Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au scăzut uşor în luna ianuarie comparativ cu luna decembrie, însă România se numără printre statele membre unde vânzările au crescut de la o luna la alta, arată datele publicate joi de Eurostat.
Conform oficiului european, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 0,3% în zona euro şi cu 0,2% în Uniunea Europeană, în luna ianuarie 2025 comparativ cu luna decembrie 2024. Cu toate acestea, ţările membre cu cele mai importante creşteri ale vânzărilor cu amănuntul au fost: Slovenia (2,3%), Ungaria (2,2%) şi Ţările de Jos (1,6%). În România, vânzările cu amănuntul au crescut cu 0,1% în prima lună a anului, după un declin de 1,3% în ultima lună a anului trecut.
În ritm anual, ianuarie 2025 faţă de ianuarie 2024, vânzările cu amănuntul au crescut cu 1,5% în zona euro şi cu 1,6% în Uniunea Europeană. Şi în acest caz, vânzările cu amănuntul au crescut mai puternic în România decât în UE, graţie unui avans de 1,7%. Ţările membre cu cele mai importante creşteri ale vânzărilor cu amănuntul au fost Luxemburg (11,4%), Bulgaria (8,1%) şi Portugalia (5,3%).
În cazul României, conform datelor publicate anterior de INS, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut în prima lună a anului în curs faţă de decembrie 2024, ca serie brută, cu 19,4%, iar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate a crescut cu 0,1%.
Declinul volumului cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna ianuarie 2025, comparativ cu luna precedentă, a fost determinat de scăderile înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-21,3%), vânzările de produse nealimentare (-20,5%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-12%).
Pe de altă parte, avansul cifrei de afaceri, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, s-a datorat plusurilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+0,5%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,2%). Vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,7%.
În ianuarie 2025, comparativ cu ianuarie 2024, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 4,1%, datorită creşterii înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+7,3%) şi la vânzările de produse nealimentare (+7%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,9%.
Pe serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut, pe ansamblu, cu 3,2%, datorită majorărilor consemnate la vânzările de produse nealimentare (+5,8%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+1,2%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,2%.
Comentează