Un incident grav a avut loc în luna februarie, la bordul unui zbor Lufthansa operat cu un Airbus A321, între Frankfurt (Germania) și Sevilla (Spania). Timp de aproximativ 10 minute, aeronava a rămas în aer fără pilot activ, după ce copilotul a pierdut cunoștința în cabina de pilotaj, fiind singur în acel moment.
Detaliile au fost făcute publice abia joi, prin raportul final al anchetei realizate de autoritățile spaniole, citat de Business Insider.
Comandantul era la toaletă când s-a produs criza
Potrivit anchetatorilor, incidentul a avut loc cu aproximativ 30 de minute înainte de aterizare. Comandantul a părăsit cabina pentru a merge la toaletă, timp în care l-a lăsat pe copilot singur, așa cum este permis în anumite condiții. La revenire, opt minute mai târziu, acesta nu a mai putut intra în cabina de pilotaj, ușa fiind blocată, iar copilotul nu răspundea la apeluri.
Copilotul și-a pierdut cunoștința brusc
Investigația a scos la iveală că bărbatul în vârstă de 38 de ani a suferit o pierdere bruscă a cunoștinței, cel mai probabil din cauza unei afecțiuni neurologice care a declanșat o criză convulsivă. A reușit să-și revină parțial cu câteva secunde înainte ca timerul ușii de securitate să expire și a permis accesul comandantului.
După ce a intrat în cabină, comandantul l-a găsit pe copilot într-o stare vizibil afectată – palid, transpirat și dezorientat. A fost solicitat ajutorul echipajului și al unui medic aflat printre pasageri. Între timp, avionul a fost deviat către Madrid, unde a aterizat în siguranță. Copilotul a fost transportat de urgență la spital.
Tulburarea neurologică, greu de depistat
Raportul anchetatorilor spanioli precizează că tulburarea suferită de copilot este dificil de identificat în controalele medicale de rutină, în lipsa unor simptome anterioare. Incidentul a ridicat semne de întrebare privind procedurile standard din aviație.
Ca urmare a acestui caz, autoritățile spaniole au recomandat Agenției Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) să transmită un avertisment tuturor companiilor aeriene. Scopul este reevaluarea riscurilor asociate lăsării unui singur pilot în cabina de pilotaj în timpul zborului.
Lufthansa nu a oferit un punct de vedere public
Până la această oră, compania Lufthansa nu a comentat public în legătură cu incidentul și nici despre posibilele măsuri pe care le-ar putea lua în urma acestui raport.
Comentează