Trump începe revoluția în SUA: schimbă de la temelie procesul electoral / Reprezintă o 'lovitură în forţă a executivului'

Autor: Mihai Cistelican

Publicat: 26-03-2025 07:11

Actualizat: 26-03-2025 12:25

Article thumbnail

Sursă foto: Credit: Dominika Zarzycka/NurPhoto/Shutt / Shutterstock Editorial / Profimedia

Donald Trump a semnat marţi un ordin executiv vizând să impună în special statelor americane controale mai stricte asupra înregistrării alegătorilor şi să restrângă votul prin corespondenţă, după ce republicanul a criticat de ani de zile un sistem electoral presupus în devafoarea lui, notează AFP, relatează News.ro.

Experţii au subliniat că textul reprezintă o depăşire a puterilor executivului, iar unele asociaţii au promis deja că îl vor contesta în instanţă.

Preşedintele american nu şi-a recunoscut niciodată înfrângerea la prezidenţialele din 2020 în faţa lui Joe Biden şi a denunţat fără temei fraude electorale masive, mai ales în votul prin corespondenţă - o metodă larg utilizată în Statele Unite.

Declarația lui Trump

"Poate că unii cred că nu ar trebui să mă plâng deoarece am câştigat în mod zdrobitor" în noiembrie, a declarat Donald Trump în timp ce semna ordinul la Casa Albă.

"Dar trebuie să rezolvăm problema alegerilor noastre.

Această ţară este atât de bolnavă din cauza alegerilor, alegeri false", a adăugat el, "şi trebuie să rezolvăm asta într-un fel sau altul".

Ordinul prevede obligativitatea de a prezenta dovada cetăţeniei americane, cum ar fi paşapoarte sau permise de conducere, în momentul înscrierii la nivelul statelor pe listele electorale.

Doar cetăţenii americani sunt autorizaţi să participe la alegerile federale, dar nu toate statele solicită astfel de documente pentru a vota - unele folosesc alte metode pentru a verifica identitatea alegătorilor.

Statele americane care nu respectă directiva s-ar putea confrunta cu suspendarea ajutorului federal pentru organizarea alegerilor.

Potrivit Casei Albe, textul prevede, de asemenea, luarea "unor măsuri adecvate împotriva statelor care numără buletinele de vot primite după ziua alegerilor în alegerile federale".

Unele state permit numărarea buletinelor de vot prin corespondenţă care ajung după ziua alegerilor dacă ştampila poştei este anterioară închiderii secţiilor de votare.

Unii văd un pericol

Pentru profesorul de drept electoral Rick Hasen de la Universitatea California, din Los Angeles, acest ordin executiv "periculos" ar putea avea drept consecinţă a priva de dreptul de vot a "milioane de alegători care nu au acces uşor la documente precum paşapoarte".

Pe blogul său Election Law, el numeşte textul o "lovitură în forţă a executivului", în contextul în care alegerile federale sunt responsabilitatea statelor, iar Congresul stabileşte un cadru.

Aceeaşi analiză pe reţeaua socială X a Centrului Brennan al Universităţii din New York: "Acest ordin executiv ar împiedica zeci de milioane de cetăţeni americani să voteze. Preşedinţii nu au nicio autoritate să facă asta".

Puternica organizaţie pentru drepturile omului Uniunea Americană pentru Libertăţi Civile (ACLU) a denunţat şi ea "un abuz extrem de putere" şi a avertizat că va contesta decretul în instanţă.



Ce prevede ordinul

„Prin autoritatea cu care sunt învestit în calitate de președinte prin Constituția și legile Statelor Unite ale Americii, se ordonă:

Secțiunea 1. Scop și politică. În ciuda autoguvernării de pionierat, Statele Unite nu reușesc să impună protecțiile electorale de bază și necesare folosite de țările moderne, dezvoltate, precum și de cele încă în curs de dezvoltare. India și Brazilia, de exemplu, leagă identificarea alegătorilor de o bază de date biometrică, în timp ce Statele Unite se bazează în mare măsură pe auto-atestarea pentru cetățenie. În tabularea voturilor, Germania și Canada solicită utilizarea buletinelor de vot de hârtie, numărate în public de către oficialii locali, ceea ce reduce substanțial numărul de dispute în comparație cu mozaicul american de metode de vot care poate duce la probleme de bază ale lanțului de custodie. Mai mult, în timp ce țări precum Danemarca și Suedia limitează în mod rezonabil votul prin corespondență la cei care nu pot vota personal și nu numără voturile care sosesc cu întârziere, indiferent de data ștampilei poștale, multe alegeri americane includ acum votul în masă prin corespondență, mulți oficiali acceptând buletine de vot fără ștampilă poștală sau cele primite mult după ziua alegerilor.

Alegeri

libere, corecte și oneste, nepătate de fraudă, erori sau suspiciuni, sunt fundamentale pentru menținerea Republicii noastre constituționale. Dreptul cetățenilor americani de a-și număra și număra voturile în mod corespunzător, fără diluare ilegală, este vital pentru a determina câștigătorul de drept al alegerilor.

Conform Constituției, guvernele statelor trebuie să protejeze alegerile americane în conformitate cu legile federale care protejează drepturile de vot ale americanilor și protejează împotriva diluării prin vot ilegal, discriminare, fraudă și alte forme de abuz și erori. Cu toate acestea, Statele Unite nu au aplicat în mod adecvat cerințele electorale federale care, de exemplu, interzic statelor să numere buletinele de vot primite după ziua alegerilor sau interzic non-cetățenilor să se înregistreze pentru a vota.

Legea

federală stabilește o zi uniformă a alegerilor în întreaga națiune pentru alegerile federale, 2 U.S.C. 7 și 3 U.S.C. 1. Politica administrației mele este de a aplica aceste legi și de a cere ca voturile să fie exprimate și primite până la data alegerilor stabilită prin lege. După cum a decis recent Curtea de Apel a Statelor Unite pentru al cincilea circuit în Comitetul Național Republican v. Wetzel (2024), aceste statute stabilesc "ziua până la care buletinele de vot trebuie să fie atât exprimate de alegători, cât și primite de oficialii statului". Cu toate acestea, numeroase state nu reușesc să respecte aceste legi prin numărarea buletinelor de vot primite după ziua alegerilor. Este ca și cum ai permite persoanelor care sosesc la 3 zile după ziua alegerilor, poate după ce a fost declarat un câștigător, să voteze personal la o fostă secție de votare, ceea ce ar fi absurd.

Mai multe legi federale, inclusiv 18 U.S.C. 1015 și 611, interzic cetățenilor străini să se înregistreze pentru a vota sau să voteze la alegerile federale. Cu toate acestea, statele nu reușesc să verifice în mod adecvat cetățenia alegătorilor și, în ultimii ani, Departamentul de Justiție nu a reușit să acorde prioritate și să aloce suficiente resurse pentru aplicarea acestor prevederi. Și mai rău, administrația anterioară a împiedicat în mod activ statele să elimine străinii de pe listele lor electorale.

În plus, legile federale, cum ar fi Legea Națională de Înregistrare a Alegătorilor (Legea Publică 103-31) și Legea Help America Vote (Legea Publică 107-252), impun statelor să mențină o listă exactă și actualizată la nivel de stat a fiecăreialegător înregistrat în stat. Iar Departamentul de Securitate Internă este obligat să împărtășească informațiile bazei de date cu statele la cerere, astfel încât acestea să poată îndeplini această datorie. A se vedea 8 U.S.C. 1373(c). Menținerea listelor exacte de înregistrare a alegătorilor este o cerință fundamentală pentru a proteja alegătorii de voturile lor anulate sau diluate de voturi frauduloase. Legea

federală, 52 U.S.C. 30121, interzice cetățenilor străini să participe la alegerile federale, statale sau locale prin efectuarea oricăror contribuții sau cheltuieli. Dar cetățenii străini și organizațiile neguvernamentale au profitat de lacunele din interpretarea legii, cheltuind milioane de dolari prin contribuții și cheltuieli legate de inițiativele electorale. Acest tip de interferență străină în procesul nostru electoral subminează dreptul de vot și dreptul cetățenilor americani de a-și guverna Republica.

Mai presus de toate, alegerile trebuie să fie oneste și demne de încrederea publică. Acest lucru necesită metode de vot care să producă o înregistrare pe hârtie verificabilă de alegători, care să le permită alegătorilor să-și verifice eficient voturile pentru a se proteja împotriva fraudei sau a greșelilor. Standardele de integritate a alegerilor trebuie modificate în consecință.

Politica administrației mele este de a aplica legea federală și de a proteja integritatea procesului nostru electoral.

Sec. 2. Aplicarea cerinței de cetățenie pentru alegerile federale. Pentru a pune în aplicare interdicția federală pentru cetățenii străini de a vota la alegerile federale:

(a)(i) În termen de 30 de zile de la data prezentului ordin, Comisia de Asistență Electorală va lua măsurile corespunzătoare pentru a solicita, în formularul său național de înregistrare a alegătorilor prin corespondență emis în conformitate cu 52 U.S.C. 20508:

(A) dovada documentară a cetățeniei Statelor Unite, în conformitate cu 52 U.S.C. 20508 (b) (3); și

(B) un oficial de stat sau local să înregistreze pe formular tipul de document pe care solicitantul l-a prezentat ca dovadă documentară a cetățeniei Statelor Unite, inclusiv data emiterii documentului, data expirării documentului (dacă există), biroul care a emis documentul și orice număr unic de identificare asociat cu documentul, așa cum este cerut de criteriile din 52 U.S.C. 21083 (a) (5) (A), luând în același timp măsuri adecvate pentru a asigura securitatea informațiilor.

(ii) În sensul subsecțiunii (a) a acestei secțiuni, "dovada documentară a cetățeniei Statelor Unite" va include o copie a:

(A) un pașaport al Statelor Unite;

(B) un document de identificare conform cu cerințele Legii REAL ID din 2005 (Legea publică 109-13, Div. B) care indică faptul că solicitantul este cetățean al Statelor Unite;

(C) o carte de identitate militară oficială care indică faptul că solicitantul este cetățean al Statelor Unite; sau

(D) un act de identitate valabil cu fotografie emis de guvernul federal sau de stat, dacă o astfel de identificare indică faptul că solicitantul este cetățean al Statelor Unite sau dacă o astfel de identificare este însoțită de dovada cetățeniei Statelor Unite.

(b) Identificarea alegătorilor necalificați înregistrați în state:

(i) Secretarul pentru Securitate Internă se va asigura, în conformitate cu legislația aplicabilă, că oficialii de stat și locali au, fără a solicita plata unei taxe, acces la sisteme adecvate pentru verificarea cetățeniei sau a statutului de imigrare al persoanelor care se înregistrează pentru a vota sau care sunt deja înregistrate;

(ii) secretarul de stat va lua toate măsurile legale și adecvate pentru a pune la dispoziția funcționarilor electorali de stat și locali implicați în verificarea cetățeniei persoanelor care se înregistrează pentru a vota sau care sunt deja înregistrate; și

(iii) Departamentul de Securitate Internă, în coordonare cu administratorul DOGE, va revizui lista de înregistrare a alegătorilor disponibilă public a fiecărui stat și înregistrările disponibile privind activitățile de întreținere a listelor de alegători, așa cum este cerut de 52 U.S.C. 20507, împreună cu bazele de date federale de imigrare și înregistrările de stat solicitate, inclusiv prin citație acolo unde este necesar și autorizat de lege, pentru a fi în concordanță cu cerințele federale.

(c) În termen de 90 de zile de la data prezentului ordin, Secretarul pentru Securitate Internă, în conformitate cu legea aplicabilă, va furniza Procurorului General informații complete despre toți cetățenii străini care au indicat pe orice formular de imigrare că s-au înregistrat sau au votat la alegerile federale, de stat sau locale și, de asemenea, va lua toate măsurile adecvate pentru a transmite oficialilor electorali de stat sau locali relevanți astfel de informații.

(d) Șeful fiecărui departament sau agenție executivă federală de înregistrare a alegătorilor în conformitate cu Legea națională de înregistrare a alegătorilor, 52 U.S.C. 20506 (a), va evalua cetățenia înainte de a furniza un formular federal de înregistrare a alegătorilor înscrișilor în programele de asistență publică.

(e) Procurorul General va acorda prioritate aplicării 18 U.S.C. 611 și 1015 (f) și a legilor similare care restricționează non-cetățenii să se înregistreze pentru a vota sau a vota, inclusiv prin utilizarea:

(i) baze de date sau informații întreținute de Departamentul de Securitate Internă;

(ii) înregistrări de identificare emise de stat și baze de date cu permise de conducere; și

(iii) înregistrări similare referitoare la cetățenie.

(f) Procurorul General, în conformitate cu legile aplicabile, se va coordona cu procurorii generali ai statului pentru a ajuta la revizuirea și urmărirea penală la nivel de stat a străinilor înregistrați ilegal pentru a vota sau pentru a vota.

Sec. 3. Furnizarea de alte tipuri de asistență statelor care verifică eligibilitatea. Pentru a ajuta statele să stabilească dacă persoanele sunt eligibile să se înregistreze și să voteze:

(a) Comisarul pentru securitate socială va lua toate măsurile adecvate pentru a pune la dispoziția tuturor funcționarilor electorali de stat și locali implicați în verificarea eligibilității persoanelor care se înregistrează pentru a vota sau care sunt deja înregistrate. În determinarea și luarea unor astfel de măsuri, Comisarul pentru Securitate Socială va asigura respectarea legilor și reglementărilor aplicabile privind confidențialitatea și securitatea datelor.

(b) Procurorul General va asigura respectarea cerințelor din 52 U.S.C. 20507 (g).

(c) Procurorul General va lua măsurile corespunzătoare cu privire la statele care nu respectă cerințele de menținere a listei din Legea națională de înregistrare a alegătorilor și Legea Help America Vote conținute în 52 U.S.C. 20507 și 52 U.S.C. 21083.

(d) Secretarul Apărării va actualiza cererea de carte poștală federală, în conformitate cu Legea privind votul în absență al cetățenilor în uniformă și de peste mări, 52 U.S.C. 20301, pentru a solicita:

(i) dovada documentară a cetățeniei Statelor Unite, așa cum este definită în secțiunea 2 (a) (ii) din prezentul ordin; și

(ii) dovada eligibilității de a vota la alegerile din statul în care alegătorul încearcă să voteze.

Sec. 4. Îmbunătățirea Comisiei de Asistență Electorală.

(a) Comisia de Asistență Electorală, în conformitate cu 52 U.S.C. 21003 (b) (3) și 21142 (c) și în conformitate cu legea aplicabilă, va lua toate măsurile adecvate pentru a înceta furnizarea de fonduri federale statelor care nu respectă legile federale prevăzute în 52 U.S.C. 21145, inclusiv cerința din 52 U.S.C. 20505 (a) (1) ca statele să accepte și să utilizeze formularul național de înregistrare a alegătorilor prin poștă emis în conformitate cu 52 U.S.C. 20508 (a) (1), inclusiv orice cerință de dovadă documentară a cetățeniei Statelor Unite adoptată în conformitate cu secțiunea 2 (a) (ii) din acest ordin.

(b)(i) Comisia de asistență electorală va iniția acțiuni adecvate pentru a modifica Ghidul sistemului de vot voluntar 2.0 și va emite alte îndrumări adecvate care să stabilească standarde pentru sistemele de vot pentru a proteja integritatea alegerilor. Liniile directoare modificate și alte îndrumări trebuie să prevadă că sistemele de vot nu ar trebui să utilizeze un buletin de vot în care un vot este conținut într-un cod de bare sau un cod de răspuns rapid în procesul de numărare a voturilor, cu excepția cazului în care este necesar pentru a găzdui persoanele cu dizabilități și ar trebui să furnizeze o înregistrare pe hârtie verificabilă de alegător pentru a preveni frauda sau greșeala.

(ii) În termen de 180 de zile de la data prezentului ordin, Comisia de Asistență Electorală va lua măsurile corespunzătoare pentru a revizui și, dacă este cazul, pentru a recertifica sistemele de vot în conformitate cu noile standarde stabilite în subsecțiunea (b) (i) a acestei secțiuni și pentru a anula toate certificările anterioare ale echipamentelor de vot bazate pe standardele anterioare.

(c) În urma unui audit al cheltuielilor de finanțare ale Help America Vote Act efectuat în conformitate cu 52 U.S.C. 21142, Comisia de Asistență Electorală va raporta Departamentului de Justiție orice discrepanțe sau probleme cu certificările unui stat auditat de conformitate cu legea federală pentru acțiuni adecvate de aplicare.

(d) Secretarul pentru Securitate Internă și Administratorul Agenției Federale pentru Managementul Situațiilor de Urgență, în conformitate cu legea aplicabilă, vor lua în considerare furnizarea de finanțare pentru birourile sau administratorii electorali de stat sau locali prin Programele de granturi pentru securitatea internă, 6 U.S.C. 603 și următoarele, să acorde prioritate respectării Liniilor directoare ale sistemului de vot voluntar 2.0 dezvoltate de Comisia de asistență electorală și finalizarea testelor prin intermediul Laboratoarelor de testare a sistemului de vot procesul de acreditare.

Sec. 5. Urmărirea penală a infracțiunilor electorale. Pentru a proteja dreptul de vot al cetățenilor americani și dreptul lor de a participa la alegeri corecte și oneste:

(a) Procurorul General va lua toate măsurile adecvate pentru a încheia acorduri de schimb de informații, în măsura în care este posibil, cu funcționarul electoral șef de stat sau cu agenția multimembră a fiecărui stat. Aceste acorduri vor avea ca scop să furnizeze Departamentului de Justiție informații detaliate despre toate încălcările suspectate ale legilor electorale statale și federale descoperite de oficialii statului, inclusiv informații despre persoanele care:

(i) s-au înregistrat sau au votat în ciuda faptului că nu sunt eligibili sau s-au înregistrat de mai multe ori;

(ii) a comis fraudă electorală;

(iii) a furnizat informații false despre înregistrarea alegătorilor sau alte formulare electorale;

(iv) a intimidat sau amenințat alegătorii sau funcționarii electorali; sau

(v) s-a angajat în alt mod într-un comportament ilegal pentru a interveni în procesul electoral.

(b) În măsura în care vreun stat nu dorește să încheie un astfel de acord de schimb de informații sau refuză să coopereze în investigațiile și urmărirea penală a infracțiunilor electorale, Procurorul General trebuie:

(i) să acorde prioritate aplicării legilor federale privind integritatea alegerilor în astfel de state pentru a asigura integritatea alegerilor, având în vedere refuzul demonstrat al statului de a încheia un acord de schimb de informații sau de a coopera în investigații și urmăriri penale; și

(ii) revizuirea potențialei rețineri a subvențiilor și a altor fonduri pe care Departamentul le acordă și le distribuie, la discreția Departamentului, guvernelor de stat și locale în scopuri de aplicare a legii și în alte scopuri, în conformitate cu legea aplicabilă.

(c) Procurorul General va lua toate măsurile adecvate pentru a alinia pozițiile litigioase ale Departamentului de Justiție cu scopul și politica prezentului ordin.

Sec. 6. Îmbunătățirea securității sistemelor de vot. Pentru a îmbunătăți securitatea tuturor echipamentelor și sistemelor de vot utilizate pentru a vota, a tabula voturile și a raporta rezultatele:

(a) Procurorul General și Secretarul pentru Securitate Internă vor lua toate măsurile adecvate în măsura permisă de 42 U.S.C. 5195c și de toate celelalte legi aplicabile, atâta timp cât Departamentul de Securitate Internă menține desemnarea infrastructurii electorale ca infrastructură critică, așa cum este definită de 42 U.S.C. 5195c (e), pentru a împiedica toți cetățenii să fie implicați în administrarea oricăror alegeri federale, inclusiv prin accesarea echipamentelor electorale, a buletinelor de vot sau a oricăror alte materiale relevante utilizate în desfășurarea oricăror alegeri federale.

(b) Secretarul pentru Securitate Internă, în coordonare cu Comisia de Asistență Electorală și în cea mai mare măsură posibilă, va revizui și raporta cu privire la securitatea tuturor sistemelor electronice utilizate în procesul de înregistrare și vot al alegătorilor. Secretarul pentru Securitate Internă, în calitate de șef al Agenției de Management al Riscurilor Sectoriale desemnate în conformitate cu 6 U.S.C. 652a, în coordonare cu Comisia de Asistență Electorală, va evalua securitatea tuturor acestor sisteme în măsura în care sunt conectate sau integrate în Internet și va raporta riscul ca astfel de sisteme să fie compromise prin software rău intenționat și intruziuni neautorizate în sistem.

Sec. 7. Respectarea legii federale care stabilește ziua alegerilor naționale. Pentru a obține respectarea deplină a legilor federale care stabilesc ziua uniformă pentru numirea alegătorilor prezidențiali și alegerea membrilor Congresului:

(a) Procurorul General va lua toate măsurile necesare pentru a pune în aplicare 2 U.S.C. 7 și 3 U.S.C. 1 împotriva statelor care încalcă aceste prevederi prin includerea buletinelor de vot prin corespondență sau prin corespondență primite după ziua alegerilor în tabularea finală a voturilor pentru numirea alegătorilor prezidențiali și alegerea membrilor Senatului și Camerei Reprezentanților a Statelor Unite.

(b) În conformitate cu 52 U.S.C. 21001 (b) și alte legi aplicabile, Comisia de asistență electorală va condiționa orice finanțare disponibilă pentru un stat de respectarea de către acel stat a cerinței din 52 U.S.C. 21081 (a) (6) ca fiecare stat să adopte standarde uniforme și nediscriminatorii în acel stat care să definească ce constituie un vot și ce va fi considerat ca vot, inclusiv că, așa cum este prevăzut în 2 U.S.C. 7 și 3 U.S.C. 1, să existe un termen limită uniform și nediscriminatoriu de primire a buletinelor de vot din ziua alegerilor pentru toate metodele de vot, cu excepția buletinelor de vot exprimate în conformitate cu 52 U.S.C. 20301 și următoarele, după care nu pot fi exprimate voturi suplimentare.

Sec. 8. Prevenirea interferenței străine și a utilizării ilegale a fondurilor federale. Procurorul General, în consultare cu Secretarul Trezoreriei, va acorda prioritate aplicării 52 U.S.C. 30121 și a altor legi adecvate pentru a împiedica cetățenii străini să contribuie sau să doneze la alegerile din Statele Unite. Procurorul General va acorda, de asemenea, prioritate aplicării 31 U.S.C. 1352, care interzice lobby-ul organizațiilor sau entităților care au primit fonduri federale.

Sec. 9. Acțiuni federale pentru a aborda Ordinul executiv 14019. Șefii tuturor agențiilor și Comisia de asistență electorală vor înceta toate acțiunile agențiilor de punere în aplicare a Ordinului executiv 14019 din 7 martie 2021 (Promovarea accesului la vot), care a fost revocat prin Ordinul executiv 14148 din 20 ianuarie 2025 (Anularea inițială a ordinelor executive și acțiunilor dăunătoare) și, în termen de 90 de zile de la data acestui ordin, să prezinte Președintelui, prin intermediul Asistentului Președintelui pentru Politică Internă, un raport care descrie respectarea prezentului ordin.

Sec. 10. Separabilitate. În cazul în care orice prevedere a prezentului ordin sau aplicarea oricărei prevederi oricărei agenții, persoane sau circumstanțe este considerată nevalidă, restul acestui ordin și aplicarea prevederilor sale oricăror alte agenții, persoane sau circumstanțe nu vor fi afectate de aceasta.

Sec. 11. Dispoziții generale. (a) Nimic din prezentul ordin nu va fi interpretat ca afectând sau afectând în alt mod:

(i) autoritatea acordată prin lege unui departament sau agenție executivă sau șefului acesteia; sau

(ii) funcțiile directorului Biroului de Management și Buget legate de propunerile bugetare, administrative sau legislative.

(b) Prezentul ordin va fi pus în aplicare în conformitate cu legislația aplicabilă și sub rezerva disponibilității creditelor.

(c) Acest ordin nu este destinat și nu creează niciun drept sau beneficiu, material sau procedural, executoriu prin lege sau în echitate de către orice parte împotriva Statelor Unite, departamentelor, agențiilor sau entităților sale, ofițerilor, angajaților sau agenților săi sau oricărei alte persoane.

DONALD J. TRUMP

CASA ALBĂ,

25 martie 2025.”

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri