Studiu: Zgomotele inaudibile care provin din interiorul unui vulcan ar putea prezice momentul în care acesta va erupe

sputniknews.com
Vulcanul Fuego

Oamenii de ştiinţă au anunţat joi că zgomotele inaudibile care provin din interiorul unui vulcan ar putea prezice momentul în care acesta va erupe, avertizându-i astfel pe locuitorii aflaţi în pericol, informează AFP.

O echipă care studiază "infrasunetele" - sunete cu o frecvenţă foarte slabă pentru a fi percepute de urechea omului - emise de vulcani precum Etna din Italia, a constatat că zgomotul magmatic suferă modificări considerabile la apropierea unei erupţii.

Când magma se precipită, undele sonore reverberează în crater şi, "ca într-un instrument din familia alămurilor, un trombon spre exemplu, se obţin anumite note", a explicat Leighton Watson, cercetător la Universitatea din Canterbury, Anglia, care s-a numărat printre membrii grupului multinaţional. Pe măsură ce magma se înalţă, nota se schimbă, a explicat el pentru AFP.

În februarie 2021, înainte ca Etna să ejecteze fum şi cenuşă în atmosferă, "melodia" acestuia începuse să se schimbe. "Frecvenţa de vârf a crescut şi a crescut, iar motivul pentru aceasta a fost că magma urca în crater", a spus Watson, potrivit Agerpres.

Prin determinarea notelor ce corespund fiecărui nivel de magmă, s-ar putea realiza predicţii cu privire la viitoarele erupţii.

Watson şi echipa de oameni de ştiinţă cu sediul în Italia şi Statele Unite estimează că aceste note ar putea oferi un preaviz cu "mai multe ore" înaintea unei erupţii.

Metodele actuale de monitorizare a nivelurilor magmei implică survolarea craterului cu elicopterul sau escaladarea acestuia pentru efectuarea măsurătorilor în interior, ambele fiind atât periculoase, cât şi costisitoare şi neputând fi realizate în mod continuu.

Noua metodă necesită sonde care pot fi amplasate la câţiva kilometri de vulcan.

Rezultatele grupului, publicate săptămâna aceasta în jurnalul Scientific Reports, indică, însă, că mai este mult drum de parcurs până când astfel de previziuni vor fi fiabile. În plus, metoda nu funcţionează în cazul tuturor vulcanilor.

Pe lângă Etna, vulcanii Piton de la Fournaise din insula Reunion din Oceanul Indian, Kilauea din Hawaii sau chiar Villarrica din Chile sunt cu toţii candidaţi pentru studii mai aprofundate, notează AFP.