Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Agenția de Rating Fitch distruge România din cauza scandalului PNL-USRPLUS: PNRR poate întârzia, deficitul bugetar nu scade conform planului

Islamic Markets
Fitch Ratings

Prăbușirea guvernului de coaliție al României ar putea perturba eforturile de consolidare fiscală, care sunt esențiale pentru rezolvarea Perspectivelor negative asupra ratingului „BBB-” al României, spune Agenția Fitch Ratings.

Creșterea economică susținută și finanțarea UE oferă în continuare o cale potențială către reducerea deficitului, dar perspectivele de abordare a rigidităților fiscale de lungă durată s-ar putea deteriora, se arată în analiza publicată de cunoscuta agenție de rating economic. Prezentăm în continuare principalele idei din analiza Fitch Rating.

„Tensiunile dintre PNL și USR-Plus, două partide de centru-dreapta din coaliția care au preluat guvernarea la sfârșitul anului 2020, au crescut în ultimele săptămâni în ceea ce privește prioritățile politice, inclusiv domeniul de aplicare al unui sistem regional de investiții și întârzierile la reformele judiciare. USR-Plus a anunțat pe 7 septembrie că părăsește coaliția, în urma demiterii deputatului USR-Plus Stelian Ion din funcția de ministru al Justiției pe 2 septembrie. Acest lucru lasă guvernul fără majoritate parlamentară.

USR-Plus a depus o moțiune de cenzură pentru a presa PNL să îl înlocuiască pe Florin Cîțu din funcția de prim-ministru - lucru pe care PNL l-a refuzat. USR-Plus a primit sprijin din partea AUR, partid de dreapta, pentru votul pe moțiunea de cenzură, iar PSD, partid de opoziție de centru-stânga, a semnalat inițial sprijinul său tacit. Aceste partide ar avea suficiente voturi pentru a adopta moțiunea, ceea ce l-ar obliga pe președinte să desemneze un nou prim-ministru care să formeze un guvern. Președintele Iohannis, fost președinte al PNL, probabil că îl va desemna din nou pe Cîțu, care va încerca să formeze un guvern minoritar PNL, ca în 2019-2020.

Două încercări eșuate de a forma un guvern ar declanșa alegeri anticipate. Sondajele recente au pus PSD într-o poziție puternică pentru a forma următorul guvern în cazul în care avea avea loc alegeri. Acest lucru ar putea presa celelalte părți să facă compromisuri pentru a-și păstra puterea.

Ambițioasa agendă de reformă a coaliției, ancorată în planul național de redresare și reziliență (PNRR), s-a confruntat deja cu obstacole din ce în ce mai mari din cauza dificultăților în implementarea măsurilor în timpul pandemiei. Nu este sigur cât de departe un guvern minoritar condus de PNL sau un nou guvern condus de PSD ar fi capabil sau dispus să promoveze reforme sensibile din punct de vedere politic în domeniul sănătății, salariilor, pensiilor și justiției. Acest lucru ar putea întârzia și mai mult aprobarea de către Comisia Europeană a PNRR, pe care guvernul îl aștepta inițial până la sfârșitul lunii septembrie.

Turbulențele politice nuanțează, de asemenea, perspectivele fiscale. Guvernul a planificat reforme ambițioase de cheltuieli și venituri pentru a reduce deficitul la sub 3% din PIB în 2024, de la 9,3% din PIB în 2020. Guvernul se așteptase să propună un sistem de salarizare unitar și o reformă a pensiilor până la sfârșitul anului 2021 și se angajase la creșterea conformității fiscale pentru a reduce o mare diferență de venituri din TVA. Dar s-au făcut puține progrese în ultimele luni și acum perspectivele de implementare rapidă s-au diminuat și mai mult, deși PNRR ar putea servi drept ancoră politică. Nerespectarea parcursului de reducere a deficitului preconizat este principalul risc pentru proiecțiile datoriei Fitch.

Finanțarea de către UE a angajamentelor în cadrul PNRR va elimina o oarecare presiune asupra bugetului și, combinată cu perspective prospere de creștere, va sprijini reducerea deficitului prin supraperformanță a veniturilor (așa cum se întâmpla înainte de 2020). Cu toate acestea, fără o reformă mai profundă, vor persista provocări fiscale de lungă durată - inclusiv un profil de cheltuieli foarte rigid - și riscuri fiscale și externe mai largi. Deficitul contului curent a fost de 6,3% din PIB pe o perioadă de 12 luni în luna iunie. Nerespectarea deficitului fiscal sau atragerea intrărilor care nu creează datorii (în principal fonduri UE) ar putea submina stabilitatea macroeconomică.

Fitch a afirmat în mod constant că evoluția finanțelor publice este principalul motor al ratingului României. Acțiunile pozitive de rating ar necesita încrederea că autoritățile vor implementa planuri fiscale credibile care stabilizează datoria publică / PIB pe termen mediu. Lipsa de progrese în implementarea reformelor, care să ducă la o creștere mai rapidă decât cea prevăzută a datoriei publice, ar putea duce la acțiuni negative de rating. Următoarea revizuire programată de Fitch a ratingului României este în 22 octombrie.”

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.