ANCOM stabilește plafoanele tarifare pentru serviciile Poștei Române până în 2029

Autor: Alexandra Pricop

Publicat: 11-11-2025 18:18

Article thumbnail

Sursă foto: dailybusiness.ro

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a lansat marţi în consultare publică metodologia prin care se determină tarifele pentru o serie de servicii pe care Compania Naţională Poşta Română (CNPR) a fost desemnată să le presteze în calitatea sa de furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale până la data de 31 decembrie 2029.

Potrivit unui comunicat al ANCOM remis marţi AGERPRES, măsurile propuse au la bază plafoane tarifare şi formule de control al creşterii tarifelor, stabilindu-se totodată şi condiţiile în care acestea se aplică.

"Pentru perioada de desemnare curentă a CNPR, ANCOM propune menţinerea politicii tarifare utilizată în exerciţiul anterior de desemnare, revizuind însă indicatorii care stau la baza determinării limitei de creştere maximă a tarifelor pentru serviciile pe care furnizorul poştal a fost desemnat să le presteze. Conform reglementării propuse, CNPR va avea posibilitatea să îşi stabilească tarifele practicate pentru aceste servicii fără a putea însă depăşi plafonul maxim stabilit conform metodologiei propuse de Autoritate", se arată în comunicat.

Conform proiectului, la stabilirea tarifelor în perioada 1 ianuarie 2026 - 31 decembrie 2029, CNPR va trebui să ia în considerare indicele preţurilor de consum prognozat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pentru anul în care se aplică formula comparativ cu anul precedent, dar şi elemente ce reflectă variaţia preţurilor de consum şi productivitatea CNPR comparativ cu productivitatea economiei naţionale.

"Pentru respectarea limitei impuse de ANCOM, CNPR va trebui să stabilească cu prudenţă tarifele care urmează a fi aplicate, ţinând cont inclusiv de perioada în care aceste tarife se vor aplica, precum şi de volumul de trafic previzionat pentru fiecare dintre categoriile de servicii incluse în sfera serviciului universal poştal", subliniază reprezentanţii ANCOM.

Totodată, CNPR are obligaţia de a notifica ANCOM cu privire la toate tarifele practicate pentru furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal poştal până la data de 31 martie a fiecărui an pentru tarifele practicate în anul anterior, Autoritatea având la dispoziţie 60 de zile pentru verificarea acestora.

În cazul oricărei modificări a tarifelor stabilite de CNPR conform metodologiei propuse de ANCOM, furnizorul va aduce la cunoştinţa publicului aceste tarife cu cel puţin 30 de zile înainte de a fi aplicate, notificând, totodată, şi Autoritatea cu privire la respectivele modificări.

Dacă din informaţiile transmise de CNPR, în procesul de verificare de către ANCOM a respectării limitei tarifare maxime impuse reiese o creştere mai mare a tarifelor decât cea rezultată prin aplicarea metodologiei stabilite de ANCOM, furnizorul va avea obligaţia ca în anul următor acestei constatări să ajusteze tarifele aferente serviciilor poştale astfel încât să fie compensată diferenţa practicată în plus faţă de majorarea aplicată.

Accesul la serviciul universal poştal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a unor servicii poştale (serviciile incluse în sfera serviciului universal), la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.

ANCOM a desemnat Compania Naţională Poşta Română S.A. (CNPR) ca furnizor de serviciu universal prin Decizia ANCOM nr. 810/2024 pentru furnizarea tuturor serviciilor incluse în sfera serviciului universal pentru perioada 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029, pe întregul teritoriu naţional.

Conform legislaţiei în vigoare, respectiv Ordonanţa de urgenţă nr. 13/2013 privind serviciile poştale, tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligaţia să le presteze trebuie să fie accesibile, indiferent de localizarea geografică, transparente, nediscriminatorii şi fundamentate în funcţie de costuri şi să stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient.

ANCOM poate impune plafoane tarifare şi formule de control al modificării tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal, modalităţile de stabilire sau de modificare a unor tarife pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligaţia să le presteze şi poate stabili tarife individuale pentru serviciile din sfera serviciului universal.

Serviciile poştale din sfera serviciului universal cărora li se aplică reglementarea tarifară propusă de Autoritate sunt: colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale, în greutate de până la 2 kg (inclusiv), având ca obiect trimiteri de corespondenţă, cu excepţia trimiterilor de corespondenţă în număr mare, imprimate, cu excepţia imprimatelor în număr mare şi pachete mici, conform prevederilor Convenţiei Poştale Universale şi Regulamentului poştei de scrisori, cu excepţia pachetelor mici în număr mare; colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne şi internaţionale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv), cu excepţia coletelor în număr mare; serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv); serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect: trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) şi colete poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 10 kg (inclusiv), cu excepţia coletelor în număr mare.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii de comunicaţii electronice, servicii poştale şi servicii digitale în contextul tranziţiei la societatea Gigabit, prin valorificarea optimă a mixului de instrumente de administrare şi reglementare aflate la dispoziţia Autorităţii.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri