Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

BUBUIE neașteptat! Cele 25 de OUG emise de Guvernul Orban înainte de DEMITERE, în atenția APADOR-CH, care cere sesizarea Avocatului Poporului

Asociaţia Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a cerut Avocatului Poporului să atace la CCR opt din cele 25 de ordonanţe adoptate de Guvernul Orban în ultima şedinţă înaintea demiterii, printre acestea aflându-se cele referitoare la reforma în domeniul sănătăţii, alegerile anticipate, circulaţia pe drumurile publice, reorganizarea activităţii ANAF, conform News.ro.

Citește și: ULTIMĂ ORĂ Accident cu cinci mașini lângă Ambasada Chinei din București

”Asociaţia Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a cerut Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituţională opt dintre cele 25 de ordonanţe de urgenţă adoptate de Guvernul Orban în 4 februarie 2020, înainte de demitere”, anunţă organizaţia.

Ordonanţele sunt: OUG nr. 13/2020 privind circulaţia pe drumurile publice, OUG nr. 16/2020 privind regimul drumurilor, OUG nr. 17/2020 privind domeniul apărării naţionale, OUG nr. 21/2020 privind fondul locativ de protocol al RAPPS, OUG nr. 23/2020 privind sistemului achiziţiilor publice, OUG nr. 24/2020 privind reorganizarea activităţii ANAF, OUG nr. 25/2020 pentru reforma în domeniul sănătăţii, OUG nr. 26/2020 privind alegerile parlamentare anticipate.

Motivele pentru care APADOR-CH consideră că respectivele ordonanţe nu sunt constituţionale sunt:

- Lipsa unei situaţii extraordinare care să justifice înlocuirea parlamentului, ca putere legiuitoare, de către guvern (putere executivă). Niciuna din cele opt ordonanţe nu este motivată de vreo urgenţă reală sau o situaţie extraordinară care să justifice emiterea ei. Mai mult, în cazul ordonanţei privind alegerile anticipate, OUG 26/2020, în preambul se spune că la caracterul excepţional al situaţiei ar concura „… eventualitatea adoptării moţiunii de cenzură”, ceea ce e şi netemeinic şi comic, întrucât iminenţa demiterii unui guvern nu justifică intensificarea activităţii de legiuitor delegat, ci dimpotrivă, o reţinere generată de indiciile puternice că acel guvern este pe cale de a-şi pierde legitimitatea.

- Nesolicitarea avizelor prevăzute de lege pentru proiectele de ordonanţe de urgenţă. În spaţiul public s-a vehiculat informaţia că ordonanţele în discuţie ar fi fost adoptate fără avizele prevăzute de lege, de la Consiliul Legislativ, de la Consiliul Economic şi Social, de la alte entităţi prevăzute de lege. Am cerut AVP să verifice acest aspect.

- Încălcarea Referendumului naţional din 2019, în care s-a stabilit că nu pot fi emise ordonanţe de urgenţă în domeniul organizării judiciare. În cazul OUG 23/2020, prin introducerea unei noi abateri disciplinare, în cazul achiziţiilor publice, aceasta se referă şi la judecători. În plus, abaterile disciplinare ale magistraţilor nu pot fi prevăzute într-o lege privind achiziţiile publice, ci într-o lege din domeniul organizării judiciare (statutul magistraţilor).

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.