Cât de periculos este aerul pe care îl respirăm în avion. Sunt semnalate tot mai multe scurgeri toxice în aeronavele de linie

Autor: Liana Ganea

Publicat: 04-10-2025 07:40

Article thumbnail

Sursă foto: Vola

De mai bine de 15 ani, o problemă puțin cunoscută începe să atragă atenția în aviația civilă: apariția unor scurgeri de fum toxic în cabinele aeronavelor de linie. Fenomenul, semnalat tot mai des în ultimul deceniu, poate afecta sănătatea echipajelor și, în anumite situații, chiar pe cea a pasagerilor.

Cauza se află în sistemul de prelevare a aerului, prezent pe majoritatea avioanelor comerciale, cu excepția modelului Boeing 787. Practic, aerul utilizat pentru climatizare și presurizare este preluat direct din motoare, unde este comprimat și încălzit, apoi trimis în cabină. Atunci când garniturile de etanșare se uzează, vapori din fluide hidraulice și uleiuri pot pătrunde în acest circuit, amestecându-se cu aerul respirat de pasageri și echipaj, notează People.

Datele arată o creștere semnificativă a acestor incidente: dacă în urmă cu un deceniu erau raportate în jur de zece cazuri la un milion de zboruri, în 2024 s-a ajuns la peste o sută. Modelele Airbus A320, în special varianta Neo, sunt printre cele mai des menționate, potrivit unei investigații publicate recent de Wall Street Journal.

Cât de periculos este pentru sănătate

Impactul asupra sănătății nu este de neglijat. În timp ce pasagerii, fiind expuși ocazional, sunt mai puțin afectați, membrii echipajului raportează frecvent dureri de cap, dificultăți respiratorii și probleme neurologice. Cazurile grave nu lipsesc: în 2018, o însoțitoare de zbor de la JetBlue a suferit leziuni cerebrale și nervoase permanente, iar un pilot al aceleiași companii și-a pierdut cunoștința în timpul unui zbor, fiind ulterior diagnosticat cu o afecțiune neurologică ireversibilă.

Chiar și în aceste condiții, marii producători și autoritățile de reglementare tind să minimalizeze problema, descriind-o drept „mirosuri neplăcute” sau „disconfort temporar”. Atât FAA, cât și EASA o consideră un fenomen rar, deși un studiu finanțat de FAA confirmă prezența unor substanțe toxice, precum formaldehida sau solvenți neurotoxici, în aerul din cabine.

În Statele Unite, Congresul a încercat în mai multe rânduri să impună instalarea de senzori și filtre speciale, însă fără rezultate concrete. Recent, a fost depus un proiect de lege care propune eliminarea sistemului actual de prelevare a aerului, dar implementarea rămâne incertă.

De partea cealaltă, Airbus a anunțat că lucrează la o nouă arhitectură a prizelor de aer, care ar urma să reducă scurgerile. Noile soluții ar putea fi aplicate însă doar pe aeronavele lansate după 2026.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri