Criza care a zdruncinat din nou industria auto europeană: 'Olandezii au crezut că au confiscat Nexperia, dar au preluat doar o clădire de birouri'

Autor: Diana Pană

Publicat: 25-11-2025 09:40

Actualizat: 25-11-2025 09:44

Article thumbnail

Sursă foto: freepik.com

O fabrică situată lângă un teren plin de buruieni din sudul industrial al Chinei a devenit un punct de blocaj global pentru cipurile auto, bulversând un sector care, cu doar câțiva ani în urmă, asigura că nu va mai fi lovit de perturbări ale lanțurilor de aprovizionare, relatează Reuters.

Producătorii auto au promis să consolideze lanțurile de aprovizionare după ce COVID-19 a afectat producția de semiconductori în 2020, iar un incendiu la o fabrică japoneză a agravat penuria un an mai târziu. Însă criza care a cuprins uzina producătorului olandez de cipuri Nexperia a scos la iveală un punct nevăzut: industria nu și-a imaginat niciodată că cipurile low-tech ar putea deveni un instrument geopolitic al Chinei împotriva Occidentului.

„Nimeni nu s-a pregătit pentru o perturbare geopolitică și încă nu sunt pregătiți”, a declarat Ambrose Conroy, CEO al firmei americane Seraph Consulting, care oferă consultanță producătorilor auto.

Olanda preia controlul Nexperia

Guvernul olandez a preluat controlul asupra Nexperia, cu sediul în Olanda, la sfârșitul lunii septembrie, invocând îngrijorări că tehnologia ar putea fi transmisă proprietarului chinez Wingtech (600745.SS). Beijingul a ripostat prin oprirea exporturilor de cipuri Nexperia finite, ambalate la uzina din Delta Fluviului Pearl.

Săptămâna trecută, Olanda a renunțat la decizia de preluare a controlului asupra Nexperia, semnalând un posibil progres în dialogul cu China.

cipuri nexperiaCipuri ieftine, dar indispensabile

De la fabrica sa din Dongguan, Nexperia livrează semiconductori folosiți într-o gamă largă de produse pentru sectorul auto – de la frâne la geamuri electrice. Fiecare cip costă o fracțiune de cent, însă penuria a forțat Nissan și Honda să reducă producția și a determinat Bosch să scurteze orele de lucru în fabrici.

Acest reportaj arată cum dominația Chinei se extinde dincolo de tehnologia de ultimă generație și resursele rare, până la componente banale, dar cruciale, și cum Beijingul folosește această putere pentru a paraliza producția globală. Unele detalii, inclusiv dimensiunea expunerii Bosch și dificultățile firmelor cu cerințele de a face tranzacții în yuani, nu fuseseră raportate anterior.

„Olandezii au crezut că au confiscat Nexperia, dar au preluat doar o clădire de birouri”, a declarat Li Xing, profesor de relații internaționale la Institutul Guangdong pentru Strategii Internaționale.
„Ceea ce arată asta este că, chiar și în segmentele medii și de jos, depind de China. Dacă China vrea să te prindă în mâna ei, încă poate. Nu ai nicio scăpare.”

Un purtător de cuvânt Wingtech a declarat: „Criza actuală arată că destrămarea companiilor internaționale dăunează lanțurilor de aprovizionare și pune în pericol industrii-cheie.”

Ministerul Comerțului din China nu a răspuns solicitărilor de comentarii, iar un purtător de cuvânt Nexperia a spus că complexitatea globală a industriei semiconductorilor face dificilă anticiparea impactului geopoliticii.

Studiu de caz pentru riscul politic

Cipurile Nexperia erau considerate atât de ieftine și disponibile încât un producător auto european nu pregătea surse alternative. „Sunt electronice foarte obișnuite, cu prețuri mici”, a spus o sursă anonimă.

Episodul Nexperia arată că vulnerabilitatea strategică a producătorilor se extinde dincolo de componentele high-tech, a declarat Alfredo Montufar-Helu, director la Ankura Consulting în Beijing.

Bosch nu avea inițial alternative suficiente, în ciuda comenzilor anuale de 200 milioane euro pentru produse Nexperia, potrivit unei surse. Bosch a refuzat să comenteze.

Nexperia a reluat vânzările către unii distribuitori interni la sfârșitul lui octombrie, dar a cerut plata în yuani, în loc de monedele străine folosite anterior. Această schimbare a fost o încercare a companiei chineze de a opera mai independent de sediul olandez. Cipurile pregătite pentru livrare s-au adunat la uzina din Dongguan deoarece tranzacțiile în yuani nu puteau fi procesate rapid, potrivit a două surse. Situația s-a ameliorat ulterior.

Un purtător de cuvânt Wingtech a spus că nu a existat niciun blocaj de cipuri și nicio problemă cu plățile în yuani, dar nu a oferit detalii suplimentare.

China a permis reluarea unor exporturi Nexperia luna aceasta, după ce președintele american Donald Trump s-a întâlnit cu Xi Jinping la Busan. Aceasta a venit la timp pentru Bosch și furnizorii Aumovio, ZF Group și Hella, care erau la câteva zile de oprirea unor linii de producție, potrivit unei surse.

Bosch, Aumovio și ZF au refuzat să comenteze, iar Hella a spus că și-a menținut stabilitatea lanțului de aprovizionare.

Când Reuters a vizitat uzina din Dongguan într-o zi lucrătoare, unele jaluzele erau trase, iar camioanele intrau și ieșeau din zona de andocare. Zeci de scutere erau parcate în exterior.

Compania austriacă Melecs și furnizorul Apple, JABIL, au reușit să achiziționeze cipuri de la Nexperia. Ambele au folosit entități chineze, permițând plățile în yuani, potrivit surselor. Melecs a refuzat să comenteze, iar JABIL nu a răspuns la multiple solicitări.

NexperiaProducătorii auto nu au învățat lecția

Penuria de cipuri a arătat că producătorii auto nu au învățat lecțiile din criza anterioară, a spus Julie Boote, analist auto la Pelham Smithers Associates:
„Te-ai aștepta să aibă un inventar de câteva luni pentru cipuri. Asta au spus după ultima criză.”

Guillaume Cartier, director Nissan, a afirmat:
„Știu ce îmi va spune toată lumea: ‘Ah, dar nu ați învățat din trecut.’ Da, OK. Dar credeți că îți schimbi toată aprovizionarea în trei ani?”

Penuria Nexperia a forțat reducerea producției SUV-ului Rogue, cel mai bine vândut model Nissan, și reprezintă un risc continuu pentru acest an.

Conroy recomandă păstrarea de inventar suplimentar de componente critice în regiunea unde sunt necesare, o schimbare costisitoare pentru o industrie care se bazează pe inventarul „just-in-time”.

Nu toți producătorii auto au fost afectați la fel. Toyota cere furnizorilor să stocheze mai multe luni de cipuri, ca parte a planului de continuitate dezvoltat după cutremurul devastator din Japonia, 2011.

Un purtător de cuvânt Toyota a spus că există riscuri care ar putea afecta producția și că vor monitoriza îndeaproape evoluțiile.

Costul rezilienței

O altă problemă ține de modul în care cipurile sunt integrate în vehicule. Semiconductorii Nexperia sunt folosiți în module de putere și sunt adesea lipiți direct pe componente, ceea ce înseamnă că nu pot fi înlocuiți ușor, explică Nori Chiou, director investiții la White Oak Capital Partners.

Orice componentă nouă trebuie testată, proces care poate dura luni. Purtătorul de cuvânt Nexperia spune că înlocuirea nu se poate face „peste noapte”, deoarece piese aparent identice pot funcționa diferit în vehicule.

Hella ia în considerare furnizori alternativi, dar testarea și aprobările pot dura până la un an. Purtătorul de cuvânt Hella a declarat că se orientează către „surse secundare deja calificate ori de câte ori este posibil” pentru menținerea aprovizionării.

Montufar-Helu a concluzionat:
„Toată lumea va începe să vorbească din nou despre construirea rezilienței, despre diversificare. Și apoi își vor da seama cât de scump este.”


Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri