Zelenski nu este prea entuziasmat de primirea avioanelor F-16: 'Este aceeași problemă pe care Ucraina a avut-o cu tancurile Abrams'

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 13-07-2024

Actualizat: 13-07-2024

Article thumbnail

Sursă foto: Shutterstock

Avioanele de luptă F-16 furnizate de Occident sunt în drum spre Ucraina și urmează să înceapă misiunile de zbor la sfârșitul acestei veri. Dar este posibil ca acestea să nu fie încă suficiente pentru a face diferența pe câmpul de luptă, a indicat președintele ucrainean Volodimir Zelenski într-o discuție din această săptămână privind nevoile Ucrainei, comparând avioanele cu tancurile Abrams fabricate în SUA pe care Ucraina le-a primit toamna trecută, scrie businessinsider.com.

Când gazda Fox News, Bret Baier, l-a întrebat la Reagan Institute dacă cele 31 de Abrams pe care Ucraina le-a primit, în timp ce contraofensiva sa se clătina deja, au făcut vreo diferență, Zelenski a răspuns: "Nu sunt sigur că un asemenea număr de tancuri poate schimba situația pe câmpul de luptă".

Vorbind la Washington, DC, miercuri, în timp ce summitul NATO era în desfășurare, el a spus: "Este ca dialogul despre F-16", adăugând că utilitatea se reduce, într-un fel, la număr și sincronizare.

"Întotdeauna așteptăm, așa cum mă aștepta mama după școală", a spus Zelenski. "Acest lucru este la fel, dar mult mai serios". "Problema cu F-16", a spus președintele ucrainean, "este numărul acestora și data la care vor fi livrate".

Președintele ucrainean a spus că, deoarece Rusia operează atât de multe avioane de luptă "pe teritoriul Ucrainei", un număr mic de F-16 nu ar face diferența."Chiar dacă vom avea 50, nu este nimic. Ei au 300. Pentru că ne apărăm, avem nevoie de 128", a spus el, adăugând că, dacă Ucraina nu ar avea această cantitate de F-16, nu s-ar putea "compara cu ei pe cer". El a spus că "va fi dificil".

Preocupările lui Zelenski cu privire la numărul de avioane F-16

content-image

După cum a remarcat Zelenski, preocupările sale cu privire la numărul de F-16 care vor sosi și la momentul livrărilor reflectă conversațiile din jurul tancurilor Abrams furnizate de SUA, care au ajuns în Ucraina toamna trecută. SUA au trimis doar 31 de Abrams M1A1 în total, iar acestea au fost livrate Ucrainei la câteva luni după tancurile britanice și germane.

Abrams este recunoscut ca un "ucigaș de tancuri" și celebrat pentru letalitatea și blindajul său greu. Are o reputație înfricoșătoare, în special datorită exploatărilor sale în Războiul din Golf de la începutul anilor 1990. Experții în apărare și foștii operatori de tancuri au lăudat capacitățile Abrams, menționând că este mult superior oricărui tanc rusesc.

Dar Abrams nu a fost capabil să ducă luptele pentru care a fost creat în Ucraina, unde atacurile blindate masive nu au fost o opțiune, iar luptele între tancuri sunt rare. De asemenea, se confruntă cu amenințări din partea dronelor, a armelor antitanc și a minelor și este o țintă foarte vizibilă, disponibilă doar în număr limitat.

Pentru comparație, Ucraina a primit aproximativ 300 de vehicule de luptă pentru infanterie Bradley fabricate în SUA, de aproape 10 ori mai multe decât numărul de Abrams trimise.

Comentariile lui Zelenski au urmat anunțului secretarului de stat al SUA, Antony Blinken, de miercuri, potrivit căruia primul transfer de avioane de luptă F-16 către Ucraina - provenind din Danemarca și Olanda - a fost în curs de desfășurare.

"Aceste avioane vor zbura pe cerul Ucrainei în această vară pentru a se asigura că Ucraina poate continua să se apere în mod eficient împotriva agresiunii ruse", a declarat el la forumul public al NATO.

Sosirea avioanelor de a patra generație va fi importantă pentru Ucraina, reprezentând o îmbunătățire a puterii aeriene a Kievului din era sovietică și un alt semn al apropierii de Occident. Dar au existat întrebări cu privire la cât de utile vor fi avioanele de luptă pe câmpul de luptă și dacă vor fi suficiente avioane și piloți instruiți pentru a face diferența. Au existat, de asemenea, îngrijorări cu privire la faptul că acestea ar putea sosi mult mai târziu decât atunci când Ucraina avea cea mai mare nevoie de ele.

Occidentul a atribuit drumul lung până la obținerea F-16 pentru Ucraina logisticii complicate.

Logistica, o altă problemă importantă

content-image

"Problema este că, în cazul avioanelor F-16, nu este la fel de simplu ca obținerea avioanelor și predarea lor. Avioanele trebuie reconfigurate de la diferitele forțe aeriene de la care provin pentru a le face adecvate și utilizabile pentru forțele aeriene ucrainene", a declarat un oficial NATO reporterilor în cadrul unui briefing organizat joi în marja summitului.

Oficialul a remarcat, de asemenea, formarea, logistica și capacitățile care sunt necesare pentru operarea și apărarea aerodromurilor și a declarat că procesul de un an de zile de achiziționare și livrare a luptătorilor a fost "de fapt destul de bun".

"Dacă vă uitați la un astfel de program, în general, chiar și [atunci când] o țară aliată în condiții de timp de pace își asumă o nouă aeronavă ca aceasta, ar putea dura mult, mult mai mult pentru a pune totul la punct", a spus oficialul.

Într-o convorbire cu presa joi, consilierul pentru securitate națională al Casei Albe, Jake Sullivan, a recunoscut că "perioada de creștere" pentru ca avioanele F-16 să devină operaționale în Ucraina a fost semnificativă, dar a adăugat că se așteaptă ca avioanele să aibă un impact pe termen scurt și să ofere Ucrainei capacitatea de a recupera teritoriul ocupat în prezent de Rusia.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri