Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (AESA) a publicat miercuri primul său raport anual privind punerea în aplicare a Regulamentului ReFuelEU în domeniul aviaţiei, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Raportul oferă o imagine de ansamblu cuprinzătoare a utilizării combustibililor de aviaţie durabili (SAF) în întreaga UE în 2024 şi evaluează disponibilitatea pieţei de a îndeplini obligaţiile viitoare în temeiul regulamentului.
Potrivit constatărilor, punerea în aplicare a ReFuelEU în domeniul aviaţiei a stimulat deja creşterea capacităţii de producţie de SAF în UE. Această tendinţă pozitivă confirmă faptul că UE este pe cale să îndeplinească obiectivul general obligatoriu de combinare a SAF în 2030, care este de 6%.
Raportul confirmă că aproape toţi SAF utilizaţi în 2024 au fost biocombustibili, produşi din ulei de gătit uzat (81%) şi din grăsimi animale reziduale (17%). Acest lucru arată că dezvoltarea combustibililor sintetici (eSAF) se află încă într-un stadiu incipient în UE. Piaţa SAF rămâne, de asemenea, concentrată: 25 de furnizori de combustibili au furnizat SAF către 33 de aeroporturi din UE din 12 state membre. Cu toate acestea, aeroporturile din cinci state membre (Franţa, Germania, Ţările de Jos, Spania şi Suedia) au reprezentat 99% din aprovizionare, se arată în comunicat.
În prezent, Comisia pregăteşte un plan de investiţii în transporturi durabile (STIP), conceput pentru a stimula investiţiile în combustibilii din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de dioxid de carbon utilizaţi în transporturi, inclusiv SAF.
"UE înregistrează progrese constante în ceea ce priveşte adoptarea combustibililor de aviaţie durabili, iar Regulamentul ReFuelEU în domeniul aviaţiei contribuie deja la creşterea producţiei şi a utilizării SAF în toate statele membre. În prezent, ne concentrăm pe sprijinirea industriei şi a statelor membre pentru a asigura o tranziţie lină şi echitabilă către combustibili de aviaţie mai ecologici", a declarat comisarul pentru transport durabil şi turism, Apostolos Tzitzikostas.
Pentru următorul raport anual, datele din 2025 vor fi utilizate pentru a evalua dacă a fost îndeplinit primul mandat al ReFuelEU privind finanţarea mixtă, şi anume obligaţia de a furniza cel puţin 2% din totalul combustibilului de aviaţie sub formă de SAF în aeroporturile din UE.
Comentează