Analiștii militari se uită cu deznădejde spre infrastructura Europei, care, ar trebui să ne apere dacă Rusia ar lansa un atac asupra unui stat membru NATO din estul Europei, precum România sau țările baltice. Deși Uniunea Europeană se laudă că are tancurile necesare pentru apărare, infrastructura logistică deficitară de pe continent nu permite deplasarea la timp a trupelor și echipamentelor grele.
Căile ferate, podurile și drumurile nu sunt adaptate pentru a susține logistica unui război. Potrivit experților, ar putea trece săptămâni sau chiar luni până la sosirea forțelor din vestul Europei în zona de conflict.
Acest timp pierdut ar putea oferi un avantaj strategic decisiv forțelor ruse, mai ales într-o ofensivă rapidă, notează Defense Express.
În România, drumurile ne pun piedică
De exemplu, România se confruntă cu un sistem feroviar învechit, care nu poate susține transporturi militare la scară largă. Situația este considerată atât de gravă, încât, în scenariul unui atac, România ar trebui să reziste de una singură până la sosirea întăririlor.
Chiar dacă NATO încearcă să implementeze conceptul de „Schengen militar”, care presupune eliminarea barierelor birocratice pentru mișcarea trupelor, infrastructura fizică rămâne o piedică majoră.
Mai mult, aceste puncte vulnerabile ar putea fi ținte ușoare pentru sabotaj, blocând complet transportul.
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a avertizat recent că rețeaua de transport a Europei nu este pregătită pentru cerințele unei confruntări de amploare. El susține că o parte semnificativă din bugetele de apărare ale statelor membre ar trebui direcționată către modernizarea infrastructurii.
Comentează