„Întinderea” la export a infrastructurii de gaze grecești este în creștere, după ce alaturi de țara noastră (Grecia), Bulgaria, România și Ungaria, Moldova și Ucraina vor deveni următoarele două țări care se vor alătura planului de dezvoltare a Coridorului Vertical de gaze naturale. Acest plan vizează interconectarea sistemelor din (acum 6) țări implicate, cu scopul de a crea o „arteră” pentru transportul neîntrerupt de combustibil din Sudul Europei spre Nord, scrie energypress.gr.
Includerea celor două țări în inițiativă va fi oficializată odată cu semnarea unui Memorandum de Înțelegere (MoU) la Atena - de către cei acum șase Operatori ai sistemelor de gaze respective - în contextul Conferinței ministeriale a statelor participante la Interconectarea în Europa Centrală și de Sud-Est (Central East South East Connectivity, CESEC). După cum a scris insider.gr, Conferința va avea loc în perioada 18-19 ianuarie.
Din partea țării noastre, MoU va fi semnat de DESFA. Extinderea Coridorului Vertical va extinde și mai mult perspectivele de dezvoltare a Greciei ca nod de tranzit al gazelor pentru o mare parte din Europa, deoarece adaugă încă două piețe la potențialii destinatari de combustibil care vor ajunge în sistemul de transport elen. De fapt, datorită capacității semnificative a stocării de gaze a Ucrainei (care atinge nivelul de 9 miliarde metri cubi), adăugarea Ucrainei extinde utilizarea Coridorului Vertical, adăugând capacitatea furnizorilor și comercianților internaționali de a stoca cantități mari în infrastructura Kievului.
Grecia este prima „veriga” din lanț
Este de remarcat faptul că adăugarea celor două noi țări presupune activarea, cu flux invers, a cel puțin părți din Conducta Trans-Balcanică, pe care Gazprom o folosea pentru a exporta combustibil în Balcani, înainte de operarea Turkish Stream. Deja, conductele transbalcanice au fost folosite în 2023 pentru a furniza Moldova și Ucraina.
În „artera” Coridonului Verticol, Grecia dorește să joace rolul de punct de plecare european, transportând fie gaz de conductă importat în țara noastră prin interconexiuni internaționale, fie GNL care este „primit” de cele două porți interne – terminalul din Revythousa al DESFA și FSRU al lui Gastrade din Alexandroupolis, care va fi pus în funcțiune la începutul lunii martie.
Acesta este motivul pentru care, pe lângă Operatorul grec, Gastrade participă și la inițiativa pentru Coridorul Vertical. ICGB, companie de gestionare a conductei de interconexiune Grecia-Bulgaria (IGB), este, de asemenea, membru. Atât IGB cât și FSRU de la Alexandroupolis sunt sisteme independente de gaze naturale.
Coordonare pentru infrastructura necesară
Inițiativa Coridorul Vertical a fost anunțată pentru prima dată în 2016, cu scopul de a consolida securitatea regiunii aprovizionării cu gaze naturale și de a diversifica sursele de aprovizionare. Proiectul a căpătat o importanță și mai mare după invadarea Ucrainei de către Rusia, deoarece poate fi un „vehicul” pentru a înțărca țările implicate de aprovizionarea cu gaze a Moscovei. Astfel, are sprijinul activ al Comisiei.
Pentru implementarea Coridorului Vertical, Administratorii țărilor participante la inițiativă s-au angajat să coopereze în construirea infrastructurilor necesare realizării coridorului energetic. În acest context, urmează să coordoneze mai întâi Testele de Piață din timp
pentru a înregistra interesul investițional în creșterea capacității sistemelor de transport respective.
În practică, aceasta înseamnă că fazele obligatorii ale Testului de Piață se vor desfășura în paralel în fiecare țară, în iunie 2024. În consecință, părțile interesate vor putea depune oferte obligatorii pentru întregul traseu Coridorului Vertical pe care doresc să îl utilizeze.
O premieră pozitivă pentru DESFA
Deci, de exemplu, dacă un comerciant intenționează să importe gaze în Grecia, pentru a-l pune la dispoziție în România, el va putea solicita un angajament de capacitate la punctul de intrare grec de interes (existent sau planificat) și în același timp la punctele de interconectare Grecia-Bulgaria (fie direct prin Sidirokastro, fie prin IGB) dar si Bulgaria-Romania.
Din angajamentele de capacitate, fiecare Operator va stabili upgrade-urile care ar trebui făcute sistemului său de transport. Scopul este ca Operatorii să lucreze împreună pentru ca upgrade-urile individuale care vor fi calificate să ofere „carne și oase” Coridoarului Vertical la cel mai mic cost și în cel mai scurt orizont de timp.
În cazul DESFA, în iunie 2024 companiile care și-au exprimat interes neobligatoriu în prima fază a Testului de Piață, care a fost finalizată în iunie anul trecut, vor fi invitate să depună oferte. Prima fază a arătat un interes sporit de investiții preliminare pentru o utilizare și mai mare a sistemului grec. Un total de 27 de companii au depus cereri de angajamente de capacitate, cu un orizont de anul viitor până în 2050.
Din cele 27 de propuneri, 17 au venit de la companii internaționale, în principal din Europa Centrală și de Sud-Est (cum ar fi Bulgaria, România, Austria, Ungaria, Slovacia, Germania, Cipru, Macedonia de Nord), dar și din SUA, ceea ce evidențiază modernizarea rolul Greciei pe harta energetică a regiunii. Ceilalți zece participanți au fost mari companii grecești.
Comentează