Biblioteca Națională a Franței adăpostește manuscrise inedite ale geniului matematicii, Alexandre Grothendieck

Biblioteca Batthyaneum

Manuscrise inedite ce conţin zeci de mii de pagini, redactate de unul dintre cele mai mari genii ale ştiinţei din secolul al XX-lea, matematicianul Alexandre Grothendieck, au fost incluse vineri în colecţiile Bibliotecii Naţionale a Franţei (BNF), informează AFP.

"Colecţia Grothendieck" cuprinde două volume-fluviu, lăsate moştenire către BNF de celebrul matematician, care s-a izolat de restul lumii la începutul anilor 1990 până la moartea sa din 2014, la vârsta de 86 de ani, conform Agerpres.

În satul Lasserre din departamentul Ariege, unde trăia ca un pustnic, matematicianul francez de origine germană a redactat cu frenezie un manuscris intitulat "Reflexions sur la vie et le cosmos" ("Reflecţii despre viaţă şi cosmos"): aproximativ 30.000 de pagini reunite în 41 de volume, ce prezintă reflecţiile sale despre matematică, filosofie, metafizică şi psihologie.

Al doilea text, "La clef des songes ou Dialogue avec le bon Dieu" ("Cheia viselor sau Dialog cu bunul Dumnezeu"), este un eseu dactilografiat care vorbeşte despre interpretarea viselor. Aceste pagini, ale căror copii piratate au circulat deja în spaţiul public, au fost scrise între 1987 şi 1988. O perioadă în care Alexandre Grothendieck preda încă la Universitatea din Montpellier, dar rupsese deja în mare parte legăturile cu comunitatea matematicienilor.

Considerat unul dintre cele mai mari genii - poate chiar cel mai mare - ale matematicii din secolul al XX-lea întrucât a revoluţionat această disciplină, aşa cum a făcut-o Einstein în domeniul fizicii, Alexandre Grothendieck, recompensat cu prestigioasa Medalie Fields în 1966, şi-a petrecut aproape întreaga viaţă scriindu-şi gândurile pe hârtie.

"Nu se mai putea comunica cu el"

Anul trecut, editura Gallimard a publicat "Recoltes et semailles" ("Recolte şi semănături"), o altă lucrare voluminoasă în care matematicianul descrie în 1.500 de pagini gândirea sa matematică şi critică, în calitate de activist ecologist, precum şi excesele comunităţii ştiinţifice.

"Scrisul era activitatea lui principală", a declarat Johanna Grothendieck, unul dintre cei cinci copii ai săi.

Mai ales după ce s-a autoizolat în Lasserre. "Rupsese complet punţile cu familia lui, nu se mai putea comunica cu el. Când îi trimiteam o scrisoare, aceasta revenea pe adresa expeditorului", a dezvăluit Johanna, o artistă în ceramică în vârstă de 64 de ani, care locuieşte în sud-vestul Franţei, venită la Paris pentru a asista la ceremonia ocazionată de preluarea volumelor donate.

Spre sfârşitul vieţii sale, când starea de sănătate a lui Alexandre Grothendieck se degradase, un vecin a contactat familia acestuia. Johanna a venit atunci să îşi vadă tatăl, însoţită de unul dintre fraţii ei.

Au descoperit cu acea ocazie manuscrisele "Reflexions sur la vie et le cosmos", atent grupate în biblioteca matematicianului. Autorul a lăsat moştenire către BNF prima parte a lucrării în testamentul său din 1997. Copiii lui au donat ultimele volume.

"Reprezenta pentru el o lucrare extrem de importantă. Voia chiar să înfiinţeze o fundaţie care să se ocupe de ea", a dezvăluit fiica sa.

"O operă-catedrală"

Singularitatea acestor manuscrise este aceea că "acoperă multe domenii în acelaşi timp" pentru a forma "un tot unitar, o operă-catedrală", cu "calităţi literare incontestabile", a declarat Jocelyn Monchamp, curator în departamentul de manuscrise din cadrul BNF.

Mai mult decât în "Recoltes et semailles", o lucrare extrem de autobiografică, autorul se află de această dată "într-un recul metafizic", a explicat curatorul francez, care, de aproximativ o lună, analizează textele în cele mai mici detalii şi cu mare pasiune. Este vorba despre o sarcină de lungă durată, deoarece textul, scris în stilou, este dens şi greu de descifrat.

"M-am obişnuit...avem şi avantajul că autorul şi-a numerotat şi datat metodic textele", a mai spus Jocelyn Monchamp.

Una dintre părţile lucrării, intitulată "Structures de la psyche" ("Structuri ale psihicului"), conţine scheme enigmatice care traduc psihologia în limbaj algebric. Într-o altă secţiune, "Le probleme du mal" ("Problema răului"), matematicianul prezintă în 15.000 de pagini meditaţiile sale metafizice şi gândurile lui despre Satana.

Simţim din aceste texte un om "prins de fantomele trecutului său", cu o adolescenţă marcată de Holocaust, subliniază Johanna Grothendieck, al cărui bunic, un evreu rus care a fugit din Germania în timpul războiului, a murit la Auschwitz.

Activitatea de descifrare va dura mult timp, pentru ca cercetătorii să înţeleagă tot ce voia să spună acest geniu.

Vineri, Colecţia Grothendieck a fost inclusă în departamentul de manuscrise din sala Richelieu, leagănul istoric al BNF, alături de texte scrise de Pierre Curie, Marie Curie şi Louis Pasteur. Colecţia va putea fi consultată doar de cercetători.

"Este o mărturie unică a istoriei ştiinţelor din secolul al XX-lea, de o importanţă majoră pentru cercetare", a spus Jocelyn Monchamp.

În timpul ceremoniei de vineri, unul dintre volume a fost depus într-o vitrină alături de un manuscris conţinând teorii formulate de celebrul matematician din Grecia Antică Euclid.