Piaţa de bunuri de larg consum a înregistrat o creştere în valoare cu 12% în prima jumătate a anului în curs, faţă de primul semestru din 2019, iar pe fondul unor preţuri majorate cu 5% gospodăriile din România au cumpărat volume mai mari cu 9% şi au ales segmente inferioare de preţ, potrivit unui studiu GfK, dat luni publicităţii.
"Criza medicală şi, implicit, restricţiile din ultimele luni au determinat schimbări în comportamentul de cumpărare, astfel încât frecvenţa vizitelor la magazin a scăzut cu 6%, iar suma medie plătită la un act de cumpărare a crescut cu aproape 20%", relevă datele studiului.
Conform sursei citate, magazinele de tip discount sunt marii câştigători ai comerţului modern. Astfel, cu o creştere de 37% în valoare faţă de ianuarie - iunie 2019, magazinele de tip discount surclasează supermarketurile şi devin al doilea jucător din comerţul modern din punct de vedere al cotei de piaţă valorice. În aceeaşi perioadă din 2019, ritmul de creştere era de două ori mai mic şi acestea acopereau doar 16% din total cheltuieli pe bunuri de larg consum.
Cel mai afectate din cauza reducerii frecvenţei de cumpărare sunt hypermarketurile şi comerţul tradiţional, care continuă să scadă în importanţă, în timp ce magazinele mici de proximitate sunt printre cele mai dinamice din punct de vedere al atragerii de noi cumpărători, dar şi al creşterii în valoare. 9,5% din gospodăriile din România au cumpărat cel puţin o dată un produs FMCG din online în prima jumătate din 2020, cu 50% mai multe faţă de anul precedent. Cu toate acestea, pentru bunurile de larg consum, acest canal acoperă mai puţin de 1% din total cheltuieli.
Mărcile din segmentul inferior de preţ au cea mai mare contribuţie la creşterea valorică. Astfel, segmentul economy reprezintă un sfert din valoarea pieţei de FMCG în prima jumătate din 2020, însă contribuie în proporţie de 43% la creşterea acesteia. Mărcile proprii îşi continuă trendul ascendent, în special la lactate, în timp ce segmentul premium creşte uşor în importanţă pentru băuturi alcoolice, non-alcoolice, cafea.
Printre categoriile al căror consum a crescut semnificativ în ianuarie - iunie 2020 se numără conservele (carne, peşte), alimentele instant, crema de ciocolată, făina şi mălaiul, produsele de curăţenie, săpunul, şerveţelele umede, aditivii pentru prăjituri, specialităţile de brânză sau napolitanele. Produsele de îngrijire a părului, cremele de faţă şi corp sau deodorantele au înregistrat scăderi în volum, pe fondul creşterii timpului petrecut acasă, se mai arată în studiul GfK.
Studiu Gfk - Românii au cumpărat mai mult şi au ales segmente inferioare de preţ în primul semestru
Articole Similare

17
Cum ne fură scumpirile magia Crăciunului: Cozonacul se vinde 'la felie' și avertisment dur de la BNR
17

41
Radu Miruţă: Oameni buni, niciun politician nu vine cu o baghetă magică
41

1.567
Decizie radicală a Curții Europene de Justiție - 'Ginul fără alcool' devine ilegal / Ce trebuie să știe consumatorii
1.567

3.657
Retailerul care va construi cel mai mare magazin din România. Construcția va începe peste trei luni
3.657

2.795
'Economia, foarte aproape de pragul recesiunii. Se apropie stagflația' - avertismentul care zguduie Guvernul Bolojan după raportul FMI (analiză)
2.795

1.368
Criza carburanților - România nu a cerut OFAC amânare pentru a rezolva cazul Lukoil, după sancțiunile SUA: Mai avem răgaz până pe 13 decembrie
1.368

39
Lansarea iPhone 17 aduce creșteri de vânzări pentru Apple pe piața chineză
39

159
După ce a scăpat de faliment, Grecia anunță că va reduce masiv datoria publică
159

46
S-a ajuns la un acord provizoriu privind bugetul UE pentru 2026
46

45
China profită de absența SUA și își amplifică influența la summitul climatic din Brazilia
45

105
Băncile, înapoi în joc? Bogdan Petre (ASPES), semnal de alarmă la BNR: România nu își mai poate permite întârzieri în reforme
105

2.575
Respiro crucial - SUA îi salvează pe bulgari de la criza carburanților: ce derogare au obținut pentru sancțiunile Lukoil
2.575

18
Angajaţii Lukoil din Irak au probleme cu salariile
18

















Comentează