A fost descoperită o altă planetă asemănătoare cu Pământul

nrlifeimages
planeta exoplaneta atmosfera

Astronomii au analizat una dintre exoplanetele cu cele mai extreme condiții cunoscute, WASP-189 b, și au descoperit o atmosferă împărțită pe straturi exact ca a Pământului. Însă asemănările se opresc aici, scrie IFL Science.

WASP-189 b este o planetă cu masa de două ori mai mare decât cea a lui Jupiter și temperaturi de mii de grade celsius din cauza apropierii de steaua pe care o orbitează.

Planeta finalizează o orbită completă în doar 2,7 zile, fiind de 20 de ori mai aproape de steaua sa decât este Pământul de soare.

Însă mulțumită acestei orbite extreme, cercetătorii pot studia atmosfera lui WASP-189 b într-un mod detaliat.

Oamenii de știință afirmă în studiul publicat în revista Nature Astronomy că au detectat prezența fierului, cromului, vanadiului, magneziului și manganului în atmosfera planetei.

Straturi similare cu ale Pământului, elemente diferite

„Am măsurat lumina emisă de steaua sa gazdă și care a trecut prin atmosfera planetei. Gazele din atmosferă absorb o parte a luminii solare, într-un mod asemănător cu ozonul care absoarbe din lumina soarelui în atmosfera Pământului, lăsând 'amprente' caracteristice”, explică Bibiana Prinoth, cercetătoare la Universitatea Lund din Suedia și autoare principală a studiului.

„Cu ajutorul HARPS (telescopul folosit de Observatorul European Austral - ESO - pentru a descoperi planete), am reușit să identificăm substanțele corespondente”, precizează aceasta.

Însă cea mai entuziasmantă descoperire făcută în atmosfera lui WASP-189 b a fost cea a dioxidului de titan care a fost deja legat de prezența unui strat precum cel de ozon și al unora asemănătoare stratosferei Pământului pe alte exoplanete.

Însă observațiile făcute asupra lui WASP-189 b au mers și mai departe, descoperind dovezi cu privire la prezența unor straturi suplimentare.

„Am văzut în analiza noastră că 'amprentele' diferitelor gaze erau ușor diferite comparativ cu așteptările pe care le aveam. Credem că vânturile puternice și alte procese ar putea cauza aceste modificări. Și fiindcă aceste amprente au fost alterate în moduri diferite, credem că acest lucru arată că ele există în straturi diferite”, spune Prinoth.

„Amprentele vaporilor de apă și ale ozonului de pe Pământ ar apărea alterate într-un mod asemănător de la distanță fiindcă ele apar preponderent în diferitele straturi ale atmosferei”, explică aceasta.

Atmosferele exoplanetelor încă reprezintă un mister

Deocamdată există multe lucruri pe care nu le cunoaștem cu privire la atmosferele exoplanetelor și chiar cele ale giganților gazoși din propriul sistem solar.

Noul studiu publicat în Nature Astronomy oferă unele indicii că planetele îndepărtate s-ar putea să nu aibă o atmosferă formată dintr-un singur strat și că este important ca ele să fie analizate într-o manieră mai complexă.

„Suntem convinși că pentru a putea înțelege pe deplin aceste și alte tipuri de planete, inclusiv cele mai asemănătoare Pământului, trebuie să putem înțelege natura tridimensională a atmosferelor lor”, afirmă Kevin Hang, profesor la Universitatea Ludwig Maximilian din München și coautor al studiului.