Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Auditorii pun sub semnul întrebării abordarea Uniunii Europene bazată pe dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii

Agerpres.ro
consultanţi, afaceri, corporatie, angajati

Programul LEADER, politica ascendentă şi participativă a UE în domeniul dezvoltării rurale, şi dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii au facilitat implicarea locală, însă beneficiile suplimentare nu sunt încă suficient demonstrate, arată un raport publicat miercuri de Curtea de Conturi Europeană.

LEADER este abordarea participativă şi ascendentă a UE prin care se urmăreşte implicarea comunităţilor locale în dezvoltarea de proiecte şi în procesele decizionale. Această abordare antrenează costuri şi riscuri suplimentare în comparaţie cu programele generale (bazate pe o abordare descendentă) de cheltuieli ale UE.

Curtea de Conturi Europeană a examinat dacă abordarea LEADER a adus beneficii care justificau costurile şi riscurile sale suplimentare şi a analizat situaţia acţiunilor întreprinse în urma raportului special pe care la publicat pe această temă în 2010. S-a constatat că, după mai mult de un deceniu, au avut loc îmbunătăţiri în unele domenii şi că abordarea LEADER facilitează implicarea locală. Există însă în continuare puţine dovezi care demonstrează că beneficiile depăşesc costurile şi riscurile conexe. Curtea recomandă Comisiei să evalueze în mod cuprinzător costurile şi beneficiile aduse de LEADER şi să analizeze abordarea privind dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii, potrivit Agerpres.ro.

"Abordarea LEADER a fost concepută cu un scop lăudabil: să înlesnească implicarea şi autonomizarea la nivel local în beneficiul zonelor rurale din UE", a declarat Eva Lindstrom, membră a Curţii responsabilă de audit. "Sunt antrenate astfel costuri şi riscuri suplimentare, care s-ar putea justifica dacă abordarea ar aduce beneficii suplimentare în comparaţie cu alte tipuri de programe de cheltuieli ale UE. Din păcate, auditorii nu au identificat dovezi palpabile care să confirme acest lucru: multe dintre proiectele pe care le-au examinat ar fi putut fi finanţate la un cost mai mic din alte fonduri ale UE", a adăugat Eva Lindstrom.

Auditorii recunosc că LEADER tinde să faciliteze implicarea locală. Totuşi, grupurile de acţiune locală sunt adesea nereprezentative, prezenţa femeilor şi a tinerilor în cadrul lor continuând să fie doar una marginală. Abordarea participativă a LEADER antrenează costuri administrative şi de funcţionare ridicate. Acestea se referă, printre altele, la activităţi de implicare a comunităţii locale şi de sprijinire a solicitanţilor şi presupun cerinţe administrative suplimentare în comparaţie cu programe generale de cheltuieli.

Conform Comisiei Europene, aceste costuri se ridicau la peste un miliard de euro (un sfert din cheltuielile totale) la sfârşitul anului 2020. Potrivit auditorilor, procesele de depunere a cererilor şi de aprobare a proiectelor, care pot implica un număr de până la opt etape, continuă să fie prea complicate şi prea îndelungate. Drept urmare, statele membre efectuaseră plăţi doar pentru 39% din proiecte iar un stat membru (Slovacia) nu efectuase nicio plată pentru niciun proiect.

În raportul lor, auditorii atrag atenţia şi asupra modului în care este utilizată finanţarea. În unele ţări membre ale UE, cum ar fi Germania, banii utilizaţi prin LEADER sau prin dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii acoperă proiecte care, de regulă, sunt sarcini statutare ce trebuie îndeplinite de autorităţile naţionale, regionale sau municipale, cum ar fi cele legate de drumuri rurale, iluminat stradal în sate sau grădiniţe. În plus, proiectele sprijinite, vizând de exemplu achiziţia de tractoare pentru fermieri, ar putea fi uneori abordate mai bine şi în mod mai precis prin măsuri de dezvoltare rurală care nu fac parte din LEADER, precum şi prin intermediul altor programe de cheltuieli ale UE.

Pe ansamblu, auditorii concluzionează că există puţine dovezi care să sugereze că beneficiile suplimentare aduse de LEADER justifică costurile acestei abordări în comparaţie cu alte tipuri de finanţare. Comisia Europeană este în curs de a examina relevanţa, eficacitatea, eficienţa, coerenţa şi valoarea adăugată ale LEADER, dar evaluarea rezultată în urma acestei examinări va fi publicată cel mai devreme anul viitor. Având în vedere costurile şi riscurile suplimentare implicate, precum şi lipsa în continuare a unor beneficii demonstrabile, Curtea de Conturi Europeană face apel la o reevaluare temeinică şi aprofundată a abordării privind LEADER şi dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.