere. În realitate însă, lucrurile nu sunt atât de simple. Rutele cedate, cu potenţial  Conform proiectului de HG, cele opt secţii de circulaţie care vor trece din  infrastructura feroviară interoperabilă în cea neinteroperabilă sunt următoarele: - Slobozia Veche -Ţăndărei - Zorleni - Fălciu Nord - Medgidia - Negru Vodă - Urziceni - Făurei - Medgidia -Tulcea Oraş - Ploieşti Sud - Armăşeşti - Sibiu - Copşa Mică - Titu - Târgovişte - Aninoasa Pierderile statului, profitul privaţilor Surse din CFR au declarat, pentru PUTEREA, că pe majoritatea secţiilor la care se renunţă circulă de regulă trenuri personale de navetişti (Regio), foarte dorite de către operatorii feroviari privaţi. Criteriile în baza cărora AGA CFR SA a socotit că cele opt secţii sunt neprofitabile rămâne un mister, având în vedere că unele dintre ele se află pe linii principale de circulaţie (ex: Urziceni-Făurei sau Medgidia-Tulcea). Practic, situaţia seamănă ca două picături de apă cu cea a rutei Bucureşti-Olteniţa, pe care CFR Călători întregistra pierderi uriaşe din cauza blatiştilor şi care a devenit extrem de rentabilă după ce a fost preluată de operatorii privaţi. De menţionat că firmele private practică tarife de călătorie  mai mici decât CFR Călători (cheltuielile acestora fiind mult mai reduse) şi beneficiază de subvenţii de stat la fel ca şi operatorul naţional feroviar de călători. Potrivit analizelor CFR SA, 93 secţii de circulaţie interoperabile sunt nerentabile. Această concluzie survine unei analize care a luat în calcul traficul zilnic, veniturile realizate şi eficienţa economică, coroborate cu criterii referitoare la numărul de personal, pierderile pe km de linie şi existenţa unor proiecte europene în curs de derulare pe aceste secţii (reabilitare staţii). Urmează ca şi alte secţii de circulaţie să fie soase la mezat în acest an. „Astfel, efortul statului va fi îndreptat către dezvoltarea şi modernizarea principalelor linii de cale ferată pe care se desfăşoară cea mai mare parte a traficului de călători şi mărfuri, iar pentru infrastructura feroviară neinteroperabilă se va încuraja în continuare atragerea de capital privat”, se arată în proiectul de HG. • Infrastructura feroviară interoperabilă este acea parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului naţional şi internaţional, administrată în concordanţă cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar şi care se dezvoltă în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european şi preluate în legislaţia din România. • Infrastructura feroviară neinteroperabilă este acea parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului local, conectată sau nu la infrastructura feroviară interoperabilă şi care este administrată şi se dezvoltă pe baza unor reglementări specifice interne. sursa: puterea.ro

Urmărește-ne:
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.