Te urci la volan, dar nu ești singur: Mașina ta te urmărește pas cu pas / Unde ajung datele șoferilor

Autor: Andreea Năstase

Publicat: 09-11-2025 08:48

Actualizat: 09-11-2025 08:53

Article thumbnail

Sursă foto: iStock

În timp ce conduci spre un restaurant nou, sistemul de navigație prin satelit al mașinii îți urmărește locația și te ghidează până la destinație. Camerele de bord îți monitorizează constant fața și mișcările ochilor. Când o altă mașină îți taie calea și ești forțat să frânezi brusc, senzorii asistă și înregistrează incidentul. În timp ce stai la semafor, mașina observă când îți desfaci centura pentru a lua ochelarii de soare de pe bancheta din spate, scrie AP.

Mașinile moderne sunt, de fapt, computere pe roți, tot mai conectate, care oferă funcții inovatoare ce fac condusul mai sigur și mai confortabil. Dar aceste sisteme colectează, de asemenea, cantități uriașe de date despre obiceiurile noastre de condus și alte informații personale, ridicând îngrijorări legate de confidențialitatea datelor.

Iată ce trebuie să știi despre cum mașina ta te spionează și cum poți reduce acest lucru:

Cum colectează mașinile datele

Este greu de aflat exact cât de multe date colectează o mașină modernă, potrivit Fundației Mozilla, care a analizat practicile de confidențialitate a 25 de mărci auto în 2023. Aceasta a declarat că mașinile sunt cea mai proastă categorie de produse analizată vreodată din punctul de vedere al confidențialității.

Datele includ toate interacțiunile tale normale cu mașina — cum ar fi rotirea volanului sau descuierea ușilor — dar și informații provenite de la serviciile conectate la bord, cum ar fi radioul prin satelit, sistemele GPS, dispozitivele conectate, sistemele telematice, precum și date de la senzori sau camere.

Sistemele telematice au devenit obișnuite acum aproximativ un deceniu, iar practica colectării datelor auto a explodat în urmă cu aproximativ cinci ani.

Problema nu este doar faptul că datele sunt colectate, ci și cui sunt furnizate, inclusiv asiguratorilor, companiilor de marketing și unor intermediari de date obscuri. Problema a ieșit la iveală mai devreme în acest an, când General Motors a fost interzisă timp de cinci ani de la furnizarea datelor colectate de la șoferi către agențiile de raportare a consumatorilor.

Comisia Federală pentru Comerț a acuzat GM că nu a obținut consimțământul înainte de a partaja datele — care includeau fiecare caz în care un șofer a depășit viteza sau a condus noaptea târziu — către companii de asigurări care le-au folosit pentru a stabili tarifele.

Fii conștient

Primul lucru pe care șoferii ar trebui să-l facă este să fie conștienți de ce date colectează mașina lor, a spus Andrea Amico, fondatorul companiei Privacy4Cars.

Într-o lume ideală, șoferii ar citi manualele și documentația care însoțesc mașina și ar întreba dealerul ce informații sunt colectate.

Dar acest lucru nu este întotdeauna practic, iar producătorii nu fac mereu ușor de găsit aceste informații, în timp ce personalul din reprezentanțe nu este mereu bine informat, a spus Amico.

Privacy4Cars oferă un serviciu gratuit de etichetare a confidențialității auto pe site-ul vehicleprivacyreport.com, care poate rezuma ce ar putea urmări mașina ta.

Proprietarii pot introduce numărul de identificare al vehiculului (VIN), iar sistemul va afișa practicile producătorului privind confidențialitatea datelor, cum ar fi dacă mașina colectează date de localizare și dacă acestea sunt furnizate asiguratorilor, brokerilor de date sau autorităților.

Ajustează setările

Colectarea datelor și urmărirea încep din momentul în care conduci o mașină nouă, șoferii oferindu-și consimțământul fără să-și dea seama, atunci când acceptă meniurile de avertizare de pe ecranul de bord.

Experții spun că, deși o parte din colectarea datelor este integrată în sistem, poți revoca consimțământul accesând din nou meniurile.

„Există permisiuni în setări asupra cărora poți lua decizii,” a spus Lauren Hendry Parsons de la Mozilla. „Verifică la nivel detaliat acele setări pe care le poți modifica.”

De exemplu, Toyota spune pe site-ul său că șoferii pot refuza ceea ce numește „Master Data Consent” prin aplicația Toyota. Ford afirmă că proprietarii pot opri partajarea datelor vehiculului cu compania prin meniul de setări de pe bord sau prin aplicația FordPass.

BMW spune că setările de confidențialitate pot fi ajustate prin sistemul de infotainment, „pe un spectru între” permiterea tuturor serviciilor, inclusiv a analizelor de date, și blocarea completă a acestora.

Poți renunța

Șoferii din SUA pot cere producătorilor auto să limiteze modul în care le folosesc datele.

În baza legilor privind confidențialitatea din unele state, unii producători permit proprietarilor din întreaga țară să trimită cereri pentru a limita folosirea datelor personale, pentru a refuza partajarea acestora sau pentru a le șterge, potrivit Consumer Reports. Alte companii limitează aceste cereri doar la persoanele din statele unde legile respective sunt aplicabile.

Cererea poate fi depusă printr-un formular online sau prin aplicația mobilă a producătorului auto.

Poți face acest lucru și prin Privacy4Cars, care oferă un serviciu gratuit online ce simplifică procesul. Platforma poate direcționa proprietarii către portalul producătorului sau poate trimite o cerere în numele lor, în SUA, Canada, Uniunea Europeană, Marea Britanie și Australia.

… dar există compromisuri

Experții avertizează că, de obicei, există un compromis dacă decizi să dezactivezi colectarea datelor.

Majoritatea oamenilor au renunțat la hărțile tipărite în favoarea sistemelor de navigație prin satelit, deoarece este „mai convenabil să ajungi rapid din punctul A în punctul B”, a spus Hendry Parsons.

Oprirea urmăririi locației ar putea dezactiva funcții precum asistența rutieră sau aplicațiile care permit blocarea/deblocarea ușilor de la distanță, potrivit Consumer Reports.

BMW avertizează că, dacă un proprietar alege să nu partajeze deloc date, „vehiculul va funcționa ca un smartphone în modul avion și nu va transmite niciun fel de date către sistemul BMW.”

Când vinzi mașina

Când vine momentul să vinzi mașina sau să o schimbi cu un model nou, nu mai este suficient să predai cheile și să semnezi actele.

Dacă ai o mașină nouă, experții spun că trebuie întotdeauna să faci o resetare la setările din fabrică pentru a șterge toate datele, inclusiv conexiunile la telefoane.

Și nu uita să notifici producătorul despre schimbarea proprietarului.

Amico spune că acest lucru este important, deoarece dacă îți predai mașina dealerului, nu vrei ca asiguratorii să o asocieze în continuare cu profilul tău dacă alți clienți o folosesc pentru test drive.

„Acum, istoricul tău ar putea fi afectat de condusul cuiva complet necunoscut.”

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri