Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Alianța Vestului a dat tonul - urmează Alianța Est-Vest? Un lider PNL vorbește deschis: 'O asociaţie intercomunitară rămâne soluţia şi pentru regiunea Moldovei'

Twitter
sah

Deputatul Marius Bodea, preşedintele Organizaţiei Municipale Iaşi a PNL, afirmă, într-un comunicat transmis luni, că încă din iunie 2017 a prezentat o soluţie de asociere a judeţelor Moldovei şi a celor de cealaltă parte a Carpaţilor pentru finanţarea obiectivelor de investiţii strategice, printre acestea fiind şi Autostrada Moldova-Transilvania. 

Marius Bodea declară că scopul acestei asocieri este desprinderea pe termen mediu şi lung de centralizarea administrativă exagerată actuală, care în condiţiile unei slabe guvernări poate genera disproporţii uriaşe de dezvoltare între regiunile României. 

Ideea are la bază în bună măsură tot principiile generale pe care s-a constituit zilele trecute Alianţa Vestului, precizează deputatul PNL Iaşi.

Surse: Planuri de alianțe în Opoziție. Front comun împotriva primăriilor PSD la viitoarele alegeri locale


"Ultra-centralizarea statului român este una păguboasă şi creează inechităţi sociale între regiunile ţării pentru că politicile de coeziune există pe hârtie, dar lipsesc în realitate cu desăvârşire. Încă din iunie anul trecut am propus înfiinţarea unei asociaţii regionale de dezvoltare intercomunitară, în termeni generali gândită pe modelul celei pe care vor să o înfiinţeze cei patru primari care au semnat "Alianţa Vestului", pentru ca Moldova să îşi ia soarta în mâini. Pentru a mişca lucrurile, trebuie o alianţă regională, transpartinică, care să afirme ferm interesul regional. Însă, într-o regiune în care PSD deţine preşedinţia majorităţii consiliilor judeţene şi primăriilor municipale, un astfel de proiect li se pare acestora fantasmagoric, ceea ce iată, liberalilor din vest nu li s-a părut deloc", spune Marius Bodea, conform agerpres.ro

Acesta a reamintit totodată soluţiile pentru constituirea fondurilor necesare marilor proiecte regionale. Una dintre acestea este constituirea unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară la nivel regional la care să adere toate Primăriile şi Consiliile Judeţene de pe traseul viitoarei autostrăzi Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş şi din Regiunea de Nord-Est. 

O altă soluţie propusă o reprezintă adoptarea unei legi de modificare a codului fiscal, astfel încât surplusul de bani cu care Regiunea de Nord-Est contribuie la bugetul naţional din impozitul pe venit să rămână la dispoziţia acestei asociaţii. La nivelul întregii regiuni, din impozitul pe venit care se adună centralizat regiunea Moldova contribuie cu 86 milioane euro mai mult decât primeşte, conform datelor înregistrate la nivelul anului 2016. 

De asemenea, o a treia soluţie vizează atragerea de fonduri europene direct de la Comisia Europeană pentru proiectele regionale, iar fiecare Primărie şi Consiliu Judeţean din regiune să contribuie cu 1% anual din buget pentru susţinerea proiectelor regionale. Numai Municipiul Iaşi ar contribui anual cu 2 milioane euro la acest fond, argumentează Bodea. 

El propune şi ca Guvernul României să susţină la rândul său parte din finanţarea proiectelor regionale sau iniţierea unei campanii de crowfunding.

Laura Codruța Kovesi, cu capul pe butuc / ANALIZĂ


O altă soluţie este organizarea de campanii la nivel regional pentru colectarea în acest fond, destinat finanţării proiectelor regionale, şi a celor 2% din impozitul pe profit pe care agenţii economici din regiune sau din alte zone ale ţării au libertatea să îi direcţioneze cum doresc. Marius Bodea estimează că se pot strânge măcar 5 milioane euro anual doar din aceste campanii. 

"Astfel, la un calcul primar s-ar strânge aproximativ 500 milioane euro anual fără fondurile europene! Din aceşti bani putem cofinanţa inclusiv Autostrada Moldova - Transilvania, spitalele regionale de urgenţă şi multe alte proiecte mari de infrastructură trans - regională. În felul acesta transmitem un mesaj clar la nivel naţional că Moldova nu stă cu mâna întinsă la Guvern, ci vrea libertate în administrarea sumelor ce le poate colecta. Din păcate, Iaşul nu reuşeşte să fie cel care coagulează toate energiile din regiune. Aici asistăm la un circ ieftin între preşedintele CJ şi primarul Iaşului care se răţoiesc pe subiecte mărunte, cum ar fi cel cu artificiile din faţa Palatului, dar nu au capacitatea de a gândi proiecte mari pentru ora", afirmă Marius Bodea, citat în comunicatul menţionat. 

Deputatul PNL Iaşi mai spune că singurul din regiune care, în acest moment, poate coagula energiile pentru susţinerea proiectelor regionale este preşedintele liberal al CJ Suceava, Gheorghe Flutur.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.