Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) propune tarife orientative de acces la unele infrastructuri fizice rutiere pentru reţelele de comunicaţii electronice, printr-un proiect lansat miercuri în consultare publică.
Potrivit unui comunicat al ANCOM, aceste măsuri sunt menite să sprijine dezvoltarea reţelelor de comunicaţii de mare viteză şi să reducă costurile de instalare a infrastructurii necesare în acest sector.
"Conform Legii infrastructurii (nr. 159/2016), operatorii de reţea trebuie să ofere acces la infrastructura rutieră deţinută sau aflată în administrare, la anumite tarife, pentru instalarea echipamentelor şi reţelelor de comunicaţii. Operatorii de reţea sunt administratorii autostrăzilor, drumurilor expres, naţionale sau judeţene, cu excepţia consiliilor judeţene care au în administrare drumuri. Tarifele orientative acoperă accesul la diferite categorii de drumuri, respectiv autostrăzi, drumuri naţionale, expres şi judeţene, şi sunt diferenţiate în funcţie de tipul de acces solicitat: subteran în lungul drumului sau subtraversare. Operatorii de reţea ce au în administrare infrastructură rutieră nu pot percepe tarife pentru instalarea aeriană a cablurilor pe stâlpii amplasaţi în zona drumurilor avute în administrare, dacă stâlpii aparţin altor entităţi", precizează ANCOM.
Tarifele orientative propuse de instituţie pentru accesul la infrastructura rutieră deţinută sau administrată de un operator de reţea sunt diferenţiate în funcţie de categoria de drum şi zona de acces (zona de siguranţă/ampriză-în afara părţii carosabile/sub partea carosabilă).
ANCOM prezintă în comunicat şi câteva exemple de tarif aplicabil pentru instalarea unui cablu subteran în lungul drumului: autostrăzi - între 19,13 şi 28,07 euro/km/lună; drumuri expres / drumuri naţionale - între 15,32 şi 19,01 euro/km/lună; drumuri judeţene - între 3,60 şi 5,08 euro/km/lună.
Proiectul a avut la bază respectarea prevederilor din Legea infrastructurii, precizează sursa citată. Astfel, tarifele orientative au fost calculate luând în considerare costurile asociate furnizării serviciului de acces la infrastructură, respectiv costurile cu investiţiile în infrastructură realizate de operatorul de reţea, costurile operaţionale aferente infrastructurii fizice la care este acordat accesul furnizorilor de reţele de comunicaţii electronice, precum şi evaluarea impactului accesului solicitat asupra planului de afaceri al operatorilor de reţea şi îmbunătăţirile aduse infrastructurii fizice de către furnizorul de reţele de comunicaţii electronice, în măsura în care acestea aduc beneficii şi operatorului de reţea, pentru fiecare dintre categoriile de operatori de reţea identificate.
"Tarifele propuse au un caracter orientativ şi vor servi drept reper pentru negocierile între părţi, asigurând o transparenţă crescută şi prevenind stabilirea unor tarife excesive pentru accesul la infrastructura rutieră. Operatorii de reţea trebuie să ţină cont în cel mai înalt grad de aceste tarife în negocierea contractelor, orice abatere necesitând o justificare obiectivă. Concret, în situaţia în care un operator de reţea poate susţine, cu argumente obiective şi fundamentate pe informaţii extrase din situaţiile financiare şi alte raportări, după caz, faptul că nivelul tarifelor orientative nu îi acoperă costurile de furnizare a serviciului de acces la infrastructura fizică rutieră pe care o administrează, acesta poate justifica astfel un tarif de acces mai mare, pe care îl va putea practica în raporturile sale contractuale cu furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice", se mai scrie în comunicat.
ANCOM a urmărit să dezvolte un model echilibrat privind tarifele orientative de acces, vizând să contribuie la evitarea potenţialelor litigii dar şi să accelereze soluţionarea eventualelor dispute, menţionează instituţia.
ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţii ultrarapide. De asemenea, ANCOM este Coordonator pentru servicii digitale în România.
ANCOM propune tarife orientative de acces la unele infrastructuri rutiere pentru reţelele de comunicaţii electronice
Articole Similare

520
România poate atrage zeci de miliarde de euro: Un consultant fiscal vorbește despre un superholding din companiile de stat profitabile
520

2.085
Investiție pe fonduri europene lângă București - Se naște un mare nod rutier
2.085

1.717
Românii îngheață când văd facturile. Orașele care vor plăti mai mult în sezonul rece pentru căldură
1.717

77
Oana Ţoiu, interviu pentru Reuters: România va produce drone împreună cu Ucraina pentru protecţia estică a NATO
77

2.036
Shein și Temu pot da lovitura: livrările ar putea exploda în România
2.036

173
'Război' în energie - Asociaţia Prosumatorilor acuză Delgaz Grid şi Distribuţie Energie Oltenia de abuz. Operatorii resping acuzaţiile
173

5.069
Un colos al trecutului învie din propria cenușă: Bijuteria industrială din Pipera se reinventează
5.069

46
Stratosfera, noul câmp de luptă al marilor puteri: Companiile franceze pregătesc baloane și aeronave de spionaj
46

3.883
România, preț triplu la energie față de UE - Bogdan Ivan cere anchete la ANRE după semnalul dat de Nicușor Dan: 'Cum Doamne se întâmplă...' / Ultimatum de 60 de zile
3.883

54
Litoralul românesc, în scădere în 2024: Operatorii caută soluții pentru atragerea turiștilor și în afara lunilor de plajă
54

68
Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, despre epuizarea rapidă a tichetelor Rabla
68

41
România, la coada Europei la reciclare: Buzoianu vorbește despre soluții
41

55
Agent economic, sancţionat de Garda de Mediu cu 30.000 de lei pentru deversarea apelor uzate în lacul Colibița
55
Comentează