Companiile deținute de statul român reușesc „performanța” greu de egalat de a acumula an după an datorii uriașe, în timp ce multe dintre ele nici măcar nu se mai apropie de ideea de profit. De la transporturi și energie, până la sănătate și infrastructură, bilanțurile financiare arată o realitate care se agravează constant. Cele mai recente date publicate de Guvern arată un tablou previzibil: pierderi în creștere, datorii care se dublează și salarii consistente pentru cei aflați în fruntea companiilor.
UNIFARM deschide lista, cu o evoluție care ar uimi orice investitor privat. În 2024, compania a raportat pierderi de 354 de milioane de lei, de șase ori mai mult decât în 2023, când era „doar” la minus 54 de milioane de lei.
UNIFARM nu a mai văzut profit din 2018, când bifase un plus simbolic de 280.000 de lei.
Între timp, directorul Adrian Dobre a câștigat, în 2024, 239.161 de lei, adică aproape 20.000 de lei net lunar (aproximativ 4.000 de euro). Compania e pe pierdere, dar conducerea… nu.
CFR S.A., alt colos cu datorii de sute de milioane
Nici CFR S.A. nu se lasă mai prejos. În 2024, compania a acumulat pierderi de peste 432 de milioane de lei, situându-se din nou în fruntea clasamentului celor mai costisitoare companii ale statului.
Directorul Alexandru Simu a încasat în 2023 un venit net anual de 400.000 de lei, echivalentul a peste 33.000 de lei lunar (aproximativ 6.600 de euro).
CFR Marfă: pierderi uriașe într-o industrie care ar trebui să fie profitabilă
La CFR Marfă, situația este la fel de sumbră: compania a raportat în 2024 pierderi de 328 de milioane de lei, cu aproape 97 de milioane mai mult decât în 2023.
Telecomunicații CFR S.A.: datoriile se dublează în timp record
Telecomunicații CFR S.A. a crescut datoriile de la 4,9 milioane de lei în 2023 la 9,9 milioane în 2024, un ritm demn de manual dacă cineva ar scrie un ghid despre cum să nu gestionezi o companie de stat.
Metrorex: scumpiri la bilete, pierderi la buget
Deși călătoriile cu metroul au devenit mai scumpe, Metrorex rămâne pe minus. În 2024, compania a marcat pierderi de 181 de milioane de lei (aproximativ 36 de milioane de euro).
Directorul câștigă în jur de 3.000 de euro net lunar, iar controalele au scos la iveală că sporul de metrou era acordat inclusiv angajaților care nu lucrează în subteran — uneori cu majorări salariale de până la 40%.
Termoenergetica: pierderi în creștere pentru furnizorul Capitalei
Termoenergetica, responsabilă că apa caldă și încălzirea centralizată în București, a avut în 2024 pierderi de peste 208 milioane de lei, mai mari decât cele din 2023 (187 milioane de lei).
Directorul Adrian Mircea Teodorescu a încasat 257.481 de lei în același an, adică 21.500 de lei pe lună (aproximativ 4.300 de euro).
Craiova: dublare de pierderi la Electrocentrale
La Electrocentrale Craiova S.A., pierderile au crescut de la 224 de milioane în 2023 la 433 de milioane de lei în 2024.
Aeroporturile din Timișoara și Constanța nu scapă nici ele. Datele AMEPIP analizate de Digi24 arată pierderi și la:
• Aeroportul Internațional Timișoara – Traian Vuia: datorii de 14 milioane de lei în 2024
• Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța: pierderi de 8,8 milioane de lei
Reforma promisă, etern „în analiză”
Deși Guvernul promite de luni bune o reformă a companiilor și instituțiilor de stat, aceasta a rămas, cum era de așteptat, în stadiul „inițial, conceptual, în lucru”.
Coaliția negociază tăieri de cheltuieli de luni întregi și nu a reușit încă să se pună de acord.
Între timp, vicepremierul Oana Gheorghiu a anunțat formarea unui grup de lucru care va analiza primele 10 companii de stat, mai ales din Energie și Transporturi.
Statul datorează statului: și ANAF confirmă dezastrul
În octombrie, ANAF a publicat o listă a instituțiilor și companiilor de stat cu datorii la Fisc. Peste 500 de entități figurează pe listă, jumătate dintre ele fiind primării. Suma totală a datoriilor depășește 500 de milioane de lei.
Unele administrații locale spun că s-au „înecat” în proiecte și costuri, altele recunosc că s-au bazat pe ajutorul financiar de la Guvern, ajutor care, surpriză, nu a venit la fel de generos ca în anii trecuți.































Comentează