Studiu: Longevitatea unor dinozauri, care trăiau în urmă cu 190 de milioane de ani, ar putea fi consecinţa faptului că trăiau în turme

bbc.com
dinozauri

Un studiu publicat joi în revista britanică Scientific Reports confirmă că unii dintre primii dinozauri trăiau în turme şi sugerează că acest comportament ''social'' ar fi putut fi ''una dintre cheile longevităţii lor'', potrivit unui comunicat difuzat de European Synchrotron Radiation Facility (ESRF), relatează AFP.

Analiza cu raze X efectuată de către ESRF pe 30 de ouă fosilizate dintr-un uriaş cuib de dinozaur, vechi de 190 de milioane de ani - găsit în Patagonia la începutul anilor 2.000 - a relevat prezenţa în interiorul embrionilor a uneia şi aceleiaşi specii: Mussaurus patagonicus, un gigant erbivor cu gât lung.

''Această descoperire a făcut posibil să se demonstreze că toate fosilele găsite la locul de reproducere aparţineau aceleiaşi specii de dinozauri'' şi să se confirme că aceşti strămoşi ai diplodocus, care trăiau şi se deplasau în colonii, ''aveau comportamente sociale'', explică ESRF.

Cercetări efectuate în paralel asupra sitului de fosile din Patagonia, şi în special descoperirea de fosile în ''mai multe straturi succesive de rocă'', demonstrează că Mussaurus ''reveneau în acelaşi loc, în mai multe sezoane, pentru a se reproduce''.

Scheletele de dinozauri au fost ''regrupate în funcţie de vârsta lor'', cum ar fi cele de pui de dinozaur găsite ''lângă cuiburi'' sau exemplare cu vârsta estimată la un an ''strâns regrupate'', sugerând că această specie ''formase turme de indivizi tineri'', potrivit Agerpres.ro.

Pentru oamenii de ştiinţă, aceste descoperiri demonstrează existenţa unei ''structuri de turmă bine organizate''.

''Aceasta este cea mai veche dovadă a acestui tip de comportament social complex la un dinozaur primitiv, care permite ca datarea comportamentului social la dinozauri să fie în urmă cu mai bine de 40 de milioane de ani'', precizează ESRF.