Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Strania campanie electorală din București

candidati capitala bun

Fotoliul de primar general este, cu siguranță, „perla Coroanei” alegerilor locale, întrucât șeful Municipalității bucureștene este depozitarul celor mai multe voturi, după președintele României. În plus, contextul acestui an electoral este unul diferit, urmare a suprapunerii celor două tipuri de scrutin.

Totuși, în ciuda mizei uriașe, pare că precampania suferă, cel puțin în cazul a doi dintre favoriți. Majoritatea sondajelor devenite publice până azi relevă un podium cu edilul Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone fruntaș, urmat de Nicușor Dan, pe poziția secundă, și cu nou intratul în cursă din partea coaliției PSD-PNL, independentul Cătălin Cîrstoiu pe locul 3.

Totuși, trebuie subliniat că cercetările sociologice sunt doar fotografii de moment, ele fiind relevante mai degrabă în succesiunea lor, ce poate indica o tendință de creștere, stagnare sau descreștere pentru oricare dintre candidați. Însă ceea ce surprinde specialiștii în consultanță politică este diferența majoră între cele trei abordări.

Strania campanie electorală din București

Cristian Popescu Piedone.

Pornit din postura de outsider, cu o imagine inedită, primarul sectorului 5 este, fără îndoială, ceea ce putem numi un „personaj”. Cunoscut încă din anii 2000 pentru ieșirile sale publice, pentru descinderile în piețe și alte abordări „la firul ierbii”, Popescu Piedone s-a remarcat prin limbajul simplu, adesea abrupt, dar și prin prezența permanentă pe stradă. La nivel politic, după eliberarea din penitenciar, absolvit de vină de către ICCJ, acesta și-a reluat funcția, beneficind de aura victimei care a „învins sistemul”.

Pe lângă simpatia populară evidentă de care beneficiază, fiind și cel mai urmărit om politic în mediul online, acesta și-a păstrat alura de independent și om necontrolabil, reușind să ridice considerabil intenția de vot pentru PUSL, partidul al cărui președinte este. Intrarea sa în campanie a beneficiat și de tergiversarea nominalizării unui candidat din partea coaliției, la care a apelat public în mai multe rânduri pentru susținerea unei candidaturi comune împotriva lui Nicușor Dan, profilându-se astfel drept principalul adversar al actualului primar general.

Strategia sa de campanie se axează pe rezultatele vizibile de la cele două sectoare unde a performat, dar și pe munca „de teren” și pe celebrele videouri care îl prezintă rezolvând punctual problemele ridicate de oameni. La nivel organizatoric, Piedone beneficiază atât de prezențe tv consistente, aducătoare de audiență, cât și de o echipă de aproape 100 de tineri devotați, care îl însoțesc prin piețe și târguri, conducând mașinuțele branduite sau strângând semnături.

La capitolul voturi, scorul în sondaje se explică prin profilul său atipic: Piedone capacitează o bună parte dintre simpatizanții social-democrați și ai AUR, un procent mai mic dintre alegătorii liberali, dar și pe nehotărâții sătui de politică, pe care îi convinge prin discursul axat pe administrație.

Nicușor Dan.

Olimpicul genial în matematică a ajuns primar al Capitalei ca independent, susținut în 2020 de PNL și USR. Absența rezultatelor vizibile din ultimii 4 ani a fost pusă pe seama „grelei moșteniri” dobândite de la administrația anterioară și a datoriilor pe care le-a avut de gestionat.

Actualul edil, al cărui mandat se încheie în luna octombrie, se bucură de susținerea USR, PMP și FD, abia în urmă cu două luni acesta piezând și susținerea politică a PNL. Strategia sa de campanie se axează pe două tipuri de mesaje: la nivelul comunicării outdoor, prin nenumărate panouri cu mulțumiri adresate alegătorilor săi din 2020, și la nivelul declarațiilor publice, unde problema urbanismului este una centrală, inamicul identificat fiind „rechinii imobiliari”.

Deși cifrele oficiale indică prejudicii majore pentru economie, trafic și nivel de trai, urmare a blocajului construcțiilor din București, aproape o treime dintre locuitorii Capitalei par să îl crediteze pe Nicușor Dan cu votul lor. La nivel organizatoric, șeful PMB nu apare foarte des la televiziune, însă el se bucură de echipa nucleului dur al USR, dublat de foștii activiști ai PDL, reuniți azi în PMP, precum și de experiența de negociator a lui Ludovic Orban.

Bazinul său este format preponderent din zona adepților mișcărilor de stradă, tip #rezist, precum și din simpatizanții lui Traian Băsescu sau votanți ai PNL, nemulțumiți de alianța cu PSD.

Cătălin Cirstoiu.

Medicul și managerul Spitalului Universitar este ultimul intrat în cursă, cu susținerea PSD și PNL. Cu o carieră profesională solidă, dar și cu multiple conexiuni politice, acesta nu este rodat în fenomenul electoral, trebuind să gestioneze și provocările firești ale coeziunii propriei echipe de campanie. Surprinzător, vizibilă în campania sa este componenta PSD, Gabriela Firea fiind mai prezentă decât omologul său liberal Sebastian Burduja.

Din punct de vedere organizatoric, mass-media au caracterizat drept gafă fotografia din metrou, în vreme ce socotelile consultanților arată și dificultatea candidatului comun de a capacita voturi din marile bazine, sectoarele 2, 3, 4 și 5.

Dacă la Sectorul 2, actualul primar USR se confruntă cu actualul prefect din partea PSD, susținut deopotrivă și de Cristian Popescun Piedone, Rareș Hopincă nu se află în postura de a transfera voturi către directorul de spital. La fel, Robert Negoiță de la Sectorul 3 a fost ezitant în manifestarea susținerii sale pentru Cîrstoiu, în veme ce votanții Sectoarelor 4 și 5 sunt greu de rupt din „barca” lui Piedone.

Situații particulare întâlnim la sectoarele 1 și 6, unde Clotilde Armand și Criprian Ciucu au ocupat fotoliile de edil cu susținerea PNL și USR, pe un discurs agresiv împotriva PSD - de menționat că pe corturile de campanie de la Sectorul 6 nu sunt nici măcar menționate partidele sau alianța care ar sprijini alegerea actualului primar.

Dacă în fosta „Capitală a Capitalei” numărul de alegători este cel mai mic, la sectorul 6 dificil pentru actualul edil să proiecteze o altă linie de mesaj decât în 2020, doar din solidaritate cu un candidat comun, mai ales că își dorește un nou mandat.

Oricum... campania electorală nu e la final și multe se mai pot întâmpla. Să vedem pentru cât timp se menține ierarhia care reiese deocamdată din sondajele de opinie făcute publice.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.