Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

BREAKING|DOSAR România a ajuns să dețină vaccinuri în detrimentul altor state și să ceară `liber` la revânzare - Documentul care `atârnă` greu pentru Mihăilă

combo
Florin Cîțu Vlad Voiculescu Ioana Mihăilă

Procurorii DNA au declanșat o vastă anchetă la vârful Ministerului Sănătății care vizează achiziția de vaccinuri în perioada pandemiei, speță în care până la acest moment sunt vizați doi foști miniștri de resort și un secretat de stat din același minister precum și fostul premier al României Vasile Cîțu.

Concret, DNA a cerut, joi, ridicarea imunității parlamentare a lui Vlad Voiculescu, a Ioanei Mihăilă și a lui Florin Vasile Cîțu pentru a putea efectua legal cercetări penale față de aceștia prin care să lămurească achiziția presupus nejustificată a zeci de milioane de doze de vaccin în perioada pandemiei.

În esență anchetatorul care instrumentează acest dosar, același magistrat care l-a deferit justiției pe Liviu Dragnea în mega-dosarul de corupție privind angajatele fictive de la DGASPC Teleorman, arată în comunicarea oficială a direcției că în acest moment, există probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

„La data de 17 iunie 2020, Comisia Europeană a lansat Strategia europeană privind accelerarea dezvoltării, fabricării și distribuției vaccinurilor împotriva COVID-19 prin care propunea o abordare centralizată pentru achiziția unor opțiuni viabile de vaccinuri și care a presupus negocierea de către Comisia Europeană a unor acorduri de achiziție anticipată cu producătorii de vaccinuri în numele statelor membre.
Vaccinurile urmau să fie distribuite statelor membre UE în funcție de numărul populației, iar decizia cu privire la vaccinarea prioritară a anumitor categorii de populație revenea statelor membre.
De precizat este faptul că statele membre aveau posibilitatea să utilizeze, într-un termen de 5 zile de la notificare, o clauză de "opt-out", astfel că nu erau obligate să suporte niciun fel de contribuție pentru vaccinurile pe care decideau să nu le solicite.

În prezenta cauză, în contextul menționat mai sus, sunt cercetate aspecte legate de modalitatea în care, în perioada ianuarie - mai 2021, persoane din Guvernul României, cu încălcarea dispozițiilor legale și în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea achiziției, ar fi contractat un număr mult mai mare de doze de vaccin (Pfizer ¬și Moderna), în condițiile în care numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat de statul român Comisiei Europene era de 10,7 milioane.
Concret, deși dozele de vaccin contractate anterior datei de 01 ianuarie 2021 (37.588.366 doze) ar fi fost suficiente pentru vaccinarea unui număr de peste 23 milioane persoane, două dintre cele trei persoane față de care se solicită formularea cererilor de efectuare a urmăririi penale, beneficiind de ajutorul celei de a treia, ar fi tranzacționat și ordonanțat la plată achiziția în plus a cantității de 52.805.690 doze de vaccin, în valoare totală de 1.005.498.687 euro, la care se adaugă TVA, sumă care constituie un prejudiciu adus bugetului statului”, potrivit comunicatului oficial al Direcției.

„Problema„ Ioanei Mihailă

Ioana Mihăilă, notează același magistrat în actele din dosarul ajuns la Parlament, „a fost ajutată în activitatea infracțională, prin acte de complicitate, de către Florin Vasile Cîțu, prim-ministru al României, care, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane iar până la acel moment erau contractate 56.294.433 doze de vaccin de către foștii miniștri ai sănătății Tătaru Nelu, Voiculescu Vlad Vasile și Cîțu Florin Vasile, pentru a crea aparența de legalitate a achiziției unei cantități de 39.099.623 doze de vaccin, (34.099.623 doze în urma modificării prin Amendamentul nr.1 din data de 10.01.2022) și a întări hotărârea infracțională a ministrului sănătății Mihăilă Ioana de a face această achiziție, a aprobat Memorandumul nr.20/11594/T.H.G., cu tema: Încheierea de către Comisia Europeană a unui NOU contract de achiziție de vaccin împotriva COVID 19 pentru anii 2022-2023 produs de BioNThech-Pfizer, în ședința Guvernului din data de 13 mai 2021, prin care a considerat necesară aprobarea participării României la acest nou contract de achiziție a vaccinului COMIRNATY produs de compania BioNTech-Pfizer pentru anii 2022-2023”.

În dosarul ajuns pe masa parlamentarilor pentru ridicarea imunității fostilor demnitari se DNA prezintă și un act inițiat în vremea Ioanei Mihăilă care ar putea denota irelevanța semnării achiziției unui lot total nejustificat de vaccinuri de către aceasta.

Mai precis este vorba de un act al MS prin care ministerul solicita Guvernului mână liberă la revânzarea directă de vaccinuri, care pe măsură ce soseau în țară nu mai puteau fi depozitate corespunzător din cauza cantităților amsive și care ajungeau să  expire pe fondul neutilizării.

Un alt detaliu emanat de această adresă este acela că în vreme ce România achiziționa presupus nejustificat zeci de milioane de doze de vaccin în contextul unei rate de vaccinare moderată spre redusă alte state europene pare că aveau nevoie de acestea pe fondul vaccinării accelerate a populației acestora.

Raportul CC care a dat tonul mega-dosarului

În fapt, se arată în dosarul ajuns la Parlament, în Raportul de audit financiar al Curții de Conturi a României nr..., încheiat în urma acțiunii de control, se constată ”Nereguli privind organizarea și desfășurarea activităților specifice derulării achizițiilor de vaccinuri asociate pandemiei SARS COV2, precum și a modului de utilizare a acestora”, fiind menționate aspecte privind utilizarea fondurilor publice prin realizarea achizițiilor de vaccin anti Covid-19 de către reprezentanți ai Ministerului Sănătății, fără a fi monitorizate corespunzător contractele în derulare.

Astfel, prin formularul denumit ”Modificarea formularelor de comandă pentru vaccin” încheiat între Guvernul României și Pfizer din data de 03 august 2021 s-a redus scriptic retroactiv în mod nejustificat cantitatea inițială de doze care fusese deja livrată (8.519.810 doze ajunse în România încă din data de 31.05.2021) la o cantitate mai mică (6.933.290 doze), aceste operațiuni fiind înregistrate în contabilitate, ceea ce ridică suspiciuni cu privire la efectuarea tranzacțiilor.

De asemenea, în urma verificărilor efectuate de către echipa de audit au fost identificate facturi emise de Pfizer Romania SRL în anul 2021, care nu au fost achitate de către Ministerul Sănătății până la data de 31.12.2021, în valoare cumulată de 397.273.509,78 lei, comparativ cu soldul din contabilitate în valoare de 395.551.566,18 lei. S-a constatat că diferența în sumă de 1.721.943,60 lei provine din neînregistrarea în evidența financiar-contabilă a facturii nr....din 01.01.2021 și din înregistrarea dublă a facturii ....din 18.01.2021 în valoare de 615.802,86 lei.

Cu toate acestea, fără a verifica realitatea sumelor datorate înregistrate în evidența financiar-contabilă, la data de 12.07.2022, Ministerul Sănătății a plătit către Pfizer Romania SRL suma de 397.273.509,78 lei, fiind cauzat un prejudiciu în valoare de 615.802,86 lei (plata dublată a facturii nr.... din18.01.2021).

Puteam să nu dăm banii pe 35 de milioane de doze de vaccin

DNA explică în detaliu cum a apărut „inoportunitatea„ care se pare că bate în sfera ilicitului penal în cazul achiziției de vaccinuri în perioada pandemiei cu Covid-19.

Astfel, se arată în dosar, la data de 17 iunie 2020, Comisia Europeană a lansat Strategia europeană privind accelerarea dezvoltării, fabricării și distribuției vaccinurilor împotriva COVID-19 prin care propunea o abordare centralizată pentru achiziția unor opțiuni viabile de vaccinuri.

Aceasta implica negocierea de către Comisia Europeană a unor acorduri de achiziție anticipată cu producătorii de vaccinuri în numele statelor membre.

Centralizarea achiziției de vaccinuri la nivelul UE avea meritul rapidității și eficienței, comparativ cu 27 procese separate.

Acordurile de achiziție anticipată presupuneau stabilirea unui pachet de finanțare pentru producătorii de vaccinuri în schimbul dreptului de a cumpăra un număr specific de doze de vaccin într-un interval de timp și la un anumit preț. Finanțarea acordată în avans de Comisia Europeană companiilor farmaceutice a fost considerată plată în avans pentru vaccinurile care urmau a fi cumpărate efectiv de statele membre.

Pentru a gestiona achiziția în mod centralizat și eficient, Comisia a înființat un comitet director și o echipă comună de negociere care discuta cu companiile și negocia pachetele de contracte de cumpărare în avans/rezervarea dozelor.

Statele membre aveau posibilitatea să utilizeze, într-un termen de 5 zile, o clauză de opt-out, astfel că nu erau obligate să suporte niciun fel de contribuție pentru vaccinurile pe care decideau să nu le solicite.

„După cum s-a arătat mai sus, deși statele membre aveau posibilitatea să utilizeze, într-un termen de 5 zile, o clauză de opt-out, pentru a nu fi obligate să suporte niciun fel de contribuție pentru vaccinurile pe care decideau să nu le solicite, raportat și la numărul necesar de doze de vaccin pentru vaccinarea a 10,7 milioane persoane comunicat Comisiei Europene, totuși Voiculescu Vlad Vasile, Baciu Romică Andrei și Mihăilă Ioana, care au deținut, succesiv, funcția de ministru al sănătății, respectiv secretar de stat cu atribuții delegate de ministru al sănătății, ultimii doi cu complicitatea prim-ministrului Cîțu Florin Vasile, au acceptat contractarea unui număr mult mai mare de doze de vaccin decât era necesar pentru vaccinarea a 10,7 milioane persoane”, se mai arată în filele dosarului aflat în prezent la Parlament.

Am cumpărat...ca să vindem...

După ce noul contract Pfizer a devenit activ, prin acceptarea acestuia de către prim-ministrul Cîțu Florin Vasile, la mai puțin de o lună de la inițierea și susținerea Memorandumului prin care se considera oportună participarea României la noul contract, același ministru al sănătății Mihăilă Ioana, prin adresa ...din 14.06.2021, a transmis Secretariatului General al Guvernului, proiectul de Ordonanță de urgență privind reglementarea unor măsuri pentru valorificarea dozelor de vaccin împotriva COVID-19, achiziționate de Ministerul Sănătății, în vederea sprijinirii pentru avizarea cu celeritate.

În nota de fundamentare a proiectului de act normativ, se arată:

”....................................

Din vaccinurile autorizate la nivel european, România a contractat deja un număr de 56.294.434 de doze care vor fi livrate până la finalul anului 2021, din care 25.095.744 de doze de la BioNTech/Pfizer, 9.798.619 doze de la Moderna, 8.520.538 doze de la Janssen și 12.879.533 de doze Astrazeneca.

Vaccinurile au început să fie administrate în România începând din luna decembrie 2020 pentru BioNTech/Pfizer, ianuarie 2021 pentru Moderna, februarie 2021 pentru AstraZeneca și aprilie 2021 pentru Janssen, iar numărul de doze administrate până în 05.06.2021 este de 6.519.995 BioNTech/Pfizer, 690.211 Moderna, 815.619 AstraZeneca și 156.197 Janssen, în total 8.182.022 doze din care 4.268.509 de prime doze, 3.757.316 de rapeluri și 156.197 de doze unice Janssen.

Pe măsură ce rata de infecție zilnică a scăzut în România, s-a redus constant și adresabilitatea populației către vaccinare.

În ritmul actual, până la finalul anului 2021 ar fi vaccinate doar 8.611.300 de persoane, sub 45% din populația rezidentă ceea ce ar lăsa România expusă în fața unui eventual nou val epidemic în toamna/iarna 2021-2022.

În acest scenariu pesimist, dacă rata de vaccinare nu este crescută, necesarul până la sfârșitul anului 2021 estimat în aceste condiții, este de aproximativ 6.143.000 doze BioNTech/Pfizer, 285.400 doze Moderna, 36.900 doze AstraZeneca și 1.382.000 doze Janssen, rămânând un surplus de aproximativ 12.000.000 doze BioNTech/Pfizer, 8.280.000 doze Moderna, 9.900.000 doze AstraZeneca și 6.600.000 doze Janssen.

În momentul de față livrările de doze depășesc necesarul și capacitatea de depozitare și de asemenea există riscul ca anumite loturi de vaccinuri să expire înainte de a putea fi administrate. În acest context, este absolut necesară crearea unui cadru legislativ care să permită revânzarea unor cantități de doze estimate a fi surplus pentru o anumită perioadă de timp.

Prin proiectul de act normativ se abilitează Ministerul Sănătății, să încheie în numele statului român, contracte cu alte state pentru revânzarea dozelor de vaccin achiziționate de România. În acest scop, Ministerul Sănătății încheie cu beneficiarii contracte de vânzare, conform prevederilor specifice din Acordurile de Cumpărare în Avans încheiate între Comisia Europeană și producători, în vederea achiziționării de vaccinuri împotriva COVID-19. Condițiile privind tipul de vaccin, cantitățile, detaliile de livrare, cerințele de reglementare sunt stabilite în contractele încheiate între cele 2 părți.

Caracterul urgent al prezentului act normativ este dat de acumularea unor cantități semnificative de doze de vaccinuri în depozitele naționale, cantități care depășesc cererea de vaccinare estimată pentru perioada următoare.

Menționăm că neadoptarea prezentului act normativ va genera un excedent de doze de vaccinuri, precum și expirarea unor cantități foarte mari de vaccinuri ceea ce va duce la pierderi financiare la nivelul Ministerului Sănătății, în contextul în care există alte state în care cererea de vaccinare se menține la un nivel crescut.

.......”, se arată în adresa care pare să indice inoportunitea achiziției semnate de Ioana Mihăilă în materia vaccinurilor contra Covid-19.

„Nota bene„...

Așadar, se mai arată în dosarul anchetatorilor DNA aflat la Parlament, „dacă la momentul inițierii și susținerii memorandumului prin care se propunea participarea României la noul contract Pfizer ministrul sănătății Mihăilă Ioana încerca să justifice achiziționarea unui număr de peste 38 milioane doze vaccin, în mai puțin de o lună, același ministru, constata cu surprindere că a scăzut interesul populației pentru vaccinare și că sunt foarte multe doze de vaccin pe stoc care trebuie valorificate în vreun fel”.

„Aspectele semnalate de Ministerul Finanțelor atât cu ocazia inițierii și semnării memorandumului cât și cu ocazia inițierii proiectului de act normativ privind valorificarea dozelor de vaccin existente în stoc au fost cunoscute atât de ministrul sănătății Mihăilă Ioana cât și de prim-ministrul Cîțu Florin Vasile care, cu toate acestea, a acceptat participarea României și la noul contract Pfizer privind achiziționarea a peste 38 milioane doze vaccin.

La momentul acceptării și acestui acord cadru, ministrul sănătății Mihăilă Ioana și prim-ministrul Cîțu Florin Vasile cunoșteau care era întreaga cantitate de vaccinuri contractată de România, respectiv 56.294.433 doze vaccin, vaccinuri care aveau autorizația de punere pe piață.

Prin contractarea și a celor 34.099.623 doze din noul contract Pfizer (mai 2021), România a ajuns să contracteze un număr total de 90.394.056 doze vaccin autorizate.

În concluzie, toate vaccinurile contractate după data de 01 ianuarie 2021 au fost în surplus.

90.394.056 total doze - 37.588.366 doze contractate până la sfârșitul anului 2020, rezultă 52.805.690 doze în surplus”, se mai arată în actele dosarului.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.