Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Caracatiţa de la Ministerul Dezvoltării. Cum a acţionat reţeaua din jurul Elenei Udrea

DNA

STIRIPESURSE.RO vă prezintă cele mai noi detalii despre faptele urmărite de procurori în Dosarul Galei Bute. Luni dimineaţă au loc 18 percheziţii în acest dosar, urmând să fie aduse la audieri 8 persoane.

Există fapte în plus faţă de ce se ştia în spaţiul public cu privire al Gala Bute. Procurorii au descoperit cum s-au fraudat fondurile ministerului condus de Eelena Udrea pentru a fi trecute în patrimoniul lui Rudel Obreja şi pentru ca acesta să obţină un credit de la BRD.

Vezi şi: Rudel Obreja şi un primar, vizaţi de percheziţiile DNA în Dosarul Galei Bute

Potrivit unor surse judiciare, percheziţiile de luni vin după ce săptămâna trecută DNA a primit rezultatele controalelor dispuse prin Antifrauda fiscală şi ANRMAP la firmele protejate de Elena Udrea.

Consilierul Elenei Udrea, Rudel Obreja, primarul din Lupeni şi funcţionari de la Fisc, implicaţi în operaţiune

Adrian Gărdean controlează S.C. Termogaz Company S.A. (administrator este Lupulescu Miron, dar acesta doar semnează) care este o societate specializată în lucrări de construcţii, care a încheiat în perioada 2010-2011 mai multe contracte de achiziţie publică finanţate din fondurile M.D.R.T., veniturile societăţii în această perioadă fiind reprezentate aproape exclusiv din plăţile efectuate în baza acestor contracte – aproximativ 45 milioane RON.

S.C. Termogaz Company SA a transferat în contul S.C. Europlus Computers S.R.L. sumele de 900.000 RON la 28.12.2011 şi 2.100.000 RON la 29.12.2011. Pentru a justifica aceste plăţi, între cele două societăţi comerciale s-a încheiat un contract de publicitate având ca obiect prestarea de servicii cu ocazia galelor de box ce urmau să fie organizate de Oreja Rudel.

Suma astfel obţinută de S.C. Europlus Computers S.R.L. (luând în considerare impozitele aferente tranzacţiei) a fost folosită pentru achitarea integrală a creditului bancar la 29.12.2011 si 08.02.2012.

Procurorii au indicii puternice că această operaţiune a avut caracter fictiv, iar plăţile către societatea administrată de Obreja au fost efectuate la cererea reprezentanţilor MDRT şi au natura unui folos obţinut în schimbul atribuirii contractelor de achiziţie publică, având în vedere că Europlus Computers nu avea personal de specialitate şi nu avea experienţă în domeniul publicităţii; cifra anterioară de afaceri a Europlus Computers era nesemnificativă; serviciile nu sunt detaliate în contract şi nu s-au întocmit documente justificative pentru prestaţiile efectuate; plata a fost făcută integral în avans.

Caracterul fictiv al tranzacţiei dintre S.C. Termogaz Company S.A. şi S.C. Europlus Computers S.R.L. a fost constatat şi de reprezentanţii organelor fiscale, care au omis însă sesizarea organelor de urmărire penală, existând indicii că decizia a fost luată de către Vasile Rusan, funcţionar cu atribuţii de conducere în cadrul Administraţiei finanţelor Publice Hunedoara, în schimbul unor beneficii materiale primite de la Adrian Gârdean.

Având în vedere relaţiile pe care Adrian Gârdean le avea cu Ştefan Lungu, consilierul personal al ministrului Elena Udrea, există indicii că aceştia au intermediat legătura dintre administratorii societăţii comerciale şi reprezentanţii MDRT.

Pentru a diminua impactul fiscal al tranzacţiei, S.C. Europlus Computers S.R.L. a înregistrat la rândul său în contabilitate cheltuieli fictive în baza unor documente emise de societăţi de tip fantomă.

Implicarea primarului din Lupeni

Pentru a obţine fondurile din care a plătit ulterior suma de 3.000.000 de lei către S.C. Europlus Computers S.R.L., S.C. Termogaz Company S.A. a beneficiat de un contract de achiziţie publică finanţat de Ministerul Deezvoltării Regionale şi Transporturilor atribuit cu încălcarea dispoziţiilor legale de către reprezentanţii MDRT, municipiului Lupeni. Valoarea contractului a fost în mod vădit supraevaluată, iar plata s-a realizat în baza unor înscrisuri falsificate, cu ajutorul unei finanţări alocate de către MDRT în regim de urgenţă.

În cursul anului 2009, Municipiul Lupeni achiziţionase de la S.C. Elmera S.R.L. Lupeni servicii de proiectare având ca obiect realizarea reţelei de alimentare electrică a staţiunii Straja. Conform devizului general din proiectul tehnic întocmit de S.C. Elmera S.R.L., valoarea estimată a lucrărilor era de peste 8 milioane de lei inclusiv TVA.

La 26.09.2011 S.C. Termogaz Company S.A. a întocmit o notă de fundamentare, semnată de directorul general Miron Lupulescu, prin care susţinea că este necesară achiziţia unor lucrări suplimentare la un contract deja încheiat cu Municipiul Lupeni, pentru a realiza alimentarea cu energie electrică a staţiunii Straja. În motivarea notei au fost invocate circumstanţe imprevizibile, susţinându-se că în contractul iniţial nu a fost cuprinsă alimentarea cu energie electrică a staţiunii, deşi aceste lucrări au fost luate în calcul în structura devizului general. Totodată, a fost întocmit un memoriu tehnic de către proiectantul SC CPPC S.A. şi un memoriu justificativ de către dirigintele de şantier înscrisuri cu conţinut identic notei de fundamentare.

Memoriul tehnic a fost aprobat de primarul municipiului Lupeni, Cornel Resmeriţă.

La 27.10.2011, şeful biroului de achiziţii şi investiţii al municipiului Lupeni, a întocmit o notă justificativă prin care susţinea necesitatea realizării lucrărilor şi propunea atribuirea contractului către Termogaz Company prin procedura negocierii fără publicarea unui anunţ de participare. Valoarea estimată a contractului a fost de peste 11 milioane de lei inclusiv TVA şi a fost stabilită pe baza datelor comunicate de Termogaz Company, deşi primăria deţinea deja un proiect tehnic pentru aceeaşi lucrare care prevedea o valoare mult mai scăzută, iar legea prevede că valoarea estimată trebuie stabilită de autoritatea contractantă în mod independent, fără participarea operatorului economic, pentru a garanta o utilizare eficientă a fondurilor publice.

Alegerea procedurii de atribuire directă a fost justificată prin faptul că operatorului S.C. Termogaz Company S.A. deţine o exclusivitate din motive tehnice datorită lucrărilor pe care le efectua deja în zonă. În realitate, aşa cum rezultă din nota de control întocmită de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, împrejurarea invocată nu poate fi considerată o exclusivitate tehnică.

Lucrările puteau fi realizate de orice alt operator economic autorizat, împrejurare confirmată de faptul că în realitate Termogaz Company a subcontractat execuţia contractului către societăţile Centrum Lux şi Vis Instal pentru valori mult mai mici decât cele achitate de primăria Lupeni. Totodată, unitatea administrativ teritorială achiziţionase deja serviciile de proiectare a lucrării.

Potrivit legii, pentru atribuirea contractului de execuţie a lucrărilor ar fi trebuit să fie organizată o licitaţie, pornind de la valoarea estimată prin proiectul tehnic deja întocmit.

Nota justificativă a fost aprobată de primarul Cornel Resmeriţă, iar la 11.11.2011 s-a încheiat contractul de lucrări între Primăria Municipiului Lupeni, reprezentată de primar, şi Termogaz Company, reprezentată de directorul Miron Lupulescu, având ca obiect actualizarea proiectului tehnic şi executarea lucrărilor de alimentare cu energie electrică a Staţiunii turistice Straja.

Preţul negociat de părţi a fost de aproape 11 milioane de lei inclusiv TVA, iar durata prevăzută a fost de 12 luni. Potrivit contractului, plăţile parţiale puteau fi făcute numai la valoarea lucrărilor executate, dovedite prin situaţii de lucrări provizorii confirmate în 5 zile de la prezentare.

Contractul a fost semnat de către primarul Cornel Resmeriţă şi de directorul general Lupulescu Miron. La data de 14.11.2011 a fost emis ordinul de începere a lucrărilor, semnat de primarul Cornel Resmeriţă. La 14.11.2011 s-a realizat recepţia proiectului tehnic, iar 29.11.2012 s-a realizat recepţia lucrărilor de alimentare cu energie electrică.

La 13.12.2011 s-a încheiat un proces verbal care atesta primirea de către Municipiul Lupeni a 6 posturi de transformare, bunurile fiind predate scriptic către Municipiul Lupeni.

Probele administrate au demonstrat că toate aceste înscrisuri au un conţinut nereal, iar în realitate lucrările nu fuseseră efectuate la momentul recepţiei. Din înscrisurile depuse la dosar rezultă că lucrările de executare a liniei electrice au fost în realitate finalizate în cursul anului 2013.

La 13.12.2011 s-a încheiat un act adiţional la contractul de finanţare încheiat anterior între MDRT şi UAT Municipiul Lupeni care avea ca obiect lucrările de dezvoltare a staţiunii Straja. Prin actul adiţional s-a alocat suplimentar din bugetul MDRT suma de 12 milioane lei.

La 14.12.2011 Municipiul Lupeni a transmis documentele justificative şi a solicitat efectuarea plăţii, iar MDRT a efectuat plata în contul de trezorerie al Municipiului Lupeni după doar două zile. Asta deşi, potrivit datelor comunicate de Agenţia Naţională pentru Turism, în cursul anului 2011 intervalul mediu de la data solicitării formulate de UAT până la data efectuării plăţii corespunzătoare era de 28 de zile calendaristice.

La 21.12.2011 Municipiul Lupeni a transferat suma de 12 milioane RON în contul trezorerie al Termogaz, din care 8.100.000 lei conform contractului având ca obiect actualizarea proiectului tehnic şi executarea lucrărilor de alimentare cu energie electrică a Staţiunii turistice Straja.

La 27.12.2011, Termogaz a transferat aceste sume din contul de trezorerie în conturile curente, iar în zile de 28 şi 29.12.2011 a realizat două plăţi în valoare totală de 3.000.000 RON către S.C. Europlus Computers S.R.L.

Consilier Elenei Udrea - trafic de influenţă şi luate de mită

În perioada 2010-2012, reprezentanţii Termogaz Company S.A. Haţeg au plătit în mod repetat sume de bani unor funcţionari din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, astfel încât aceştia să aprobe efectuarea plăţilor prin care erau finanţate contractele de lucrări dintre către unităţile administrativ teritoriale şi societatea menţionată.

Lungu Ştefan îndeplinea funcţia de consilier al ministrului Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, având posibilitatea de a influenţa deciziile luate de funcţionarii ministerului pentru finanţarea autorităţilor locale prin programul „Schi în România”, precum şi pentru bugetarea şi prioritizarea plăţilor pentru contractele deja încheiate.

În cursul anului 2010, reprezentanţii Termogaz Company S.A. au plătit în mai multe tranşe suma de aproximativ 700.000 RON către Lungu Ştefan, pentru ca acesta să îşi folosească influenţa faţă de angajaţi din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului în vederea efectuării plăţilor prin care erau finanţate contractele de lucrări. Pentru a ascunde natura acestor plăţi, au fost întocmite mai multe contracte fictive de achiziţie, prin interpunerea S.C. Last Time Studio S.R.L. Câmpina (societate controlată de Lungu Ştefan şi unde calitatea de asociat şi administrator aparţinea la acel moment mamei sale Lungu Elena) în raporturile dintre Termogaz Company şi furnizorii obişnuiţi ai acestei societăţi.

În perioada iulie – august 2010, reprezentanţii Termogaz Company urmăreau obţinerea unei plăţi în avans pentru contractul încheiat cu UAT Cavnic având ca obiect domeniul schiabil Gutâiul Doamnei. Având în vedere că MDRT nu finanţa în mod obişnuit realizarea unor asemenea plăţi, Lungu Ştefan a promis că va interveni, pentru a aproba efectuarea plăţii în schimbul unui comision de 10%.

La 27.07.2010 MDRT a dispus efectuarea plăţii de 5 milioane de lei către UAT Cavnic pentru finanţarea în avans a contractului încheiat cu Termogaz Company, sumă din care 500.000 de lei a fost transferată de societate către Lungu Ştefan. Transferul a fost mascat prin interpunerea societăţii controlate de Lungu Ştefan în achiziţia unui bun.

În toamna anului 2010, MDRT a realizat alte două plăţi în valoare totală de aproape 2 milioane de lei către UAT Borsec pentru finanţarea contractului încheiat cu Termogaz Company. Ulterior, Termogaz Company a transferat aproape 200.000 de lei către Lungu Ştefan în aceeaşi modalitate.

Aceste tranzacţii au avut un caracter fictiv, prin care s-a urmărit doar obţinerea unei justificări pentru transferul sumelor de bani în patrimoniul lui Lungu Ştefan, iar diferenţa de preţ încasată de SC Last Time Studio SRL reprezintă beneficiul obţinut de acesta în schimbul influenţei exercitate asupra funcţionarilor MDRT.

Astfel, în urma controlului efectuat de către Direcţia Generală Antifraudă Fiscală a reieşit că SC Last Time Studio SRL a fost doar o firma interpusă, care nu a efectuat transport, montaj sau un alt serviciu care să justifice creşterea de 5 ori a preţului.

Obiectul principal de activitate al SC Last Time Studio SRL constă în activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune, iar societatea nu a desfăşurat anterior şi nici ulterior operaţiuni legate de aparate de control şi distribuţie a electricităţii.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.