Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Suntem praf și la educație online. România este pe ultimul loc și la competențe digitale

FDVDR
scoala online

Primii, dar din coadă. România se află pe ultimul loc în topul țărilor europene unde internetul este folosit în scop didactic. Este vorba, mai exact, despre materiale și cursuri online de pregătire și perfecționare, pe care românii nu le accesează mai deloc.

Concret, aproape o treime dintre utilizatorii de Internet cu vârste între 16 și 74 de ani din Uniunea Europeană au apelat, în 2023, la cursuri online sau au folosit materiale online de învățare, în creștere față de 2022, potrivit Eurostat.

România stă însă foarte prost la capitolul educație online. La noi în țară, procentul este mult mai mic și ne plasează  pe ultimul loc în UE: doar 1 din 10 români utilizatori de Internet au spus că au folosit acest mediu pentru cursuri sau materiale de învățare în 2023.

Astfel, potrivit datelor Eurostat, doar 9,2% dintre utilizatorii românii cu vârste între 16 și 74 de ani au spus, în 2023, că au apelat la cursuri online sau materiale online de învățare în ultimele 3 luni ce au precedat participarea la sondajul european. Participarea la educația online este în creștere cu puțin peste 1 punct procentual față de 2022 când 7,8% dintre români declarau acest lucru.

România se plasează, astfel, pe ultimul loc în UE, la distanță considerabilă de celelalte țări din coada plutonului: Cipru (16%), Bulgaria și Grecia (ambele cu 17%), Polonia (18%). De notată că și Grecia, și Cipru au înregistrat scăderi semnificative (12% Grecia, -5% Cipru) față de 2022, pe când celelalte au crescut.

Olandezii, pe primul loc la educație online

La polul opus, cel mai mare procent al utilizatorilor de Internet care au apelat la cursuri online sau materiale online de învățare s-a înregistrat în Olanda (54%), urmată de Finlanda (53%), Suedia (48%), Spania (47%) și Estonia (45%). În ceea ce privește media europeană, aceasta a fost de 30%, în creștere de la 28% în 2022. Vorbim despre o creștere de două puncte procentuale, mai mult decât cea înregistrată în România. Însă unele țări au avut o creștere mult mai semnificativă, potrivit statisticii europene: 12 puncte procentuale în Olanda, 7 puncte procentuale în Suedia, 5 puncte procentuale în Malta, Estonia și Croația.

Elevii români, campioni la analfabetism digital

Faptul că ocupăm ultimul loc în ceea ce privește educația online, nu ar trebui să fie însă o surpriză. Motivul? Potrivit unui raport publicat în rețeaua Eurydice, în școlile din România competențele digitale sunt predate elevilor începând din clasa a V-a, la fel cum se întâmplă în Croația și Austria. Asta, în timp ce în multe alte state europene copiii se familiarizează cu mediul digital încă din primii ani de studiu, adică din clasele primare. Acest lucru se întâmplă, mai exact, în 25 de state UE. În 20 dintre acestea, competențele digitale sunt predate încă din primul an de școală, iar în alte cinci țări această materie devine obligatorie începând cu clasele a III-a și a IV-a. Concluzia? Tinerii și adulții români, spre deosebire de cei din occident, nu au o educație în acest sens. Școala românească nu încurajează suficient învățământul digital.

4 din 10 elevi sunt analfabeți funcțional

Mai mult decât atât, 4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcțional, potrivit celui mai recent studiu național. Este vorba, mai exact, despre un raport realizat de o platformă educațională, în colaborare cu Ministerul Educației. Concluziile sunt dramatice, am putea spune: numai un elev din 10 are capacitate de a înțelege mesajul unui text. Aproape 15.000 de elevi cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani au participat la acest studiu, iar dintre aceștia doar 11% au fost încadrați în categoria "funcțional", adică înțeleg pe deplin sensul unui text. Cei 42% dintre elevi din categoria "nefuncțional" sunt cei care suferă de analfabetism funcțional. Restul de 47% au obținut rezultate mai bune, însă nu pot înțelege un text cap coadă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.