Autostrada Moldovei A7 are un segment de 30 de kilometri care nu poate fi folosit din cauza unor suduri executate greșit la trei poduri și pasaje. Lucrările, realizate de constructorul bulgar, sunt aproape finalizate de aproape un an, dar deschiderea traficului a fost amânată în repetate rânduri. CNAIR anunță acum ca termen luna septembrie 2025, dar doar dacă reparațiile trec toate testele tehnice.
Asocierea româno-bulgară Coni-Trace a construit lotul, însă problemele au apărut la trei structuri unde sudurile au fost executate necorespunzător. Firma bulgară Trace este responsabilă pentru aceste deficiențe, potrivit HotNews.ro.
Vinovatul: sudurile defectuoase
„În timpul execuției lucrărilor au fost identificate neconformități la îmbinările sudate ale elementelor ce compun tablierele metalice la trei dintre structurile principale de pe acest tronson.
Aceste neconformități, depistate în urma controalelor de calitate, au impus demararea unei analize tehnice aprofundate pentru a stabili soluțiile de remediere”, a transmis CNAIR.
Compania a precizat și cauzele: „Acestea sunt de natură tehnică și vizează calitatea execuției unor lucrări complexe la structurile metalice, în special a sudurilor realizate în șantier.
Nerespectarea întocmai a dispozițiilor de șantier și a procedurilor tehnice a condus la apariția acestor neconformități.”
Expertiză internațională și remedieri
Din cauza acestor probleme, lucrările au fost sistate temporar pentru o expertiză tehnică realizată de un specialist internațional independent. Expertul a confirmat deficiențele și a propus soluțiile de remediere.
„Până la acest moment, nu au fost raportate noi probleme, ci se urmărește implementarea corectă și completă a măsurilor dispuse,” susține CNAIR.
Termenul avansat de CNAIR
Deși lucrările ar fi trebuit să fie gata de mult, Compania de Drumuri estimează acum o dată nouă pentru finalizare.
„Termenul contractual de finalizare a lucrărilor a fost depășit. În prezent, ca urmare a problemelor tehnice apărute, se estimează că deschiderea traficului pe acest lot de autostradă va fi posibilă la sfârșitul lunii septembrie 2025.
Acest termen este condiționat de finalizarea corespunzătoare a tuturor lucrărilor de consolidare a îmbinărilor tablierului metalic la podul de la km 38 și de obținerea unor rezultate favorabile la noile teste statice ce vor fi efectuate,” a transmis CNAIR.
„Lotul e gata 99,99%. Acum se lucrează încă la podul de la kilometrul 38. După finalizarea lucrărilor de remediere vor urma o serie de teste de rezistență. Nu am un termen estimat pentru finalizare,” a declarat pentru HotNews.ro purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
Penalități pentru constructor
Compania de Drumuri a început demersurile pentru penalizarea constructorului, însă nu a stabilit încă suma pe care o va solicita ca despăgubiri.
Poziția constructorului
În replică, reprezentanții Trace au amintit că pentru A7 contractul este unul de tip FIDIC Roșu, ceea ce înseamnă doar execuție, proiectarea fiind făcută anterior. Ei susțin că toate modificările se realizează în colaborare cu CNAIR și proiectantul.
„Trace îndeplinește contractul, precum și modificările, care însoțesc lucrările aferente soluțiilor de proiectare. Operăm în sincronizare cu toți participanții la procesul de investiții, implementând Ordinele de modificare (instrucțiunile) Beneficiarului și Inginerului în termenele specificate,” a transmis compania.
Constructorul nu a menționat nimic despre despăgubiri, dar a subliniat că „unul dintre cele mai importante beneficii ale Cărții Roșii (FIDIC) este distribuirea echitabilă a riscului”.
Tot ei precizează: „Perioada necesară pentru finalizarea proiectului de infrastructură poate fi prelungită.”
Cine este Trace Group Hold
Trace Group Hold, responsabilă de lucrările cu probleme, este una dintre cele mai mari companii de construcții din Bulgaria și singura listată la bursă.
Fondatorul și acționarul majoritar este omul de afaceri Nikolay Mihaylov, conform Mediapool.bg.































Comentează